فراکسیون‌های گردشگری در مجلس تخصصی نیستند / نبود بودجه کافی برای حفظ میراث فرهنگی

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به بعضی از بخش‌های فرهنگی بودجه زیادی اختصاص داده می‌شود اما در زمینه نگهداری و آثار و ابنیه فرهنگی چنین نیست و همین مسئله باعث تخریب و از بین رفتن آثار فرهنگی ما خواهد شد، آثاری که دنیا به آن چشم دوخته است.

خاکسار کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به بی‌توجهی دولت‌ها در حفظ آثار باستانی اظهار کرد: تاریخ جامعه و افراد بشر را می‌توان از روی ابنیه و اثار باستانی شناخت. پیدایش زندگی بشر در غارها تا زمانی که یاد گرفت برای خود خانه‌سازی انجام داده و با زندگی شهری آشنا شود همه از روی ابنیه‌های تاریخی قابل شناسایی است.

بی‌توجهی دولت به حفظ آثار باستانی / میراث فرهنگی استان‌ها نیاز به رسیدگی دارد

وی ادامه داد: بررسی تاریخی نقاط گردشگری برای بشر بسیار ارزشمند است. بسیاری از مردم جامعه ما به دلیل نداشتن شناخت کافی از نقاط گردشگری کشورمان برای گذراندن گشت و گذار به کشورهای خارجی می‌روند در حالی که ما در ایران سرآمد گردشگری هستیم و این یک مشکل اساسی است که باید نسبت به حل آن یک اقدام اساسی صورت گیرد.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله رفسنجانی به ابنیه تاریخی در سفرهای استانی رسیدگی می‌شد که یکی از آنها کاروانسراهای شاه عباسی در مسیر اصلی جهانی راه ابریشم بود و این بنا با بودجه دولتی مرمت شد و به اشخاص واجد شرایط در بخش خصوصی واگذار شد اما معلوم نشد که چرا این طرح متوقف شد؟

خاکسار خاطرنشان کرد: از زمانی که وزارت گردشگری تشکیل شده، این وزارتخانه نیز برای نگهداری از منابع درآمدی خودش در درآمدهای دولت سهمی دارد، اما چنین گمان می‌شود که در جابجایی سازمان به وزارتخانه برخی افراد قدیمی به شکلی فرسایشی در راس کار قرار دارند که در راس هرم توزیعی ساختار رسیدگی به امکانات گردشگری و آثار باستانی آنچنان فعال نیستند. همچنین افرادی در فراکسیون‌های گردشگری مجلس حضور دارند که تخصص کافی نداشته و دلسوز نیستند، این در حالی است که کارشناسان اصلی گردشگری در گوشه‌ای از خانه به فعالیت‌های معمول خود مشغولند.

وی در ادامه با بیان اینکه ده سالی است که در دانشگاه مشغول به تدریس در حوزه گردشگری بوده، گفت: ما هنوز خیلی از کتب را در گردشگری نداریم و به صورت سنتی و قدیمی با جزوه در دانشگاه کار می‌شود. وقتی هنوز برخی کتاب‌ها را نداریم، پس دانشجو از چه الگویی برای مدیریت و شیوه نگهداری ابنیه تاریخی استفاده کند؟

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: وقتی در دانشگاه که مهد تولید علم است چنین مواردی دیده می‌شود چه توقعی می‌رود که در وزارتخانه یا خانه ملت چنین نیازهایی سنجیده شده و روی آنها کار شود.

وی در پایان تاکید کرد: به بعضی از بخش‌های فرهنگی بودجه زیادی اختصاص داده می‌شود اما در زمینه نگهداری و آثار و ابنیه فرهنگی چنین نیست و همین مسئله باعث تخریب و از بین رفتن آثار فرهنگی ما خواهد شد، آثاری که دنیا به آن چشم دوخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =