درخواست سازمان همکاری اسلامی از جهان اسلام/علیه اقدامات طالبان کمپین راه‌اندازی شود

سازمان همکاری اسلامی (OIC) خواستار راه‌اندازی کمپینی جهانی برای متحد کردن جهان اسلام علیه اقدامات طالبان شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان دختر افغانستان ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ با خبر ممنوعیت تحصیل در دانشگاه از سوی طالبان مواجه شدند. به طوری که نیروهای امنیتی طالبان از ورود دختران به دانشگاه جلوگیری می‌کردند.

واکنش ایران به جلوگیری طالبان از تحصیل دختران در افغانستان

این خبر به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد و اعتراضاتی را برانگیخت. در همین راستا، سازمان همکاری اسلامی (OIC) خواستار راه‌اندازی کمپینی جهانی برای متحد کردن جهان اسلام علیه اقدامات طالبان شد. سازمان همکاری اسلامی با عضویت ۵۷ کشور، دومین سازمان بین‌المللی بزرگ جهان پس از سازمان ملل به حساب می‌آید.

حسین ابراهیم طه دبیرکل کمیته بین‌المللی المپیک از طالبان به دلیل ممانعت از تحصیل دختران و اخراج اعضای هیئت علمی زن به بهانه این که با قوانین اسلامی مغایرت دارد، انتقاد کرد.

طه خواستار تشکیل کمپینی جهانی برای متحد کردن علما و مراجع دینی در جهان اسلام علیه تصمیم دولت طالبان برای جلوگیری از تحصیل دختران شد. وی همچنین بر تبیین آموزه‌های واقعی اسلام که بر آموزش دختران تصریح دارد، تاکید کرد.

در نامه‌ای که به امضای ملا ندا محمد ندیم وزیر آموزش عالی افغانستان به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ارسال شده، آمده است: به موجب این حکم تحصیل اناث تا اطلاع تعلیق می‌شود. در ابتدا برخی ادعا کردند که این نامه جعلی است؛ اما زمانی که ضیاالله هاشمی سخنگوی وزارت آموزش عالی آن را در حساب توئیتری خود منتشر کرد، ابهامات از بین رفت.

طالبان نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به افغانستان قدرت را به دست آوردند. حکومت طالبان در این کشور تا حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ ادامه داشت. طالبان در سال ۲۰۲۱ دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفت.

خشم مردم افغانستان از ظلم طالبان در حق زنان

دانشجویان دختر افغانستانی معترضند که طالبان بدون هیچ دلیلی، این ممنوعیت را اعلام کرد. مردم این کشور هم از ظلمی که طالبان در حق زنان افغانستانی روا می‌دارد، خشمگین هستند.

با وجود ترسی که مردم از طالبان دارند، اعتراضاتی در کشور شکل گرفته است. برای مثال برخی دانشجویان پسر در ولایت ننگرهر شرقی و ولایت جنوبی قندهار، برای حمایت از همکلاسی‌های دختر خود، کلاس‌های دانشگاه را ترک کردند. مشابه این اعتراض در دیگر دانشگاه‌های افغانستان هم شکل گرفت.

همچنین برخی استادان مرد در حمایت از همکاران زن خود، از شغل‌شان استعفا دادند. پرفسور صفی‌الله سامون از دانشگاه قندهار در این زمینه گفت: خواهران، مادران و دختران ما دیگر اجازه تحصیل ندارند. بنابراین من در اعتراض به این ممنوعیت از شغل معلمی دست می‌کشم.

به گزارش ایسکانیوز، آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۲۹ استاد از سه دانشگاه کابل، هرات و بلخ از زمان تسلط طالبان، این کشور را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =