ایران بهشت نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌شود

برنامه دولت برای توسعه 13 برابری برق تجدیدپذیر در کشور در سال‌های آتی، قدرت اول برق منطقه را به بهشت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بدل خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، تصویر آینده پیشِ رو، یکی از مهمترین عناصری است که می‌تواند زمینه ایجاد حس امید و انگیزه و تلاش برای حرکت بیشتر را به خود معطوف کند. زمانی که صحبت از آینده می‌شود، بسیاری به فکر 10 الی 20 سال بعد فکر می‌کنند و با توجه به سرعت گرفتن تحولات روزمره احتمالا توانایی پیش‌بینی دقیق از این حوزه را ندارند.

در همین راستا یکی از مهمترین پیش‌بینی‌های بشر که می‌تواند از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد، مسئله تصویرسازی آینده‌ است. نگاهی به برنامه‌های طراحی شده امروز یکی از مهمترین ارکان تصویرسازی از آینده کشور به حساب می‌آید.

* ایران هم اکنون قدرت اول برق منطقه است

به استناد آمار ارائه شده از سوی شرکت بین‌المللی بریتیش پترولیوم، جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه غرب آسیا صاحب قدرتمندترین شبکه تولید برق به حساب می‌آید. ظرفیت نامی نیروگاه‌های ساخته شده در کشور به نزدیک عدد 90 هزار مگاوات می‌رسد، در حالی که مجموع ظرفیت نامی بسیاری از کشورهای همسایه با اغماض از 50 هزار مگاوات پیشی می‌گیرد.

علاوه بر قدرت تولید برق، خودکفایی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر در ایران سبب شده تا کشور ما از معدود سازنده‌های واحدهای تولید برق در سطح جهان باشد و بسیاری از ابرقدرت‌ها امروز از جمله کشور روسیه، توربین‌های تولید برق ایرانی را به نمونه‌های آلمانی و آمریکایی ترجیح بدهند.

در همین رابطه، پیام باقری، رئیس سندیکای صنعت برق به عنوان یکی از دست‌اندرکاران این حوزه معتقد است: بخش تولید در صنعت برق، یک چرخه افتخارآفرین است و ایران در این حوزه قدرت اول منطقه است.

رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به سرعت خودکفایی ایران در صنعت تولید برق گفت: نزدیک به 800 هزار قطعه مورد نیاز در صنعت برق به طور صفر تا صدی در ایران ساخته می‌شود و همین مسئله عامل قدرت کشور در این حوزه است.

با توجه به وضعیت فعلی صنعت برق به نظر می‌رسد، ایران یک بازیگر مهم در این حوزه به حساب می‌آید. بر این مبنا واکاوی برنامه‌های دولت می‌تواند تصویر دقیقی از آینده این حوزه را ترسیم کند.

* سیاست‌های دولت، آینده صنعت برق را به کدام سو حرکت می‌دهد

 بر اساس سیاست‌های اعلام شده توسط دولت سیزدهم، یکی از مهمترین اهداف کشور در حوزه برق، تبدیل ایران به قطب برق منطقه به حساب می‌آید. در همین راستا، توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور یکی از محورهای اساسی تبدیل شدن ایران به قطب برق غرب آسیا است.

در این راستا، برخلاف رویه سال‌های گذشته مهمترین وزنه برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی توجه به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و متنوع‌سازی سبد تولید برق کشور است.

در این رابطه، علی اصغر حسنی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: با توجه چالش‌های روز میز انرژی کشور، متنوع‌سازی سبد نیروگاه‌های ساخت داخل و کاهش اتکا به گاز طبیعی برای تولید برق راهکار صحیحی به حساب می‌آید.

این کارشناس انرژی در تشریح متنوع‌سازی سبد نیروگاهی کشور گفت: در حال حاضر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ساخت نیروگاه‌های ذغال‌سوز و توجه به توسعه نیروگاه‌های اتمی از مهمترین اقداماتی است که باید مردم را به آینده انرژی کشور امیدوار سازد.

بر اساس جزئیات ارائه شده از برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم، ارتقای 13 برابری ظرفیت این نیروگاه‌ها در کشور و رسیدن از عدد 800 مگاوات به 10 هزار 800 مگاوات توان اسمی تولید برق تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

جزئیات برنامه دولت سیزدهم برای توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور بیانگر آن است که ساخت 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت ماده 12، احداث 2000 مگاوات نیروگاه بادی با استفاده از ظرفیت ماده 12، احداث 2000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با مشارکت صنایع بزرگ انرژی بر، توسعه 1000 مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر با مشارکت شهرک‌های صنعتی و توسعه 1000 مگاواتی نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی حمایتی مجموعا زمینه توسعه 13 برابری تولید برق تجدیدپذیر را مهیا خواهد کرد.

فعالیت دولت در زمینه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تنها به تدوین برنامه ختم نشده و در اجرا نیز تاکنون مناقصه اول احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بالاتر از 10 مگاوات با توجه به ماده 12 برگزار و برای 1434 مگاوات برنده مناقصه در قالب 11 شرکت سرمایه‌گذار معرفی شده است. هم اکنون نیز روند ساخت واحدهای تولید برق تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، به نظر می‌رسد، ایران طی سال‌های آتی علاوه بر حفظ رتبه خود در تولید برق منطقه غرب آسیا به بهشت انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل خواهد شد و سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی در اقصی نقاط کشور رویت خواهند شد.

اتفاقی که می‌تواند علاوه بر اطمینان تامین مهمترین زیرساخت توسعه کشور، زمینه تبدیل ایران به قطب برق منطقه را فراهم کرده و اتفاق ویژه‌ای در بازمعماری صادرات انرژی کشور را رقم بزند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1160969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =