دانش آموزان بر مبنای زنگ پژوهش باید مسأله سازی کنند

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز گفت: دانش آموزان بر مبنای زنگ پژوهش بایستی بتواند مساله سازی کنند و براساس مسئله، تولید سئوال کرده و بر اساس سوال به هدف گذاری برسند و به نقشه راه دست یابند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، زنگ پژوهش مدرسه ایثارگران کرج در نخستین روز از جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان البرز با حضور قائم مقام ستاد هفته پژوهش و فناوری و دبیرکل این ستاد و جمعی از مسئولین استانی به صدا درآمد.

حسین کلانتری خلیل آباد در این مراسم بیان کرد: علم و توسعه برای دانایی است و دانایی برای توانایی است و توانایی اقتدار و اعتبار ایجاد می کند و عزت آفرین است.

وی افزود: علمی که در کشور ما تولید می شود برای ارتقاء و توسعه است و برای دست اندازی به سایر کشورها نمی باشد، در صورتی که در کشورهای استکباری، توسعه علم برای دست اندازی به سایر کشورهاست، چیزی که امروز مشاهده می شود این است که کشورهای دیگر از توسعه علمی ایران در هراس هستند و بدین جهت درصدد ناآرامی و ناامنی در کشور برآمده اند و در این میان وظیفه خطیر دانش آموزان و معلمان این است که در راستای توسعه علمی کشور گام های اساسی بردارند.

دبیرکل ستاد هفته پژوهش و فناوری استان البرز اضافه کرد: تحقیقات زمانی می تواند دارای اهمیت باشد که تحقیقات کاربردی باشد و تحقیقات کابردی زمانی دارای ارزش است که بر مبنای تحقیقات بنیادی باشد، تحقیقات کاربردی یعنی اینکه در راستای توسعه علم و توسعه کشور بوده و بتواند مشکلاتی از کشور را حل کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تاکید کرد: پژوهش باید بتواند مشکلاتی از کشور را حل کند و تبدیل علم به ثروت و تبدیل ایده به پدیده امروز در کشور ما بسیار حائز اهمیت است؛ زمانی موضوع انشاء مدارس این بود که علم بهتر است یا ثروت، که در گذشته می گفتند ثروت بهتر است ولی اکنون می توان گفت علم بهتر است چون علم فزاینده تولید است، علم فزاینده بستر مناسب برای اشتغال است، چون علم در واقع تولیدکننده ثروت است بنابراین در این زمینه باید تلاش کنیم.

کلانتری با اشاره به زنگ پژوهش مدارس گفت: زنگ پژوهش زمانی معنا دارد که آموزش همراه با پژوهش، کارآفرینی و مهارت آموزی باشد یعنی اگر آموزش با مهارت آموزی همراه نباشد زنگ پژوهش معنا و مفهومی نخواهد داشت و دانش آموزان بر مبنای زنگ پژوهش بایستی بتواند مساله سازی کنند و براساس مسئله، تولید سئوال کرده و بر اساس سوال به هدف گذاری برسند و به نقشه راه دست یابند و به نتیجه نهایی برسند.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بیان کرد: تولید علم به ثروت و تولید ایده به پدیده علاوه بر دانشگاه و صنعت در آموزش و پرورش نیز معنا دارد. براین اساس آموزش و پرورش باید به آن اهمیت قائل شود و تولید دانش و فناوری کند و در جهت سرمایه گذاری ایده ها و تبدیل به ثروت قدم بردارد و این تولیدات می تواند در جشنواره های مختلف از قبیل جشنواره خوارزمی (بخش دانش آموزی) و یا سایر جشنواره های حوزه دانش آموزی و المپیادهای دانش آموزی دارای ارزش و اهمیت شود و در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به وظایف تعریف شده آمادگی کمک در این زمینه وجود دارد و در استان البرز بیش از این می توان در این زمینه ها فعالیت شود.

لازم به توضیح است نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان البرز از ۱۵ لغایت ۱۹ آذر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار و در روز پایانی از برگزیدگان پژوهش و فناوری این استان تجلیل به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1162491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =