ناوگان فرسوده متهم اصلی آلودگی هوا/ لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو کمکی به محیط زیست می‌کند؟

دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان محیط زیست گفت: اگر گواهی اسقاط خودرو حذف شود با انبوه خودروهای فرسوده رو به رو خواهیم شد که این موضوع مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

بهزاد اشجعی دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو گفت: در ماده ۱۰قانون ساماندهی صنعت خودرو به موضوع اسقاط خودرو اشاره شده است و خودروسازان مکلف شده‌اند که به ازای شماره‌گذاری هر ۴ خودرو یا موتورسیکلت یک گواهی اسقاط ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

تشریح جزئیات سن فرسودگی خودروهای فرسوده

 او افزود: بنابراین سبب می‌شود تقاضا برای گواهی اسقاط افزایش یابد و زمانی که تقاضا زیاد باشد، ارزش گواهی اسقاط نیز افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا افراد صاحب خودروهای فرسوده، تمایل پیدا کنند تا خودروی خود را تحویل مرکز اسقاط دهند.

اشجعی تصریح کرد: لایحه‌ای که دولت در این امر پیشنهاد داده است و به آن تبصره‌ای اضافه کرده که بر اساس آن اگر در تامین گواهی اسقاط مشکلی وجود داشته باشد، خودروساز می‌تواند به جای ارائه گواهی اسقاط یک و نیم درصد قیمت خودرو را به صندوق محیط زیست واریز کند.

لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو چه تاثیری در محیط زیست و آلودگی هوا دارد؟

او با اشاره به اینکه این امر نباید موجب حذف گواهی اسقاط خودرو شود، گفت: اگر این امر موجب حذف ارائه گواهی اسقاط شود و گواهی اسقاط خریداری نداشته باشد، آن موقع دیگر هیچ کس حاضر نمی‌شود تسهیلات دریافت کند.

اشجعی افزود: بنابراین باید برنامه‌ای برای خرید گواهی اسقاط خودرو وجود داشته باشد، زیرا اگر این الزام حذف شود، طبیعتا اسقاط خودروهای فرسوده به مشکل می‌خورد و ۱.۵ درصدی که قرار است برای کمک به این امر واریز شود، دیگر کمکی به این چرخه نخواهد کرد.

او مطرح کرد: اگر گواهی اسقاط خودرو حذف شود با انبوه خودروهای فرسوده رو به رو خواهیم شد که به دنبال آن آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و سایر مشکلات نیز را خواهیم داشت.

اشجعی با بیان اینکه متهم اصلی آلودگی هوا ناوگان فرسوده است، گفت: در خودروهای بنزینی ۷ درصد فرسوده ناوگان، ۳۸ درصد در آلودگی هوا سهیم هستند و ۳۴ درصد ذرات معلق مربوط به خودروهای دیزلی است که اکثرا فرسوده هستند، همچنین بیش از  ۸۰ درصد موتورسیکت‌ها نیز فرسوده هستند که ۱۰ درصد در انتشار آلاینده ذرات معلق و ۲۱ درصد در آلاینده های گازی سهیم هستند. البته این ارقام مربوط به شهر تهران است اما سایر شهرها نیز وضعیت مشابهی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =