اعتراض دانشجویان بسیجی امیرکبیر به مدیریت دانشگاه/شرایط پرداخت وام به دانشجویان مجازی اعلام شد

«توضیحات سازمان امور دانشجویان به مسومیت اخبر دانشجویان، اعتراض بسیج دانشجویی دانشگاه علامه به لغو تجمع قانونی و دیدار تشکل‌های دانشجویی با رئیس قوه قضائیه» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اعتراض بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در پی صدور بیانیه شورای مشورتی این دانشگاه درباره اتفاقات اخیر» و «اعلام شرایط پرداخت وام به دانشجویان ترم مجازی و اضافه» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «اعتراض دانشجویی بسیجی دانشگاه امیرکبیر به مدیریت این دانشگاه، دیدار دانشجویان با رئیس قوه قضائیه و ابلاغ شیوه‌نامه یارانه غذای دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ گذشته آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی

نشست تشکل‌های دانشجویی با رئیس قوه قضائیه 

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سه‌شنبه (15 آذر ماه) به مناسبت روز دانشجو با حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه دیدار و گفتگو کردند. 

حجت الاسلام اژه‌ای در این دیدار بیان کرد که بسیاری از نقدهای شما را قبول دارم؛ تعداد زیادی از نقدهایی که در این جلسه در مورد قوه قضائیه مطرح شد، وارد است؛ اما باید به واقعیت‌ها هم توجه داشت. از زمان‌های قدیم در دوران جوانی و طلبگی تا زمان حال که مسئولیتی برعهده دارم همواره سعی کرده‌ام که بیشتر شنونده و مستمع نظرات و نقدها باشم تا اینکه بخواهم در مقام مُتکلم ظاهر شوم.

واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به لغو مجوز یک تجمع قانونی

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود به لغو مجوز تجمع قانونی این تشکل از سوی مسئولان دانشگاه واکنش نشان داد.

در پیام بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی آمده است: «با توجه به تصمیم محافظه‌کارانه و غیر شفاف شورای نظارت دانشگاه «تجمع دانشجویان انقلابی علیه استکبار» لغو شد.»

در این پیام تصریح شده است: «شورای نظارت دانشگاه «قانون» را ابزاری کرده است برای مقابله با اقدامات انقلابی بسیج دانشجویی، در صورتی که تاکنون بارها تجمع «غیرقانونی» و «ساختارشکنانه» در صحن دانشگاه برگزار شده است، ولی تا به امروز مسئولان دانشگاه اقدام درخوری برای مقابله با این تجمعات انجام نداده است. از این پس نیز بسیج دانشجویی اگر تجمع غیرقانونی در دانشگاه برگزار شود، سکوت نخواهد کرد و تمام اتفاقات کف دانشگاه به گردن مدیریت سلیقه‌ای دانشگاه است.»

کوتاه آمدن در مقابل اقلیت قانون‌شکن موجب آرام شدن دانشگاه شریف نمی‌شود

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه‌ای نسبت به بیانیه شورای مشورتی این دانشگاه درباره اتفاقات اخیر واکنش نشان داد. 

در این بیانیه عنوان شده است: «معتقدیم برخی از بندهای بیانیه‌ای که اخیرا توسط شورای مشورتی دانشگاه داده شده، بسیار خوشبینانه و به دور از واقعیت است که با نمک‌نشناسی و پشت پا زدن عده‌ قلیلی مواجه خواهد شد. عده‌ای که ۲ ماه است با مدارا و دلسوزی بیش از اندازه خانواده صبور شریف مواجه شده و با تخطی‌های پی‌درپی خود از قانون، چهره دانشگاه را لکه دار کردند. منطقا کوتاه آمدن قانون در مقابل این اقلیت قانون‌شکن نه‌تن‌ها موجب آرام شدن دانشگاه نمی‌شود، بلکه امیدها جهت واسپاری کامل مسئولیت حفظ نظم و آرامش در دانشگاه، به خود را نیز کمرنگ می‌کند.»

در این بیانیه تاکید شده است: «بسیج دانشجویی ضمن ابراز تاسف عمیق و درک عواطف جریحه دار دانشجویان انقلابی دانشگاه در پی توهین ها، فحاشی و تهدیدهای مکرر، باوجود آنکه دانشگاه تاکنون نتوانسته آنگونه که باید مطابق قانون برخورد کنید، همچنان دعوت به خویشتن داری و برخورد نکردن مستقیم با افراد هتاک در صورت تکرار احتمالی قانون شکنی و هنجارشکنی این اقلیت می‌کند. متقابلا از مسئولان دانشگاه با توجه به آخرین اتمام حجت‌های مدیران و استادان دانشگاه توقع قاطع‌ترین و شدیدترین برخوردها را نیز دارد.»

اعتراض دانشجویان بسیجی امیرکبیر به مدیریت دانشگاه 

تعدادی از دانشجویان بسیجی به خاطر تصمیم عجیب مدیریت دانشگاه امیرکبیر برای اجازه ندادن برگزاری ویژه برنامه‌های روز دانشجو اعتراض کردند.

 بر اساس این گزارش، مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در تصمیمی غیرمنتظره، هیچ مجوزی برای برگزاری برنامه‌های تشکل‌های این دانشگاه در هفته منتهی به روز دانشجو، صادر نکرده است.

هرکس که بخواهد به میراث شهدا خدشه‌ای وارد کند، در مقابلش می‌ایستیم

محمد هادی نصر نماینده بسیج دانشجویی کشور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت. 

وی در این دیدار بیان کرد که دشمن می خواهد انتقام همه چهل سال ناکامی خود را با ایرانستان کردن این خاک بگیرد. با صدای بزرگ اعلام می‌کنیم که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خط قرمز ماست و جلوی هرکس که بخواهد میراث شهدا را خدشه‌ای به آن وارد کند در مقابلش می‌ایستیم. 

حوزه صنفی_دانشجویی

توضیحات سازمان دانشجویان درباره دلیل مسمومیت اخیر دانشجویان

سازمان امور دانشجویان در خصوص بیماری گوارشی دانشجویان دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «به دنبال بروز بیماری گوارشی تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی «پردیس کرج» نظر به اهمیت سلامت دانشجویان، سازمان امور دانشجویان به عنوان حامی حقوق مادی و معنوی دانشجویان، از ابتدای بروز این بیماری، اقدامات نظارتی و پیگیری مسائل بوجود آمده را در این دانشگاه‌ها دنبال کرده و تا حصول نتیجه نیز ادامه خواهد داد.»

در بخشی از این اطلاعیه بیان شده است: «با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی و گوارشی در فصل پاییز، با پیگیری‌های انجام شده اقدامات نخستین، اعم از آزمایش‌های مختلف از آب آشامیدنی و غذای دانشجویان و همچنین نمونه برداری‌های انسانی صورت گرفته است که نتایج آن در دست بررسی است، و تحقیقات اولیه پاتولوژیست‌ها در دانشگاه صنعتی اصفهان، حاکی از منشأ ویروسی این بیماری گوارشی است و در دانشگاه خوارزمی و صنعتی اراک منتظر دریافت نتیجه آزمایشات انجام شده می‌باشیم. این سازمان با تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و متخصصان مرتبط ضمن بررسی همه جانبه و بازدید میدانی از دانشگاه‌های مذکور، برنامه ریزی و اقدامات لازم را آغاز کرده است. به همین منظور  هم‌اکنون شرایط دانشگاه‌ها در حالت پایدار بوده و همکاران ما با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه بر کلیه فرایندهای تهیه، طبخ و توزیع غذا نظارت دارند.» 

شرایط پرداخت وام به دانشجویان ترم اضافه و مجازی اعلام شد

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، درباره اینکه پرداخت وام به دانشجویان ترم اضافه تا چند ترم انجام می‌شود، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پرداخت وام‌های شهریه، ضروری و تحصیلی به دانشجویان در اولین ترم اضافه به شرط پر نشدن تعداد نیمسال‌های مقرر و سقف مبلغ امکان پذیر است و دانشجویان ترم‌های عادی در اولویت دریافت وام هستند.»

همچنین درباره نحوه ارائه وام دانشجویی به دانشجویان پردیس و الکترونیکی (مجازی) بیان کرد: «به دانشجویان دوره‌های پردیس و الکترونیکی(مجازی) به اعلام درخواست کتبی دانشگاه و موافقت صندوق در صورت وجود اعتبار مازاد از محل اعتبار تخصیصی به دانشگاه پس از بهره مندی متقاضیان واجد شرایط در اولویت بعدی وام شهریه تعلق می‌گیرد.»

شیوه‌نامه یارانه غذای دانشجویی ابلاغ شد

علی اصغر رجبی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای شیوه‌نامه یارانه غذای دانشجویی را به مراکز تابعه این دانشگاه در سراسر کشور ابلاغ کرد.

گفتنی است که در این شیوه نامه به حواله‌های ابلاغ شده اعتبار غذای دانشجویی اشاره شده و از رؤسای دانشکده و آموزشکده‌های دانشگاه در خواست شده نسبت به هزینه کرد دقیق و صحیح اعتبار غذای دانشجویی اقدام کنند. به گونه‌ای که اصل اساسی ارائه خدمات مطلوب به همراه صرفه جویی و رعایت صرفه و صلاح بیت المال مورد امعان نظر قرار گیرد.

دانشجوی مصدوم حادثه دانشکده برق دانشگاه تهران درگذشت

«زهرا. ج» دانشجوی مقطع دکتری رشته برق دانشگاه تهران شنبه (12 آذرماه) از راه‌پله طبقه دوم دانشکده برق قدیم واقع در دانشکده فنی (امیرآباد شمالی) به پایین می‌پرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که این دانشجو در مخالفت با درخواست استاد مبنی بر درج نام یک فرد در مقاله‌اش که هیچ ارتباطی با مقاله وی ندارد، اقدام به خودکشی می‌کند.

گفتنی است؛ در جریان این حادثه که در محیط دانشگاه اتفاق افتاد، یک دانشجو با استاد خود در ارتباط با اسامی که در مقاله ثبت می‌شود، بحث می‌کند. گفته می‌شود که استاد برای ثبت نام یک فرد که هیچ ارتباطی با مقاله ندارد، پافشاری می‌کند؛ اما دانشجو نمی‌پذیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =