یارانه ۳۰۰هزار تومانی حذف می‌شود؟

با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را تکمیل کرده است و با توجه به اعلام دولت به‌نظر می‌رسد که با اجرای این طرح یارانه نقدی حذف و با کالابرگ جایگزین شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بحث کالابرگ الکترونیکی اواخر سال گذشته و هم‌زمان با بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، قرار بر این بود همزمان با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال، دولت به‌ازای افزایش قیمت‌ها به‌جای یارانه طرح کالابرگ را پیاده‌سازی کند.

براساس این طرح قرار بود خانوارها کالاهای اساسی را با نرخ ترجیحی خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت تحت عنوان کالابرگ پرداخت کند، در خصوص شیوه اجرای این طرح ابهامات زیادی مطرح شد که البته همچنان پاسخی به آنها داده نشده است.

گفته شد که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نیازمند ایجاد سامانه است و به همین دولت به‌جای اجرای سیاست کالابرگ الکترونیک که مورد تأکید مجلس بود، ارز 4200تومانی را حذف و اعلام کرد تا زمان فراهم شدن زیرساخت لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

از آنجا که طرح کالابرگ الکترونیکی مستقیماً با معیشت مردم مرتبط است حساسیت‌های بسیاری روی آن وجود دارد در نتیجه هر گونه تغییر نسنجیده در سیاست‌های پرداخت یارانه‌ای می‌تواند نارضایتی عمومی به‌دنبال داشته باشد. با توجه به اظهارات مطرح‌شده از سوی مقامات و سخنگوی اقتصادی دولت به‌نظر می‌رسد دولت نیز حساسیت‌های این حوزه را به‌رسمیت می‌شناسد و قرار است این طرح را به‌صورت مرحله‌ای و پس از اطمینان از فراهم بودن شرایط لازم اجرایی کند.

با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده به‌نظر می‌رسد در زمان حاضر سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فراهم شده است و این طرح روی همین بستر در یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرایی خواهد شد. گفته شده است که پس از یک ماه از اجرای آزمایشی، این طرح در کل کشور اجرایی خواهد شد.

احتمال حذف یارانه نقدی و جایگزینی با کالابرگ الکترونیک

یکی از ابهاماتی که در خصوص اجرای این طرح وجود دارد شیوه تأمین مالی آن است چرا که براساس شنیده‌ها قرار است اعتباری را برای هر فرد در نظر بگیرد و افراد براساس این اعتبار بتوانند فهرستی از کالاهای تعیین‌شده را خریداری کنند، به‌نظر می‌رسد که در نهایت ارزش نقدی این اعتبار به فروشگاه‌هایی که این‌دست کالاها را به مردم ارائه خواهند کرد پرداخت خواهد شد،
این موضوع خود نیاز به منابع مالی دارد، در پاسخ به این ابهام، وزارت اقتصاد اعلام کرده است که مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متأثر می‌کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تأمین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

براساس اعلام این وزارتخانه ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است، به‌عبارت دیگر دولت همان بودجه‌ای را که برای پرداخت یارانه ماهانه مورد استفاده قرار می‌دهد برای تأمین مالی طرح کالابرگ در نظر گرفته است و قرار نیست بار مالی جدیدی به دولت تحمیل شود.

اجرای آزمایشی این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دولت قصد ندارد هم‌زمان یارانه‌های نقدی را حفظ کند و هم کالابرگ الکترونیکی را به خانوارها ارائه کند در نتیجه میزان رضایت مردم در مرحله اجرای آزمایشی تعیین خواهد کرد که این طرح در کل کشور اجرا شود یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =