تخلفات دانشجویان در آیین‌نامه انضباطی شامل چه مواردی است؟

تخلفات در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان شامل «تخلفات عمومی دانشجویان» و «تخلفات شخصی دانشجویان» است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انواع تخلف و جرائم مربوط به دانشجویان مطابق آئین نامه و شیوه نامه مشخص شده و بر اساس آنها با دانشجوی متخلف برخورد می‌شود. به همین منظور شیوه نامه انضباطی دانشجویان در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تاریخ ۱۴ شهریور سال ۷۴ به تصویب رسیده است. همچنین آخرین شیوه‌نامه «انضباطی دانشجویان» نیز  در آبان ۱۴۰۱ تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 

تنبیهات کمیته انضباطی دانشجویان شامل چه مواردی است؟

 تفکیک تخلفات و تخصیص تنبیهات

انواع تخلفاتی که امکان دارد دانشجویان مرتکب شوند؛ در ماده ۲۴ شیوه نامه انضباطی به ۲ دسته تقسیم بندی شده است. دسته اول شامل رسیدگی به تخلفات عمومی دانشجویان از جمله تهدید، تطمیع، توهین، تهمت، ضربوجرح، تخلفات رایانه‌ای و مخابراتی، جعل، سرقت، رشوه، اختلاس، قتل است. دسته دوم نیز شامل تخلفاتی مانند فحاشی، هتک حرمت، تهمت، افترا و نشر اکاذیب است. البته باید در نظر داشت که در صورتی که شاکی یکی از اعضای هیات علمی باشد تنبیهات تا دو درجه افزایش می‌یابد.

ماده ۲۵ این شیوه نامه درباره ضرب و جرح تعیین می‌کند که در صورتیکه نزاع به صورت دسته جمعی( سه نفر و بیشتر) باشد، تنبیهات متخلفان به تناسـب با جرم، افزایش دارد.

تبصره ۲ ماده ۲۵ شیونه نامه انضباطی دانشجویی عنوان می‌کند که در ضرب و درگیری که منتهی به جرح شده باشد، متخلف به یکی از تنبیهات مانند کم کردن نمره، کاهش تسهیلات رفاهی یا محرومیت موقت از تحصیل محکوم و در صورتی که تخلف تکرار شود یا ضرب و جرح بسیار شدید یا به صورت جمعی باشد، متناسب با مورد، تنبیهات در نظر گرفته شده نیز  افزایش دارد. 

همچنین جعل یا ارائه هرگونه سند، مهر، امضا و عنوان مجعول یا استفاده از آنها اعم از مکتوب یا نرم‌افزاری، نیز براساس ماده ۲۶ این شیوه نامه تخلف محسوب می‌شود. بنابراین فرد متخلف به منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا از ۱تا ۶ماه بدون احتساب سنوات محکوم خواهد شد. 

این شیوه نامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن درصورتی که ارائه سند جعلی منجر به پذیرفته شدن دانشجو یا جزئی از شرایط پذیرش وی در دانشگاه باشد، علاوه بر گزارش به هیئت مرکزی گزینش دانشجو، تنبیهاتی مانند اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا ۵ سال یا  ابطال پایان نامه و رساله یا مدرک تحصیلی اجرا می‌شود.

اخراج از دانشگاه تا ۵ سال در انتظار دانشجویان عضو شرکت‌های هرمی

ماده ۲۸ شیوه نامه انضباطی دانشجویان  درباره اخذ یا دادن رشوه یا کلاهبرداری، خیانت در امانت یا ایراد خسارت است. در این ماده عنوان شده است که  در صورت اخذ یا دادن رشوه یا کلاهبرداری از یکی از دانشگاهیان یا خیانت در امانت، علاوه بر محکومیت متخلف به جبران خسارت وارده، به یکی از موارد  «محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام،  منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال و  منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال» محکوم خواهد شد. 

در پایان می‌توان گفت که در صورت فعالیت در شرکت‌های هرمی و امثال آن متخلف ضمن جبران خسارت، به یکی از تنبیهات «احضار و اخطار شفاهی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو، محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه، تغذیه و منع موقت از تحصیل» محکوم و در صورت تکرار، تنبیه «اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا ۵سال» قابل تشدید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =