طالبان به زنان نگاه ابزاری دارد/ رایزنی با نهادهای بین‌المللی برای حل مشکل دختران افغانستانی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: نگاه طالبان به زنان یک نگاه ابزاری و در خدمت مردان در خانه است و محدود کردن و خانه نشین شدن دختران و خانم‌ها در حقیقت نوعی استثمار محسوب می‌شود. 

اکرم رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به ممنوعیت ورود دختران به دانشگاه‌های افغانستان توسط طالبان اظهار کرد: این اقدام باعث خواهد شد تا استعدادها و قابلیت‌های فردی دختران نادیده گرفته شود، در حالی که در اسلام هیچ محدودیت و منعی در این باره وجود ندارد.

مطالبه از مجامع بین‌المللی برای کمک به زنان افغانستانی/ طالبان همسو با سیاست‌های آمریکاست

وی با بیان اینکه نگاه طالبان به زنان یک نگاه ابزاری و در خدمت مردان در خانه است، گفت: محدود کردن و خانه نشین شدن دختران و خانم‌ها در حقیقت نوعی استثمار محسوب می‌شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: زمانی‌که قانونی از سمت دولت اتخاذ می‌شود؛ اگر بر اساس حقیقت باشد از سوی جامعه پذیرفته خواهد شد. اما اگر این قانون یا تصمیم برخلاف حقیقت یا آموزه‌های اسلام باشد، به طور قطع با اعتراض و مخالفت شهروندان مواجه خواهد شد. در حال حاضر زنان مسلمان و شیعه به ممنوعیت تحصیل دانشجویان دختر افغانستانی اعتراض داشته و بر این باورند منطبق با ارزش‌های اسلام برای مقام زن نیست.

وی ادامه داد: همچنین ما می‌توانیم از دانشجویان افغانستانی که در ایران مشغول به تحصیل هستند یا فارغ التحصیلان هم برای کمک به دختران افغانستانی کمک بگیریم. به این صورت که از آنها درخواست کنیم  با دختران افغانستانی که قصد ورود به ایران را دارند تعامل کرده و تجربه‌هایی خود را بیان کنند. 

رحیمی با ذکر مثالی اضافه کرد: مثلا دانشجویان افغانستانی فعلی یا فارغ التحصیلان می‌تواند درباره امکاناتی که دارند یا موقعیت‌های مناسب تحصیلی برای متقاضایان جدید صحبت کنند. 

این استاد گروه معارف با بیان اینکه بنده تجربه همکاری و آموزش هم دانشجویان ایرانی و هم افغانستانی را داشته‌ام، گفت: این دانشجویان که جزو دانشجویان بین‌الملل به شمار می‌آیند، همانند دانشجویان ایرانی به دنبال کسب علم هستند و در این مسیر بسیار تلاش می‌کنند. 

وی درباره مشکلات دانشجویان افغانستانی دختر عنوان کرد: برخی از این دختران، از مادر ایرانی و پدر افغانستانی هستند. با این وجود، آنان تاکنون نتوانسته‌اند امکانات مشابه دختران ایرانی در اختیار داشته یا استفاده از تسهیلات رفاهی برایشان فراهم باشد. به این معنا که رویکرد جامعه به این دختران، مانند یک دختر کاملا ایرانی نیست. 

رحیمی با بیان اینکه استفاده از سامانه‌های علمی داخلی مشکل دیگر دانشجویان افغانستانی و سایر دانشجویان بین‌الملل است، گفت: به عنوان مثال دانشجویان برای انجام تحقیق و پژوهش با کد ملی یا شماره دانشجویی می‌توانند از سامانه‌های علمی استفاده کنند؛ اما دانشجویان بین‌الملل به ویژه افغانستانی در برخی مواقع برای ورود به این سامانه‌ها مشکل دارند. بنابراین اگر قرار است تعداد این دانشجویان افزایش یابد، بهتر است قبل از آن، این مشکلات حل شود.

این دکتر مبانی نظری اسلام با بیان اینکه علاوه بر دانشجویان افغانستانی مقیم ایران، اساتید به ویژه اساتید خانم باید برای رفع این مشکل تلاش کنند، خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی و رایزنی با نهادهای بین‌المللی به ویژه جهان اسلامی باید مشکل ادامه تحصیل دختران افغانستانی حل شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1166958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =