تجمیع خدمات دانشجویی در نرم‌افزار «دانشگاه من»/ کارت دانشجویی به کیف پول دانشجویی تبدیل می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با اشاره به تجمیع خدمات مورد نیاز دانشجویان در نرم افزار «دانشگاه من»، گفت: در فازهای بعدی تریاها، بوفه‌ها، رستوران‌ها، آزمایشگاه‌ها و بسیاری از خدمات دانشگاه به وسیله کارت دانشجویی دانشجو که به کیف پول دانشجو بدل می‌شود، خدمت‌رسانی می‌کند.

فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیرامون چگونگی شکل‌گیری ایده ساخت و طراحی اپلیکیشن "دانشگاه من" عنوان کرد: در تمام جوامع بشری و فعالیت‌های حوزه اقتصادی یکپارچگی یک سازمان بسیار حائز اهمیت است. ما در حوزه فناوری اطلاعات با سامانه‌های متفاوت با اجزاء متفاوت که هرکدام با یک پلتفرم متفاوت فعالیت می‌کند روبرو هستیم. در دانشگاه آزاد نجف‌آباد این ایده مطرح شد که برای اولین بار ببینیم چطور می‌توان ضمن اینکه این سامانه‌ها را به آرامی یکپارچه کنیم خدمات نوین دانشجویی را در بستر فناوری اطلاعات به دانشجویان ارائه کنیم.

وی افزود: حدود ۷ ماه قبل سامانه ساوند با محوریت نظارت دانشجو بر فعالیت‌های دانشگاه طراحی شد. اما با گذشت زمان متوجه شدیم شاید پیش از اینکه دانشجو بخواهد نظارتی انجام دهد باید خدمات منضبط را توسط یک پلتفرم مشترک دریافت کند. درنهایت کارگروه ساماندهی این ایده ایجاد شد و با هم‌فکری دوستان فناوری اطلاعات، نیازهای دانشجو در حوزه‌های متفاوت مورد بررسی قرار گرفت و ایده خام اولیه‌ای با محوریت ایجاد یک بازارچه خرید و فروش کتاب دست دوم و نو که یکی از نیازهای جدی دانشجو است، شکل گرفت.

نعیمی با اشاره به تمایل دانشگاه به طراحی یک برنامه جامع که بتواند تمام خدمات دانشجویی را پوشش دهد، گفت: در ادامه جلسات به این نتیجه رسیدیم که باید سامانه جامعی را ارائه کنیم که بتواند شامل تمام خدمات دانشجویی باشد. در این پلتفرم که نسخه اندرویدی و تحت وب آن آماده شده است، ما بخش‌های مختلفی را جهت دسترسی آسان داشنجو به امکانات طراحی کردیم. مثلا در فاز بعدی سامانه آموزشیار و پژوهشیار را خواهیم داشت که ورود به صفحه دانشجو مستقیما از طریق اپلیکیشن انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد درباره گزینه کتاب‌یار در این اپلیکیشن بیان کرد: در منوی کتاب‌یار این اپلیکیشن امکان خرید کتاب نو و خرید و فروش کتاب دست دوم وجود دارد. در این فضا انتشارات دانشگاه به‌صورت واسطه و در حد فاصل میان دانشجوها قرار می‌گیرد و یک بستر مناسب برای خرید و فروش کتاب‌های دست دوم و خرید کتاب‌های نو و کتاب‌های منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در دوران اپیدمی کرونا اساتید برای تدریس‌شان جزوات و محتواهای گوناگون تهیه کردند و از طرق مختلف در اختیار دانشجویان قرار دادند، ما در فاز بعدی در نظر داریم جزوه‌یاب اساتید را هم به این برنامه اضافه کنیم. در این بخش جزوات و محتواهای آماده شده اساتید را قرار می‌دهیم و مانند اپلیکیشن‌های کتابخانه الکترونیکی، شما امکان دانلود فایل کتاب را نخواهید داشت ولی امکان مطالعه الکترونیکی آن‌ را دارید. این اقدام در راستای کاهش مصرف کاغذ و حفظ محیط زیست نیز موثر است.

نعیمی با اشاره به گزینه کلاس‌یاب در این برنامه بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های دانشجو یافتن مکان برگزاری کلاس درس بود که فرآیند ورود به سامانه آموزشیار، دریافت رمز عبور و یافتن منوهای متفاوت زمان زیادی از دانشجو می‌گرفت. در این راستا منوی کلاس‌یاب در این اپلیکیشن طراحی شد و در این بخش دانشجو می‌تواند محل تشکیل کلاس‌ خود را به همراه مشخصات درس و مشخصات منابع درسی که استاد پیش از این در نظر گرفته است مشاهده کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما پس از گذر از دوران کرونا به برگزاری حضوری کلاس‌ها رسیدیم بسیاری از دانشجویان جدیدالورود مکان کلاس‌ها و دانشکده‌ها را نمی‌توانند تشخیص دهند. جهت رفع این مشکل نیز  در منوی مکان‌یاب تمام مکان‌های دانشگاه را نام‌گذاری کردیم و تنها با یک کلیلک دانشجو می‌تواند از طریق اتصال به گوگل مپ مسیر دسترسی به آن ساختمان و مدت زمان رسیدن به آن را مشاهده کند.

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد ضمن اشاره به ضرورت وجود آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری عنوان کرد: لازم بود سامانه آموزش مجازی نیز به عنوان یکی از اجزای لازم آموزش در کنار ما وجود داشته باشد زیرا ممکن است نیاز به برگزاری کلاس‌های حل تمرین و کلاس‌هایی با ماهیت کنفرانسی در بستر مجازی همچنان در برخی اساتید وجود داشته باشد. بخشی تحت عنوان آنلاین‌یار که همان زیرساخت سامانه مجازی است را نیز در این اپلیکیشن تعبیه کردیم.

وی در ادامه گفت: نکته‌ای ما در سال‌های گذشته داشتیم و متاسفانه در دوران کرونا آن را از دست دادیم سرانه مطالعه کتاب است که در دانشجویان پایین آمده و مانند قبل نیز دانشجو در مسابقات کتابخوانی شرکت نمی‌کند. ایده دیگری که در این اپلیکیشن طراحی شد، طراحی آزمون‌ها و مسابقات کتابخوانی تحت عنوان رقابت‌یار است. حوزه معاونت فرهنگی نیز موظف است هر ماه یک مسابقه کتابخوانی با رویکرد افزایش سرانه مطالعه دانشجو در زمینه کتاب‌های غیر درسی در این فضا داشته باشد.

نعیمی افزود: اهمیت آموزش‌های مهارتی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه بود که پیش از این نیز دانشگاه در این زمینه خدمات خود را ارائه می‌کرد و اکنون در این اپلیکیشن منوی مهارت‌یار را به خود اختصاص داده است. در این بخش دانشجو می‌تواند لیست دوره‌هایی که در حوزه مهارتی برگزار می‌شود را مشاهده و بررسی کند. در آینده نزدیک در نظر داریم منوی تاکسی‌یاب را نیز در این برنامه فعال کنیم. در حال حاضر اپلیکشن‌های تاکسی اینترنتی درحال سرویس‌دهی به دانشجویان هستند اما ما به دنبال این هستیم که بتوانیم کسب و کاری در این زمینه مختص دانشجویان راه‌اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد درباره خدمات ایاب و ذهاب دانشگاه در این اپلیکیشن گفت: یکی دیگر از قسمت‌های این برنامه مسیریاب است. با توجه به افزایش جمعیت دانشگاه و رشد پذیرش دانشجو و با نظر به اینکه ما در شمال، جنوب، شرق و غرب استان اصفهان ارائه خدمات سرویس‌های دانشجویی را داریم، مهندسی کردن جمعیت برای بالا بردن رضایت‌مندی دانشجو در استفاده از خدمات سرویس‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت است. از منوی مسیریاب دانشجویان به راحتی می‌توانند ایستگاه، روز و ساعت رفت و برگشت خود را انتخاب کنند و منطبق با آن مسیر ما با در نظر گرفتن جمعیت تعداد سرویس‌ها و خدمات آن‌ها را مهندسی می‌کنیم. در نتیجه خدمات مطلوب‌تری را می‌توانیم به دانشجو ارائه دهیم.

تجمیع خدمات دانشجویی در نرم‌افزار «دانشگاه من»/ کارت دانشجویی به کیف پول دانشجویی تبدیل می‌شود


وی ضمن معرفی کیف پول دانشجویی بیان کرد: در این اپلیکیشن الگوریتمی طراحی شده است که دانشجوی فعال سکه دریافت کند و این تعداد سکه وقتی به یک حد نصاب برسد بعضی خدمات را از این طریق رایگان دریافت می‌کند. در فازهای بعدی تریاها، بوفه‌ها، رستوران‌ها، آزمایشگاه‌ها و بسیاری از خدمات دانشگاه به وسیله کارت دانشجویی دانشجو که به کیف پول دانشجو بدل می‌شود، خدمت‌رسانی می‌کند. در واقع با این اقدام ما می‌خواهیم بدانیم دانشجوها در تریاها، رستوران‌ها و ... به چه چیزی بیشتر علاقه‌مندند و بر اساس آماری که از این داده‌کاوی کسب می‌کنیم براساس ذائقه دانشجو خدمات ارائه دهیم.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته ما فرآیند فعال‌سازی کارت‌های دانشجویی و تبدیل آن به کیف پول دانشجویی را آغاز کردیم. شما به وسیله کارت بانکی، کیف پول خود را شارژ می‌کنید و از در ورودی و پارکینگ که وارد می‌شوید تا زمان خرید از بوفه و رستوران و یا گرفتن زیراکس و... می‌توانید از این کارت استفاده کنید. دانشگاه از این طریق می‌تواند رفتار دانشجو را حدس بزند، در نتیجه توسعه پارکینگ، بوفه، رستوران و... براساس نیاز دانشجو شکل می‌گیرد و در ادامه هزینه اداره دانشگاه نیز به دلیل تخمین درست نیازها و ضرورت‌ها کاهش میابد.

نعیمی درخصوص اجزای دیگر این اپلیکیشن گفت: در نظر داریم بخش بازی و سرگرمی را نیز به اپلیکیشن اضافه کنیم. در مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف‌آباد یکی از همکاران ما یک بازی اندرویدی طراحی کرده است که تصمیم داریم آن را در برنامه قرار دهیم.

نعیمی ضمن اشاره به لزوم ارتباط و اعتماد سازنده میان دانشجویان و دانشگاه گفت: این اپلیکشن ابتدای مهر ماه آماده ارائه به دانشجویان بود، اما متاسفانه به دلیل شرایط و جو موجود که هر اتفاق خوب و مثبتی در دانشگاه به‌صورت منفی قضاوت می‌شد رونمایی از آن تا به امروز به تعویق افتاد. هنوز پلتفرم گفت‌وگو در این برنامه تکمیل نشده اما ابدا مبنای طراحی آن کنترل دانشجو نیست.

رئیس دانشگاه آزاد نجف‌آباد درباره گسترش امکانات و خدمات این برنامه عنوان کرد: افتخار می‌کنیم که در این دانشگاه میزبان ۲۴۰۰۰ دانشجو هستیم و از تفکرات نوآورانه و خلاقانه نیز جهت بهبود عملکردها استقبال می‌کنیم، اپلیکیشن دانشگاه من نیز یکی از همین فکرهای نوآورانه بود که با موفقیت پیاده‌سازی شد. این پلتفرم قابل گسترش است و به مرور زمان بخش‌های دیگری نیز بر حسب نیاز دانشجویان به آن افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نسخه آلفا مراحل اجرایی خود را با موفقیت کامل طی کند قطعا برای دانشگاه‌های آزاد کل کشور قابل بسط و گسترش خواهد بود و ممکن است در آینده تبدیل به اپلیکیشن دانشگاه آزاد شود. یک تیم پشتیبانی و طراحی حرفه‌ای از دانشجویان مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف‌آباد در حال پیگیری برنامه هستند. خدمات این برنامه کاملا رایگان است و تنها مبحث مشاهده مکان تشکیل کلاس‌ها و برنامه امتحانی با توجه به ارتباط با سامانه آموزشیار منوط به اجازه سامانه پرداخت شهریه خواهد بود. در آینده نزدیک سامانه نظارت دانشجویی ساوند نیز به این برنامه افزوده خواهد شد.
خبرنگار: فاطمه‌ لشنی‌زند
انتهای پیام/
کد خبر: 1160435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =