باهنر: انتخاباتِ حزبی رأی متشکل مردم را حاکم می‌کند؛ نه رأی پوپولیستی/ دولت نمی‌تواند ظرف چند روز برنامه هفتم را بنویسد؛ مجلس زمان دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که یکی از پیش‌شرط‌های نظام پارلمانی انتخابات حزبی است، گفت: انتخابات باید حزبی شود تا رای متشکل مردم در مجلس حاکم شود؛ نه رای پوپولیستی.

محمدرضا باهنر عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، اظهار با بیان این که نظام‌های پارلمانی و ریاستی، هر کدام مزایا و معایبی دارند، اظهار کرد: بنده هم اکنون جمع‌بندی نسبت به این که کدام بهتر است، ندارم. شکل‌گیری نظام پارلمانی دو پیش‌شرط دارد. اولا یک مجلس پاسخ‌گوی چنین ساختاری نیست و کشور به دو مجلس نیاز خواهد داشت. ثانیا؛ انتخابات باید حزبی شود تا رای متشکل مردم در مجلس حاکم شود؛ نه رای پوپولیستی.

وی افزود: رای پوپولیستی به‌هم‌ریخته، فاقد یک‌پارچگی بر اساس وعده‌های ناشدنی است. در انتخابات مجلس، نامزدی وعده افزایش دو برابری حقوق به معلمان و دیگری وعده اشتغال به جوانان می‌دهد. در انتخابات ریاست‌جمهوری هم که ممکن است وعده های ناممکن بدهند.

دبیر کل حزب جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: در رای حزبی، هر حزب باید مواضع و برنامه‌های روشنی داشته باشد. اگر پس از چهار سال در عمل به برنامه خود موفق نبود، مردم سراغ حزب رقیب می‌روند. البته حزبی‌شدن انتخابات نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد.

به گفته باهنر، بعضی‌ها می‌گویند نظام ولایی با ساختار حزبی سازگاری ندارد که بنده آن را قبول ندارم و آن را یک بهانه می‌دانم. در هیچ کشوری احزاب نمی‌توانند در مقابل نظام حاکم بایستند؛ یعنی اگر نظام حاکم بر آمریکا، لیبرال دموکرات است، احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه و دیگران، همگی باید در چارچوب سیاست‌های لیبرال دموکرات گام بردارند و حزبی مثل کمونیست نمی‌تواند در آمریکا فعال شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، رهبر انقلاب سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین می‌کند و تمامی نهادهای کشور اعم از عمومی، دولتی، نظامی و ... باید در چارچوب این سیاست‌ها اقدام کنند؛ بنابراین احزاب هم مانند دیگران حرکت‌ خواهند کرد. حزبی نمی‌تواند بگوید که من سیاست‌های نظام را قبول ندارم. در آمریکا، فرانسه و انگلیس هم سیاست‌های ثابت را مقامی بالاتر از حزب تعیین می‌کند؛ مثلا مسئولیت این کار در آمریکا بر عهده شورای عالی امنیت آن‌ها است. تفاوتی ندارد که کدام حزب در آمریکا بر سر کار باشد، به‌دلیل قدرت لابی صهیونیستی، دولت مستقر باید از این رژیم حمایت کند.

او ادامه داد: تعاریفی که رهبر انقلاب از مجلس یازدهم داشتند، مربوط به اوایل کار آن بود. زمانی که ما در مجلس بودیم، معمولا در هر دوره چهار ساله مجلس یک تذکر غیر رسانه‌ای از مقام معظم رهبری می‌گرفتیم که اغلب پیغام آن از طریق رئیس مجلس به نمایندگان می‌رسید. این درحالی است که، مجلس انقلابی فعلی که دو سال و نیم از عمر آن می‌گذرد، تاکنون ۴ تذکر رسمی و رسانه‌ای از رهبری گرفته است. یکی از آن‌ها در خردادماه گذشته درباره برحذر داشتن نمایندگان از دخالت در امور اجرایی بود.

محمدرضا باهنر خاطرنشان کرد: وقتی از نمایندگانی که وزیری را می‌خواهند استیضاح کنند، علت را جویا می‌شویم، می‌گویند چون وزیر ضعیفی است. بعضی وقتها این ضعف، موضوعی است که روی کتاب نوشته شده و پشت کتاب مسئله دیگری مثل عوض نشدن مدیرکل مورد نظر فلان نماینده است. اگر آن مدیر کل تغییر کند، وزیر هم دیگر خیلی خوب و قوی می‌شود.

وی اضافه کرد: نمایندگان در زمان تصویب بودجه ۱۴۰۱، در ابتدا مقدار زیادی تسهیلات الزامی بر گردن بانک‌ها انداخته‌ بودند که بانک‌ها به مقام معظم رهبری شکایت بردند که با اجرای چنین قانونی دچار ورشکستگی می‌شویم. در نهایت رهبری به مجلس فرمودند این تسهیلات بی‌حساب و کتاب تصویب نشود.

باهنر معتقد است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در اقدامات خود، نسبت به رعایت سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود، دقت کافی داشته باشند.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تشریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را چند ماه پیش خدمت رهبر انقلاب تقدیم کرد و ایشان نیز برای اجرا به دولت و مجلس ابلاغ کردند. این روزها اختلاف نظری درباره بودجه ۱۴۰۲ پیش آمده که مجلس اصرار دارد که ابتدا لایحه برنامه از سوی دولت ارائه شود و پس از تصویب برنامه در مجلس، و بر مبنای آن، بودجه ۱۴۰۲ بسته شود.

او گفت: بنده پیامی برای نمایندگان ملت دارم که اگر مجلس بر نظر خود در این باره اصرار بورزد، به یک برنامه قوی نمی‌رسیم؛ چون دولت نمی‌تواند ظرف چند روز برنامه بنویسد. اگر هم بنویسد تصویب آن در مجلس با عجله و بدون دقت کافی صورت خواهد گرفت. به این شکل برنامه جامع پنج ساله کشور در این میان تلف می‌شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: با توجه به ضیق وقت، مجلس و دولت رضایت دهند که برنامه ششم از طریق یک ماده واحده یک سال دیگر نیز علاوه بر دو سال قبلی تمدید شود ولی دولت موظف شود مثلا تا پیش از تیرماه سال آینده، لایحه برنامه هفتم را تقدیم مجلس کند در این صورت هم دولت برای نوشتن برنامه و هم مجلس از تیر تا شهریور برای تصویب آن فرصت بیشتری پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت بنده پیش بینی می‌کنم نه تنها به برنامه نمی‌رسیم، بلکه بودجه نیز معطل خواهد ماند و در فروردین ماه دو دوازدهم بودجه مطرح خواهد شد که نشان می‌دهد نتوانسته‌اند به جمع‌بندی درستی پیرامون بودجه برسند.

محمدرضا باهنر در پاسخ به پرسشی پیرامون آینده جمهوری اسلامی تاکید کرد: بنده نسبت به آینده جمهوری اسلامی کاملا امیدوار هستم. معصومین درباره غفران الهی مومنین را به خوف و رجا توصیه کرده‌اند؛ یعنی از طرفی نگران عصیان‌های خود باشیم و از سوی دیگر هم امید به بخشش داشته باشیم. من نیز نسبت به آینده جمهوری اسلامی محکم می‌گویم که نظام ضربه‌ای نخواهد خورد اما نگران رفتار بعضی از خود ما مسئولین هستم. دولت و مجلس باید بالاخره مشکلات موجود مردم را حل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: سخنرانی‌ها و سفرهای استانی رئیس جمهور محترم خیلی خوب و مفید است اما کافی نیست. باید در عمل نیز مردم تحقق وعده ها را ببینند که البته دولت در این زمینه تلاش فراوانی می کند.دولت فکر نکند کار فقط همین است؛ این سفرها تریبون و ویترین دولت است. مغازه‌ برای داشتن ویترین زیبا، باید کارگاه‌های تولیدی فعالی در پشت ویترین داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =