وسعت بخشیدن به مفهوم فرهنگ در ذهن نخبگان جامعه، مهم‌ترین گام تحول فرهنگی

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: وسعت بخشیدن به مفهوم فرهنگ در ذهن نخبگان جامعه، مهم‌ترین گام در ارتقاء بخشی به نقش دانشگاه در تحولات فرهنگی جامعه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بجنورد، مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در نشستی که با حضور روسا، معاونان، مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد خراسان شمالی برگزار شد به تبیین فرایند پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

حسن بنیانیان در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی اظهار کرد: وسعت بخشیدن به مفهوم فرهنگ در ذهن نخبگان جامعه، مهم‌ترین گام در ارتقاء بخشی به نقش دانشگاه در تحولات فرهنگی جامعه است.

بنیانیان ضمن بیان محورهای مورد تأکید در بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی گفت: توأمان سازی رویکرد فرهنگی تربیتی و پیشرفت علمی در محیط دانشگاه، آماده‌سازی یک محیط اجتماعی آموزنده و تعالی‌بخش برای حضور سازنده زن و مرد در جامعه و رسالت دانشگاه در پیشتازی اندیشه ورزی، آموزش و فرهنگ‌سازی  برای توضیح فلسفه عفاف و حجاب در جامعه اسلامی محورهای مورد تأکید در بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی هستند.

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مسئولیت مستقیم مدیران واحدها برای دعوت به نقش‌آفرینی فعال همه اساتید، و کارکنان دانشگاه در تقویت کارکردهای فرهنگی تربیتی دانشگاه، بهره‌گیری از رویکرد تشویقی، توجیهی، آموزشی با همکاری همه اساتید، در کنار اعمال قانون تأکید هم‌زمان به گفتمان سازی و اقدام در سه عرصه : کلاس داری متعهدانه از طرف اساتید، مدیریت فضای فرهنگی محیط دانشگاه از سوی مدیران، مقابله با جریان‌ها و افرادی که با حرکت آگاهانه باارزش‌های جامعه اسلامی قصد مقابله دارند ازجمله راهبردها و کارکردهای لازم درزمینه محورهای مورد تأکید در بیانیه ذکرشده است.

وی بیان کرد: استفاده از همه ابزارهای آموزشی برای اقناع‌سازی همکاران با تأکید بر نقش معاونین تخصصی، الگو قرار گرفتن  آراستگی ظاهری و رفتاری مدیران، اساتید، کارکنان در محیط دانشگاه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشکل‌های دانشجویی و محیط‌های رفاقتی برای اقناع‌سازی دانشجویان برای حفظ آراستگی و رشد اخلاقی و معنوی نیز از دیگر کارکردهای مورداستفاده در بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی است.

بنیانیان ضمن اشاره به موانع تحقق راهبردهای تحول‌آفرین گفت: انتظار به‌حق اساتید و کارکنان برای حل مشکلات اقتصادی خود، انتظار به‌حق مدیران استان‌ها و واحدها، برای ضرورت اصلاحات در سازوکارهای مدیریتی واحدها، مشکل فرهنگی واگذاری اقداماتی که می‌توان در شرایط موجود انجام داد به بعد از حل دو مسئله فوق، مشکل فرهنگی اکثریت نزدیک به تمام ایرانی‌ها برای شروع اصلاح از دیگران بخصوص بالانشینان و گرفتار شدن اصلاحات انقلابی در یک دور بسته  می‌توان به‌عنوان موانع تحقق راهبردهای تحول‌آفرین نام برد.

بنیانیان تصریح کرد: شناخت مفهوم هم‌افزائی در سیستم‌ها به ما کمک می‌کند که چگونگی آثار حضورمان را در روابط جامعه به‌عنوان بخش مهمی از فرهنگ شناسایی کنیم.

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق مأموریت‌ها، چشم‌انداز و آرمان‌هایش همواره متعهد به اصولی همچون پایبندی به اصول، مبانی و اخلاق اسلامی و حاکمیت گفتمان، تعالی مستمر و ضرورت دائمی در محیط دانشگاه، خودباور و تعهد به هنجارهای بومی و اخلاق حرفه‌ای در تولید، انتقال و به‌کارگیری دانش است.

وی افزود: تأکید بر ماهیت مستقل، غیردولتی و غیرسیاسی دانشگاه، حفاظت از کیان دانشگاه و غلبه دائمی منافع عمومی جامعه و دانشگاه بر منافع فردی، گروهی، جناحی و سیاسی و نیز حافظت از اصول آزادگی و آزاداندیشی استاد و دانشجو از دیگر مواردی است که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق مأموریت‌ها، چشم‌انداز و آرمان‌هایش همواره متعهد به آن است.

بنیانیان ضمن اشاره به دیدگاه رهبری به کار فرهنگی گفت: کار فرهنگی آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. لباس فرهنگی یعنی نوشته، قلم و امثال این‌ها، این‌ها فرهنگ می‌شود اما کار فرهنگی نیست. کار فرهنگی، یعنی روح فرهنگی در آن باشد، یک حرکت فرهنگی در آن باشد، رشد بدهد(افزایش آگاهی) و فعل‌وانفعال در ذهن، مغز و جان(ایجاد اعتقاد) و عواطف(ایجاد تمایل) انسان به وجود آورد.

این مقام مسئول در دانشگاه آزاد بیان کرد: اگر بخواهیم دانشگاه را در خدمت ساخت جامعه اسلامی قرار دهیم و نقش سازنده در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی داشته باشیم باید تربیت ضمنی موجود را از حاشیه به متن بیاوریم و مدیریت آگاهانه‌ای بر آن داشته باشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1165179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =