اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان شاهد/ مصوبه مولدسازی دارایی‌های راکد دولت را لغو کنید

«اعتراض به مصوبه مولدسازی اموال راکد، بورس تحصیلی به دانشجویان شاهد، برگزاری اردهای راهیان نور و اعلام شرایط میهمان شدن دستیاران پزشکی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اعتراض و واکنش تشکل‌های دانشجویی به مصوبه مولدسازی اموال راکد توسط دولت و مختومه شدن پرونده ۲۳۰ دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «برگزاری اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل، برگزاری راهیان نور دانشگاه علامه طباطبایی، توزیع غذای رایگان بین مردم زلزله زده خوی توسط گروه‌های جهادی و قانونی بودن اخذ هزینه لغو تعهد آموزش رایگان» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم بهمن ماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی 

برگزاری اردوی راهیان نور بسیج دانشجویی دانشگاه علامه

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه اردوی راهیان نور دانشجویی با عنوان «بهشت خاکی ۱۲» را برگزار می‌کند. در این راستا دانشجویان متقاضی می‌توانند تا ۲۴ بهمن ماه برای ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است، اعزام دانشجویان پسر هفته دوم اسفندماه و زمان اعزام دانشجویان دختر هفته سوم اسفندماه خواهد بود.

 بیست و یکمین دوره آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر برگزار می‌شود 

معین رضیئی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بیست و یکمین دوره آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر این اتحادیه با شعار نقش‌آفرینی دانشجوی آرمان‌خواه، احیای حکمرانی عالمانه، تحقیق همدلی ملی از ۲۱ تا ۲۸ بهمن ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

 وی با تصریح بر اینکه بیست و یکمین اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر با سرفصل‌های آموزشی و تشکیلاتی شامل تاریخچه جنبش دانشجویی، جریان شناسی سیاسی و فلسفه کار تشکیلاتی برگزاری می‌شود، بیان کرد که برگزاری همایش‌های سیاسی بین المللی و فرهنگی شامل همایش زنان تاریخ ساز و همایش بین‌الملل با محوریت صدور گفتمان انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر است.

آقای رئیسی؛ فرایند دولت برای مولدسازی اموال راکد توهین به قوانین جمهوری اسلامی است

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور فرایند دولت برای مولدسازی اموال راکد را توهین به قوانین جمهوری اسلامی دانست.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: «بی‌مقدمه باید گفت انتشار مصوبه جلسه شصت و هفتم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با محوریت مولدسازی اموال راکد دولت، ضربه مهلکی بر بدنه نیمه‌جان حکمرانی کشور بود. چطور می‌توان تصمیم یک شورای ۷ نفره که از قضا دارای مصونیت قضایی نیز می‌باشند را در راستای تحقق امر جمهوریت که همواره مورد تایید امامین انقلاب نیز بوده است، دانست؟ شفافیتی که مورد تاکید دولت در این طرح می‌باشد، چطور پیگیری خواهد شد؟ آیا شفافیت فرایند واگذاری‌‎‌ها بدون امکان پیگیری تخلفات احتمالی، مصداق عدم صداقت با مردم و کار نمایشی نیست؟»

در این نامه تاکید شده است: «پایه‌گذاری بدعت‌های نسنجیده در پیشبرد کشور و جامعه و کم‌رنگ کردن نقش مستقیم و غیرمستقیم مردم در امر حکمرانی نتیجه‌ای جز سیاست‌زدایی از جامعه و دانشگاه و خمودگی بیشتر آن و در نهایت مرگ مردم‌سالاری دینی خواهد بود. پیشنهاد می‌شود با شفاف‌کردن فرایندها و سازوکار شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و استفاده حداقلی از آن و رجوع حداکثری به مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان خانه ملت، مانع از آسیب‌های فوق شوید. هرچند بحث در خصوص طرح موسوم به مولدسازی بسیار است که دراین‌خصوص از حضرتعالی دعوت به عمل می‌آید با حضور در جمع دانشجویان به پرسش‌وپاسخ و تبیین در خصوص این تمرکز و شخصی‌سازی قدرت بپردازید.»

مصوبه مولدسازی دارایی‌های راکد دولت را لغو کنید

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان خواستار لغو مصوبه مولدسازی دارایی‌های راکد دولت شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: «در روزهای اخیر با رسانه‌ای شدن مصوبه جدید شورای سران قوا مبنی بر واگذاری گسترده اموال دولتی، موجی از نگرانی در میان مردم و نخبگان، نسبت به عواقب و مخاطرات چنین تصمیم بزرگ با اختیاراتی مافوق تصور برای مجریان آن به وجود آمده است. با در نظر گرفتن تجربه‌های پیشین در واگذاری اموال دولتی و فسادهای ناشی از آن و بالتبع تشکیل کلونی‌های ثروت و قدرت و همچنین نارضایتی عمومی در میان ذی‌نفعان همچون کارگران، در ادامه این مرقومه اهمّ اشکالاتی که بر این طرح وارد است را بیان می‌کنیم.»

در این نامه تصریح شده است: «مولدسازی اسم رمز تامین کسری بودجه مولدسازی ساخت اقتصاد ایران، نیاز مبرم امروز جمهوری اسلامی، برای تاب آوری مقابل تحریم‌های دشمن است. اما با افزایش حقوق‌های غیرپلکانی و چندباره در سال، ناتوانی در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه و عدم کشیدن ترمز خلق نقدینگی بانک‌های خصوصی، کفگیر به تهِ دیگ خزانه خورده است؛ اینکه بخواهید کسری بودجه دولت را با عناوینی، چون "مولدسازی دارایی‌های راکد" بزک کنید، از فسادهای احتمالی این نوع از واگذاری اموال عمومی مردم جلوگیری نمی‌کند. طبق این مصوبه شورای عالی سران قوا، عملا دو سال تمام نهادهای ناظر و تنظیم‌گر به حاشیه رانده شده و اموال دولتی که همچنان مشخص نیست از چه طریقی شفاف خواهند شد، با تصمیم اعضای هیئت عالی به طُرقی غیر کارشناسانه که مصرحا در آیین نامه اجرایی ذکر شده به فروش خواهد رسید. این مصوبه را از هر طرف بخوانیم و از هرجهت نگاه کنیم، چیزی جز نگرانی عایدمان نمی‌شود.»

پخت و توزیع روزانه ۱۰۰۰ پرس غذا برای مردم زلزله زده خوی

موکب هیئت عزاداری دانشگاه صنعتی ارومیه با همکاری جمعی از طلاب حوزه علمیه ارومیه، روزانه ۱۰۰۰ پرس غذا برای مردم زلزله زده خوی پخت و توزیع می کنند.

همچنین این گروه جهادی در کنار برپایی آشپزخانه پخت غذا همچنین برخی از کمک‌های اهدایی از طرف خیرین از قبیل بخاری برقی، پتو، مواد غذایی و لباس گرم را در بین مردم زلزله زده خوی پخش می‌کند.

حوزه صنفی_دانشجویی 

۲۳۰ پرونده دانشجویان دانشگاه شریف مختومه شد

رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف در ایمیلی که خطاب به اساتید و دانشجویان ارسال کرده، از مختومه شدن ۷۵ درصد پرونده‌های انضباطی دانشجویان در وقایع پاییز ۱۴۰۱ خبر داده است.

گفتنی است که بر اساس این ایمیل و با توجه به اینکه تعداد پرونده‌های کمیته انضباطی حدود ۳۰۰ پرونده اعلام شده بود، از قرار معلوم بیش از ۲۳۰ مورد آن‌ها مختومه خواهد شد و وضعیت سایر آن‌ها هم پس از بررسی در مراحل بعدی تعیین خواهد شد.

اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان شاهد

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان از برگزاری نخستین جشنواره جایزه ملی سردار شهید سلیمانی در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد. 

وی با بیان اینکه برای دریافت بورس تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر باید حائز رتبه های مشخصی در کنکور سراسری ۱۴۰۱ باشند. همچنین در مقطع کارشناسی دانشجویانی که در گروه های آزمایشی علوم تجربی، انسانی و فنی مهندسی بدون در نظرگرفتن سهمیه، رتبه کمتر از ۵۰۰ و در گروه های آزمایشی هنر و زبان رتبه زیر ۳۰۰ را کسب کرده باشند، شامل این بورس تحصیلی می شوند.

شرایط میهمان شدن دستیاران پزشکی اعلام شد

دستیاران تخصصی بالینی جهت ثبت درخواست جدید میهمانی و یا پیگیری و در صورت اعلام نقص توسط دانشگاه اصلاح اطلاعات و مدارک می توانند از طریق سامانه https://sguest.behdasht.gov.ir میهمانی اقدام کنند.

گفتنی است که پس از بررسی کارشناسان آموزش، در صورتی که مدارک و اطلاعات دستیاران ناقص باشد، پیغامی ارسال می شود که متقاضی می توانند نسبت به رفع نقص مربوطه اقدام کند.

اخذ هزینه لغو تعهد آموزش رایگان قانونی است

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان  در پاسخ به نامه رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در باره توقف دریافت هزینه‎‌‎‌ای لغو تعهد آموزش رایگان و شفافیت اعمال نرخ‌های جدید اظهار کرد: هزینه‌های آموزش رایگان که از طرف سازمان امور دانشجویان اعلام شده است مستند به مقرراتی از جمله تبصره یک و ماده ۴ آیین نامه اجرایی، تبصره ماده ۷ قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۱۲ خرداد سال ۱۳۵۹ شورای انقلاب و ماده ۶۸ دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مصوب ۲ بهمن ۱۳۹۶ وزیر علوم تحقیقات و فناوری است.

همچنین وی مطرح کرد این دوران مشمول نرخ گذاری و قیمت گذاری نیست و این سازمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و در راستای امور حاکمیتی به وصول هزینه‌های آموزش رایگان از دانشجویانی که به هر دلیل شخصی از انجام خدمت در کشور خودداری می‌نمایند، اقدام می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =