عقب نشینی محسوس آمریکا در قبال تایوان / واشنگتن باید سیاست مهار و سرکوب چین را متوقف کند

ژانگ یوان با اشاره به اظهارات جو بایدن پس از دیدار با رئیس جمهور چین، تصریح کرد: ایالات متحده به وضوح بر تعهد خود به سیاست چین واحد اذعان و مخالفت خود را با حمایت از استقلال تایوان اعلام کرد که همگی مورد تاکید چین هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از چند سال که به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا هیچ دیداری بین روسای جمهوری ایالات متحده آمریکا و چین انجام نشد، سرانجام در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی جو بایدن و شی جین پینگ دیدار کردند. نکته قابل توجه در مورد این دیدار، تغییر لحن محسوس رئیس جمهور آمریکا در مورد چین پس از این دیدار بود. علیرغم رو به سردی گرویدن و تنش‌هایی که به دلیل سیاست‌های دولت آمریکا در روابط دو کشور ایجاد شده است، جو بایدن از عدم نیاز به جنگ سرد صحبت کرد. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا که از ابتدای دولتش سیاست مهار چین را در اولویت سیاست خارجی ایالات متحده قرار داده و در ماه‌های اخیر جنگ رسانه‌ای تمام عیاری علیه این کشور به بهانه احتمال حمله به تایوان آغاز کرده بود، پس از دیدار مذکور اذعان کرد که چین برنامه‌ای برای تصرف تایوان ندارد. گروه بین الملل ایسکا نیوز به منظور بررسی دلایل تغییر موضع آمریکا، مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- انجام داد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد پس از دیدار بایدن با شی جی پینگ، لحن رئیس جمهور آمریکا در خصوص برخی موضوعات از جمله تایوان متفاوت شده است. فکر می‌کنید این تغییر ناشی از چیست؟

در سال‌های اخیر روابط دوجانبه چین و آمریکا به پایین ترین حد خود از زمان برقراری روابط دیپلماتیک رسیده است که برای مردم هر دو کشور و جهان خبر خوبی نیست. اقدامات نادرست طرف آمریکایی در مورد مسئله تایوان به وضعیت مطلوب روابط چین و ایالات متحده آسیب جدی رساند. مسئله تایوان قلب منافع اساسی چین است. حمایت از «استقلال تایوان» نقض آشکار سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده و اصل چین واحد است. چین همواره تاکید کرده که موضوع تایوان یک امر داخلی چین است و دیگر کشورها حق دخالت در آن را ندارند. بازی‌های سیاسی ایالات متحده در مورد مسئله «استقلال تایوان» برای صلح و رفاه هیچ یک از طرفین تنگه تایوان مفید نخواهد بود.

عقب نشینی محسوس آمریکا در قبال تایوان / واشنگتن باید سیاست مهار و سرکوب چین را متوقف کند

- بازخورد مقامات چینی در خصوص این دیدار چطور بوده و از نظر آنها نتایج ملموسی همراه داشته است؟

 رهبران چین و ایالات متحده به خوبی می‌دانند که نباید درگیری و تقابل بین دو کشور وجود داشته باشد. چین با تفکر راهبردی «بازی حاصل جمع صفر» مخالف است. چین انتظار دارد که دیدارهای سطح بالا بین رهبران چین و ایالات متحده اعتماد درک متقابل را افزایش داده و امیدوار است که تماس‌ها بازگشت به مسیر توسعه پایدار در روابط ایالات متحده و چین را تسهیل کند. چین انتظار دارد که ایالات متحده مهار و سرکوب چین را در زمینه‌های مهمی مانند صادرات، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فناوری پیشرفته متوقف کند. علیرغم اختلافات بین چین و ایالات متحده در زمینه‌هایی مانند نظام‌های سیاسی، منافع مشترک اساسی که امکان همکاری بین دو کشور را فراهم می‌کند، جهانی هستند. آنچه دو کشور باید انجام دهند این است که اختلافات خود را مدیریت کرده و ارتباطات و گفتگو را حفظ کنند.

ایالات متحده بار دیگر تاکید کرده که خواهان درگیر شدن در «جنگ سرد جدید» نیست و به وضوح بر تعهد خود به سیاست چین واحد اذعان و مخالفت خود را با حمایت از «استقلال تایوان» اعلام کرد که همگی مورد تاکید چین هستند. رئیس جمهور شی جین پینگ به راه درست چین و ایالات متحده برای کنار آمدن با یکدیگر اشاره کرده است. این احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد است. این سه اصل، ادعاهای مهمی هستند که از روابط چین و ایالات متحده در 50 سال گذشته به دست آمده و راه درستی برای تعامل قدرت‌های بزرگ با یکدیگر در این دوره هستند.

- گفته می‌شود که بخشی از تغییر موضع آمریکا ناشی از غیرقابل انکار بودن قدرت اقتصادی چین در عرصه جهانی است. نظر شما در این مورد چیست؟

حفظ روابط رقابتی پرتنش بین چین و ایالات متحده نه در راستای منافع اساسی مردم چین و آمریکاست و نه با انتظارات مردم جهان در قبال مسئولیت‌های بین المللی که این دو قدرت بزرگ باید بر عهده بگیرند، همخوانی دارد. جهان امروز نیاز دارد تا مردم در صلح و آرامش زندگی و کار کنند، مشکلات فقر را حل کنند و برای توسعه مشترک همه نوع بشر مبارزه کنند. منافع زیادی برای چین و ایالات متحده وجود دارد که در هم تنیده شده است. چین و ایالات متحده به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه و بزرگترین کشور توسعه یافته، دو اقتصاد به شدت مکمل یکدیگر هستند. بر اساس احترام برابر و اعتماد متقابل، همکاری دوجانبه سودمند بین چین و ایالات متحده برای توسعه اقتصادی جهانی و صلح جهانی مفیدتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =