مصرف روزانه آسپیرین چه مزایا و معایبی دارد؟

هدف از مصرف روزانه آسپیرین، پیشگیری از تشکیل لخته خون در قلب یا مغز است، خصوصا در افرادی که احتمال لخته خون برایشان وجود دارد.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، مصرف روزانه آسپیرین برای خیلی از افراد می‌تواند زندگی‌بخش باشد؛ اما واقعا برای همه‌ مناسب نیست و فقط به بیماران خاصی توصیه می‌شود.  هدف از مصرف روزانه آسپیرین، پیشگیری از تشکیل لخته خون در قلب یا مغز است، خصوصا در افرادی که احتمال لخته خون برایشان وجود دارد. اگر آسپیرین زمانی مصرف شود که ضرورتی ندارد می‌تواند موجب خونریزی و دیگر عوارض شود.

بیشتر بخوانید:

افرادی که نباید بدون مشورت پزشک آسپرین مصرف کنند

درمان با مصرف روزانه آسپیرین چیست؟

مصرف روزانه آسپیرین برای افرادی تجویز می‌شود که ریسک لخته خون را دارند. دوز مورد نظر در این درمان پایین است و در طیف ۸۱ تا ۳۲۵ میلی گرم قرار می‌گیرد. پزشک برای تجویز این درمان، وضعیت سلامت عمومی فرد و دیگر داروهای مصرفی را در نظر می‌گیرد.
مصرف روزانه آسپیرین، ریسک زخم معده را افزایش می‌دهد. اگر یک زخم معده به طور واضح وجود دارد، آسپیرین می‌تواند ریسک خونریزی را افزایش دهد و حتی کُشنده باشد

آسپیرین می‌تواند در لخته شدن خون اختلال ایجاد کند. گاهی تجمع چربی در عروق می‌تواند منجر به لخته خون شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، جلوی جریان نرمال خون گرفته می‌شود و در نتیجه حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می‌دهد.

هدف از این درمان کاهش ریسک لخته خون است و به دو شیوه می‌تواند انجام شود:
پیشگیری اولیه: وقتی هیچ سابقه‌ای از مشکلات قلبی یا سکته مغزی وجود ندارد؛ البته نظرات متناقضی در مورد این درمان وجود دارد.
پیشگیری ثانویه: وقتی سابقه‌ی مشکلات قلبی یا سکته مغزی وجود دارد؛ نظرات موافق در مورد موثر بودن این درمان زیاد است.

درمان با آسپیرین در چه مواردی توصیه می‌شود؟

مصرف روزانه آسپیرین باید توسط یک پزشک تجویز شود. مصرف منظم این دارو می‌تواند عوارض جدی داشته باشد، با وجود اینکه بدون نسخه هم فروخته می‌شود. بنابراین لازم است پزشک مزایا و معایب درمان با آسپیرین را بسنجد. به طور کلی درمان با آسپیرین در موارد زیر توصیه می‌شود:
افراد بین ۴۰ و ۵۹ سال که احتمال بیماری قلبی‌شان طی ده سال آتی بیشتر از ده درصد است
بیمارانی که عمل بای پس عروق کرونری انجام داده‌اند
افرادی که استنت دارند
افرادی که علائم بیماری عروق کرونری یا دیگر بیماری‌های قلبی را دارند و آسپیرین برایشان مفید است
افراد زیر ۶۰ سال که به دیابت دچارند و حداقل یک ریسک فاکتور دیگر هم دارند، مانند فشارخون یا سیگارکشیدن
بیمارانی که سابقه‌ی حمله قلبی یا سکته مغزی دارند، آلرژی ندارند و سابقه‌ی خونریزی هم ندارند
به طور کلی درمان با مصرف روزانه آسپیرین، موثرترین درمان برای افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله‌ای است که سابقه‌ی مشکلات قلبی دارند. ضمنا این شیوه به عنوان روشی پیشگیرانه برای افراد ۵۰ تا ۷۰ سال است که ریسک پایینی در خونریزی داخلی دارند.

ریسک‌ها و عوارض احتمالی

مصرف روزانه آسپیرین در افراد سالم بیشتر مضر است تا مفید.

کسانی که اختلالات خونریزی یا لخته خون دارند نباید روزانه آسپیرین مصرف کنند. همچنین افرادی که زخم معده خونریزی‌کننده دارند یا سابقه‌ی خونریزی روده دارند موارد مناسبی برای درمان با آسپیرین نیستند. ضمنا واضح است که افرادی که به آسپیرین آلرژی دارند نباید از آن استفاده کنند.

عوارض احتمالی مصرف نامناسب آسپیرین شامل موارد زیر می‌شود:
سکته مغزی: درمان با مصرف روزانه آسپیرین می‌تواند ریسک سکته مغزی را به دلیل خونریزی افزایش دهد.
خونریزی گوارشی: مصرف روزانه آسپیرین، ریسک زخم معده را افزایش می‌دهد. اگر یک زخم معده به طور واضح وجود دارد، آسپیرین می‌تواند ریسک خونریزی را افزایش دهد و حتی کُشنده باشد.
مشکلات گوش: مصرف دوزهای بالای آسپیرین گاهی موجب وزوز گوش یا حتی کاهش شنوایی می‌شود.
واکنش‌های آلرژیک: واکنش‌های خطرناک آلرژیک می‌تواند در افرادی روی دهد که به آسپیرین حساسیت دارند.
یک مسئله‌ی مهم دیگر که در مصرف روزانه آسپیرین باید مورد توجه باشد، امکان تداخل این دارو با داروهای دیگر است. به‌ویژه مصرف آسپیرین با دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد.

اگر فرد در روز یک دوز واحد داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف می‌کند، باید هشت ساعت با مصرف آسپیرین فاصله داشته باشد یا نیم ساعت بعد آسپیرین مصرف شود. اگر دوز مصرفی بالاتر است یا اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید باید این مسئله را با پزشک در میان بگذارید.

از سویی دیگر، شما باید در مورد تداخل آسپیرین با داروهای ضدانعقاد نیز دقیق باشید. احتمال تداخل آسپیرین با دیگر داروها مانند کورتیکواستروئید، کلوپیدوگرل و برخی از داروهای ضدافسردگی وجود دارد. همیشه مشاوره پزشکی یک ضرورت است.

توصیه‌های نهایی

کسی که تحت درمان با آسپیرین است باید پیش از عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی، این مسئله را عنوان کند. در غیر این‌صورت احتمال هموراژ یا خونریزی زیاد وجود دارد.
در هر حال بهتر است این دارو را از نوع دارای پوشش روده‌ای انتخاب کنید. آسپیرین فقط زمانی حل می‌شود که به روده باریک برسد و این می‌تواند ریسک مشکلات معده را کاهش دهد.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1160288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =