دانشجویان بین‌الملل چه میزان درآمد برای دانمارک به ارمغان می‌آورند؟

آمارها نشان می‌دهد که دانشجویان غیردانمارکی که حداقل ۹ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در دانمارک مانده‌اند، در مجموع ۲۶.۴ میلیارد کرون (۳.۷ میلیارد دلار آمریکا) به این کشور کمک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پذیرش دانشجویان بین‌الملل می‌تواند منبع درآمد خوبی برای کشورها باشد. این درآمد هم حاصل از شهریه پرداختی دانشجویان است و هم اشتغال این افراد پس از فارغ‌التحصیلی در دانمارک. 

برخی معتقدند که مزایای اقتصادی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی که پس از فارغ‌التحصیلی همچنان در دانمارک می‌مانند، بسیار بیشتر از پولی است که دولت برای حمایت از تحصیل آن‌ها هزینه می‌کند.

انجمن مهندسان دانمارک (IDA) در گزارشی ارزش فارغ‌التحصیلان بین‌المللی برای اقتصاد این کشور را اعلام کرد. در این گزارش مشارکت اقتصادی حدود ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ تجزیه و تحلیل شد.

این گزارش نشان می‌دهد دانشجویان غیردانمارکی که حداقل ۹ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در دانمارک مانده‌اند، در مجموع ۲۶.۴ میلیارد کرون (۳.۷ میلیارد دلار آمریکا) به این کشور کمک کرده‌اند.

کاهش سه هزار و ۹۰۰ نفری دانشجویان بین‌الملل در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱

آندرس او بیارکلف رئیس سابق دانشگاه‌های دانمارک خواستار لغو محدودیت تعداد دانشجویان بین‌الملل شد. بیارکلف در پی کاهش سه هزار و ۹۰۰ دانشجویان بین‌الملل در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ گفت که دانشجویان بین‌المللی سربار نیستند و موانع را بردارید.

سرپرست IDA هم معتقد است که دانشجویان خارجی سود بزرگی برای دانمارک دارند؛ چرا که جامعه تجاری دانمارک با کمبود نیروی انسانی مواجه است. به همین دلیل، کاهش و محدود کردن تعداد دانشجویان بین‌المللی منطقی نیست.

برخی کارشناسان معتقدند که دانشجویان بین‌الملل سهم قابل توجهی در اقتصاد دانمارک دارند. این افراد تاکید می‌کنند که حضور دانشجویان خارجی در دانمارک سودآور است؛ چرا که در بلندمدت میلیاردها دلار پول به خزانه دولت وارد خواهند کرد.

به نظر می‌رسد تلاش‌های موافقان ورود دانشجویان بین‌الملل در دانمارک به نتیجه خواهد رسید. برای مثال حزب مردم دانمارک موافق محدود کردن تعداد دانشجویان اتحادیه اروپاست، ۱۱ کرسی خود در پارلمان را از دست داده است و اکنون فقط پنج کرسی دارد. در مقابل، حزب راستگرای جدید (دموکرات‌های دانمارک) ۱۴ کرسی به دست آورده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1163136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =