بهزاد اشجعی دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو گفت: در ماده ۱۰قانون ساماندهی صنعت خودرو به موضوع اسقاط خودرو اشاره شده است و خودروسازان مکلف شدهاند که به ازای شمارهگذاری هر ۴ خودرو یا موتورسیکلت یک گواهی اسقاط ارائه دهند.
بیشتر بخوانید:
تشریح جزئیات سن فرسودگی خودروهای فرسوده
او افزود: بنابراین سبب میشود تقاضا برای گواهی اسقاط افزایش یابد و زمانی که تقاضا زیاد باشد، ارزش گواهی اسقاط نیز افزایش پیدا میکند و همین موضوع سبب میشود تا افراد صاحب خودروهای فرسوده، تمایل پیدا کنند تا خودروی خود را تحویل مرکز اسقاط دهند.
اشجعی تصریح کرد: لایحهای که دولت در این امر پیشنهاد داده است و به آن تبصرهای اضافه کرده که بر اساس آن اگر در تامین گواهی اسقاط مشکلی وجود داشته باشد، خودروساز میتواند به جای ارائه گواهی اسقاط یک و نیم درصد قیمت خودرو را به صندوق محیط زیست واریز کند.
لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو چه تاثیری در محیط زیست و آلودگی هوا دارد؟
او با اشاره به اینکه این امر نباید موجب حذف گواهی اسقاط خودرو شود، گفت: اگر این امر موجب حذف ارائه گواهی اسقاط شود و گواهی اسقاط خریداری نداشته باشد، آن موقع دیگر هیچ کس حاضر نمیشود تسهیلات دریافت کند.
اشجعی افزود: بنابراین باید برنامهای برای خرید گواهی اسقاط خودرو وجود داشته باشد، زیرا اگر این الزام حذف شود، طبیعتا اسقاط خودروهای فرسوده به مشکل میخورد و ۱.۵ درصدی که قرار است برای کمک به این امر واریز شود، دیگر کمکی به این چرخه نخواهد کرد.
او مطرح کرد: اگر گواهی اسقاط خودرو حذف شود با انبوه خودروهای فرسوده رو به رو خواهیم شد که به دنبال آن آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و سایر مشکلات نیز را خواهیم داشت.
اشجعی با بیان اینکه متهم اصلی آلودگی هوا ناوگان فرسوده است، گفت: در خودروهای بنزینی ۷ درصد فرسوده ناوگان، ۳۸ درصد در آلودگی هوا سهیم هستند و ۳۴ درصد ذرات معلق مربوط به خودروهای دیزلی است که اکثرا فرسوده هستند، همچنین بیش از ۸۰ درصد موتورسیکتها نیز فرسوده هستند که ۱۰ درصد در انتشار آلاینده ذرات معلق و ۲۱ درصد در آلاینده های گازی سهیم هستند. البته این ارقام مربوط به شهر تهران است اما سایر شهرها نیز وضعیت مشابهی دارند.
انتهای پیام/
نظر شما