افزایش 1/5 برابری شهریه، چالش دانشجویان غیرایرانی/ دانشجویان اتباع برای اخذ اقامت مشکل دارند

یکی از دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش یک و نیم برابری شهریه در ترم جاری خبر داد و گفت: تاکنون به رغم اقدامات فراوان برای کاهش هزینه‌های شهریه و تدابیر برای پرداخت آن مسئولان امر با دانشجویان همکاری نکردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور مقصد دانشجویان غیرایرانی در تمامی مقاطع به ویژه دکتری و کارشناسی ارشد هستند. بر اساس اظهارات محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو ایرانی دارد و ۵۰ درصد دانشجویان غیرایرانی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

اغلب دانشجویان غیرایرانی در کشور ما از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و عراق مشغول به تحصیل هستند. بر اساس سند ۵ ساله تحول و تعالی به دنبال توسعه تعاملات بین‌المللی است. حدود ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های دولتی کشور و بیش از ۵۶ هزار دانشجوی غیرایرانی مقیم و بیش از ۱۳ هزار دانشجوی غیرایرانی غیرمقیم در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند؛ از این رو لازم است موضوعات این دانشجویان به صورت جدی‌تری و در تعامل بهتر مورد بررسی قرار بگیرد.

آخرین وضعیت جذب دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان غیرایرانی مستاصل در پرداخت شهریه

رضا جعفری، دانشجوی اتباع در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز افزایش شهریه را یکی از چالش‌های این روزهای دانشجویان غیرایرانی دانست و افزود: مشکل شهریه و افزایش چندین برابری مبالغ را برای دانشجویان اتباع شاهد هستیم. دانشجویان ورودی سال‌های ۹۵-۹۶ شهریه خود را به تومان پرداخت می‌کردند، اما دانشجویان بعد از این سال‌ها باید هزینه‌های تحصیل را به دلار پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: تاکنون به رغم اقدامات فراوان برای کاهش هزینه‌های شهریه و تدابیر برای پرداخت آن مسئولان امر با دانشجویان همکاری نکردند، مگر اینکه دانشجویان بورس شده و بتوانند از امکانات موجود بهره‌مند شوند. البته  هزینه دانشجویان ایرانی و خارجی برای تحصیل در دانشگاه پردیس تفاوتی با یکدیگر ندارد.

وضعیت اقامت دانشجویان نیازمند رسیدگی مسئولان

 حمید، دانشجوی غیر ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره عدم رسیدگی به وضعیت اقامتشان گفت: برخی از دانشجویان زمان اقامتشان به اتمام رسیده و سفارت هم به دلیل مشکلات داخل کشور مبدا گذرنامه ارائه نمی‌دهد. همین امر باعث بروز مشکلات متعدد برای دانشجویان اتباع شده است.

وی افزود: بنابسامانی‌های اقامتی برای دانشجویانِ غیرایرانی هدر رفت وقت و هزینه را به دنبال دارد. برای مثال دانشجویان اتباع برای تحصیل در مقطع بالاتر به دلیل همین نارسایی با مشکلات متعدد مواجه هستند.

این دانشجوی غیرایرانی تاکید کرد: به دلیل بروز رفتارهای سلیقه ای شاهد وفقه در ارائه اقامت به دانشجویان هستیم. همین نارسایی باعث هدر رفت وقت دانشجویان می‌شود. مسئولان دانشگاه در برخی از واحدها و پلیس ناجا در شهرستان‌هایی همچون واحد ورامین شاهد بروز رفتارهای سختگیرانه در مقایسه با دیگر واحدها هستیم.

 مهران، دانشجوی غیر ایرانی در رشته پرستاری مشغول به تحصیل است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز عمده مشکلات دانشجویان غیرایرانی را به دلیل پرداخت شهریه مطرح کرد و افزود: در ابتدا افزایش یک و نیم برابری شهریه‌ها مطرح شد. در حالی که با گذشت یک ترم ۱۵ میلیون تومان به نرخ شهریه‌ها افزوده شده و همین امر در دامن زدن به مشکلات دانشجویان تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ افزایش یک و نیم برابری شهریه مطابق بخش‌نامه را شاهد هستیم. در این روند به میزان مبلغ شهریه‌ها در ترم‌های قبل هم افزوده شده و دانشجویان بین‌الملل مبالغ هنگفتی به دانشگاه بدهکار هستند. هرچند تاکنون اقدامات فراوان برای رسیدگی امور دانشجویان در سازمان مرکزی مطرح شده اما هنوز تغییراتی در شرایط دانشجویان رخ نداده است. برای مثال پرداخت شهریه به شکل اقساط مطرح شد، اما باز هم مبالغ گزاف است و دانشجویان توانایی پرداخت آن را ندارند. 

این دانشجوی پرستاری تاکید کرد: در ترم‌های گذشته برای تحصیل در دانشگاه پرداخت‌ها از طریق واحد ارزی تومان بود و هم اکنون هزینه‌ها به شکل دلار اخذ می‌شود. شهریه دانشجویان خارجی یک و نیم برابر دیگر افراد پرداخت می‌شود. باید دانست که دانشجوی غیرایرانی در صورت خروج از کشور مبدا و تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هزینه‌ها را به دلار پرداخت می‌کند، اما دانشجو در صورت اخذ دیپلم و اقامت ایران به تومان شهریه‌ها را پرداخت می‌کنند. هرچند دانشجویان از دیگر کشورها برای تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی باید ترمی ۴۵ میلیون تومان شهریه بپردازند و همین امر آنها را با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =