تولید داروهای گیاهی برای درمان آلزایمر و دیابت توسط متخصصان داخلی

دستیار تخصصی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه برای تولید آنتی بیوتیک‌ها گیاهی باید تحقیقات گسترده انجام شود، گفت: متخصصان داخلی به تولید داروهای گیاهی برای درمان آلزایمر و دیابت می‌پردازند.

پریسا معماری فرد، دستیار تخصصی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تمایل مردم جامعه به استفاده از داروهای گیاهی گفت: اغلب مردم جامعه ما عطاری‌ها را منبع استفاده از گیاهان دارویی می‌دانند. البته  به رغم تمایل مردم به استفاده از داروهای گیاهی فراوان تبلیغات مناسب در این زمینه انجام نشده است. در حالی که در کشورهای پیشرفته برخی داروها از پایه گیاهی ساخته می‌شوند.

دستیار تخصصی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: داروخانه تخصصی داروهای طبیعی زیر مجموعه داروخانه‌های علوم پزشکی تهران قرار گرفته و فعالیت‌ها به شکل تخصصی در راستای ارائه مشاوره به مردم انجام می‌شود. البته در کنار این فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اقدامات انجام و سعی شده اطلاعات به روز و علمی به مردم ارائه شود و هم اکنون در حال گسترش این اقدامات هستیم.

وی درباره چرایی عدم فعالیت مناسب در زمینه داروهای گیاهی به رغم وجود گیاهان متنوع در کشور ادامه داد: به باور بنده کوتاهی در  بهره برداری از گیاهان دارویی از سوی اساتید یا دانشجویان فعال به شکل تخصصی است. اگر تبلیغات و محصولات قوی در کارخانجات تولید و تاثیر داروهای گیاهی بر روی بیمار مشاهده شود، طبیعتا اقدامات مناسب باعث افزایش مشتریان این نوع داروها می‌شود.

معماری‌فرد تاکید کرد: از یک سو عدم توجه به ظرفیت‌های موجود کشور در زمینه تولیدات داروهای گیاهی و از سوی دیگر کوتاهی دانشجویان و اساتید این رشته و تولید کنندگان گیاهان دارویی هم  برای کنترل فرآورده‌ها وقت صرف نکردند. هم اکنون در کشور ما کمبود در زمینه آنتی بیوتیک‌ها را شاهد هستیم و برای استفاده از ظرفیت آنتی بیوتیک‌های گیاهی می‌توان به شکل مناسب وارد عمل شد. البته برخی از گیاهان خاصیت آنتی ویروس و آنتی باکتریال قوی دارند. برای مثال گیاه بادرنج بویه و گل راعی خاصیت ضد ویروس قوی دارند. البته اقدامات در راستای توسعه گیاهان دارویی در کشور  انجام نشده است.

این دانشجوی متخصص گفت: گیاه گل راعی به دلیل خواص ضد ویروس برای مقابله با ایدز هم موثر است و برای توسعه گیاهان دارویی نیازمند تحقیقات گسترده هستیم. همچنین در زمینه تولید آنتی بیوتیک‌ها گیاهی باید تحقیقات مناسب انجام شود و منابع طبیعی گیاهان هم از اهمیت برخوردار هستند. توسعه اقدامات در راستای گیاهان دارویی نیازمند بودجه و آزمایشات بالینی است.

به گفته وی در کشور ما اقدامات برای تولیدات داروهای گیاهی انجام شده و برخی کارآزمایی‌های بالینی انجام شده است. اغلب اقدامات در زمینه بیماری آلزایمر و دیابت به شکل گسترده به تولید محصولات مناسب می‌پردازند، اما تاکنون برای تولید آنتی بیوتیک‌ها اقدامات مناسب انجام نشده و برای تولیدات داروها درمان بیماری فقط به یک گیاه اکتفا نمی‌شود، بلکه از مکانیزم آنزیمی استفاده می‌شود.

خبرنگار: علی خلیلی طهرانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1159326

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =