تولد دوقلویی که رویان آنها ۳۰ سال پیش منجمد شده

دوقلوهایی در آمریکا به دنیا آمده‌اند که رویان‌های آنها بیش از ۳۰ سال پیش منجمد شده بود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ لیدیا و تیموتی ریج‌وی از رویان‌هایی به دنیا آمده‌اند که در روز ۲۲ آوریل ۱۹۹۲ یعنی زمانی که جورج بوش رئیس جمهور آمریکا بود منجمد شده بود. به گفته مرکز ملی اهدای جنین (NEDC)، قدیمی‌ترین رویان‌هایی هستند که تاکنون به تولد زنده منجر شده‌اند. در انسان‌ها یاخته رشدکننده از لحظه لقاح تا پایان هفته هشتم، رویان نام دارد و پس از آن جنین نامیده می‌شود. این سلول‌های رویان مربوط به یک زوج متاهل ناشناس هستند که قبل از اینکه به مرکز ملی اهدای جنین اهدا شوند، در سال ۲۰۰۷ در آزمایشگاه باروری نگهداری می‌شدند.

جالب است بدانید که فیلیپ ریج‌وی، پدر کنونی این دوقلوها، پنج ساله بوده که جنین‌ها تولید شدند. او می‌گوید: این اتفاق واقعا شگفت‌انگیز است. پنج ساله بودم که خدا به لیدیا و تیموتی زندگی داد و آنها تاکنون زمان را برای خودشان متوقف کرده‌اند.

او که پدر چهار فرزند دیگر نیز هست، می‌افزاید: لیدیا و تیموتی در واقع بزرگ‌ترین فرزندان ما هستند، حتی اگر کوچک‌ترین آنها باشند.

سلول‌های رویان این دوقلوها مربوط به مادر بیولوژیکی است که در سال ۱۹۹۲ زمانی که ۳۴ سالش بود، تخمکش را اهدا کرد. در حالی که پدر بیولوژیکی آنها ۵۰ سال داشت.

این سلول‌ها با استفاده از لقاح آزمایشگاهی یا IVF به وجود آمدند و در سال ۱۹۹۲ در دمای منفی 196 درجه سانتی‌گراد در نیتروژن مایع ذخیره شدند. در این فرآیند، معمولا رویان‌های تولید شده بیشتر از حد نیاز تولید می‌شود و سپس به زوجینی که خواستار فرزند هستند، اهدا می‌شود.

این رویان‌ها چند دهه پیش از اینکه به والدین دوقلوها، یعنی ریچل و فیلیپ ریج‌وی، از پورتلند ایالت اورگن داده شوند، به مرکز ملی اهدای جنین (NEDC) در ناکسویل ایالت تنسی اهدا شده بودند.

به گفته مارک ملینگر، از NEDC، این طولانی‌ترین مدتی است که سلول‌های رویان منجمد شده به تولد منجر شده است و در حد خودش یک رکورد جدید به شمار می‌آید.

رکوردار سابق مربوط به مولی اورت گیبسون است که ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ از رویانی متولد شد که به‌ مدت ۲۸ سال منجمد شده بود. با این حال این امکان وجود دارد که رویان منجمد قدیمی‌تری نیز بدون ثبت سن آن استفاده شده باشد.

رویان‌ها را می‌توان تقریبا به ‌مدت نامحدودی منجمد کرد. اگرچه نرخ بقای این سلول‌ها پس از ذوب شدن حدود ۸۰ درصد است و از سوی دیگر، فقط کسری از رویان‌های منتقل ‌شده به تولد زنده منجر می‌شوند. در این نمونه، پنج رویان ذوب شدند و سه عدد از رویان شرایط انتقال را داشتند که به دو تولد زنده منجر شدند.

گفتنی است لیدیا با وزن 2/6 کیلوگرم و تیموتی با وزن 2/9 کیلوگرم به دنیا آمده‌اند و از نظر پزشکان این شروع خوبی به شمار می‌آید.

زندگی می‌تواند برای لیدیا (با وزن تولد حدود ۲/۶ کیلوگرم) و تیموتی (با وزن تولد حدود ۲/۹ کیلوگرم) به‌خوبی آغاز شود. تیم NEDC امیدوار است که سایر والدین در انتظار فرزند نیز با دیدن لیدیا و تیموتی تشویق شوند که این رویه را انجام دهند. این سازمان اکنون به تولد بیش از ۱,۲۰۰ نوزاد با استفاده از رویان‌های اهدایی کمک کرده است.

کد خبر: 1161566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =