کاهش عرضه بلیت پروازهای داخلی/ ایرلاین‌ها در انتظار افزایش قیمت

درحالی ایرلاین‌های داخلی با ورود دادستانی از موضع گرانفروشی عقب‌نشینی کردند که به‌نظر می‌رسد برخی از شرکتهای هواپیمایی با هدف فشار برای افزایش قیمت، عرضه بلیت پروازهای داخلی را کاهش داده‌اند با منتظر ابلاغ قیمت جدید هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ماجرای افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی از اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس آغاز شد. محمدرضا رضایی کوچی اواسط مردادماه امسال با اشاره به مصوبه اردیبهشت امسال شورای عالی هواپیمایی برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی،‌گفته بود:‌  سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم.در این بین برخی شرکت‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند.

افزایش ۳۰ درصدیِ بلیت هواپیما کنسل شد

وی توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می‌شود. در زمان حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا برخی شرکت‌های هواپیمایی عمدا در حال زمین‌گیر کردن ناوگان خود برای فشار جهت افزایش قیمت‌ها هستند، گفت: دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به‌عبارت دیگر ایرلاین‌ها از یک طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم این‌که  به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند.

رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کنند، اضافه کرد: این افزایش ۳۰ درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند.

انکار سازمان هواپیمایی کشوری

در ادامه البته رئیس سازمان هواپیمایی با صراحت مصوبه شورای عالی هواپیمایی در خصوص افزایش ۳۰ درصدی را تایید نکرد.

محمدی‌بخش ۴ شهریور امسال با بیان این‌که امسال افزایش قیمت‌ها را در همه حوزه‌ها داشته‌ایم، گفته بود: دیماه سال گذشته ۱۵ درصد قیمت بلیت را کاهش دادیم و در سایت ایرلاین‌ها آنرا همچنان کنترل می‌کنیم. شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزه‌های مختلف و افزایش قیمت‌ها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیت  هواپیما را داشته‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آنرا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

محمدبخش در پاسخ به این پرسش که افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را تایید می‌کنید، گفت: این عدد را تایید نمی‌کنیم.

افزایش بی‌سر و صدا قیمت بلیت هواپیما

روال اجرایی شدن مصوبات شورای عالی هواپیمایی این بوده که پس از تایید سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان حمایت‌، بخشنامه‌های مربوطه برای اجرا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ می‌شود. اما در مورد افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت این فرآیند تا امروز یعنی ۶ بهمن ۱۴۰۱ اجرا نشده است.

اما با این حال برخی شرکت‌های هواپیمایی بی سر و صدا از ماه گذشته اقدام به افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت مسیرهای پروازهای خود کردند. موضوعی که باعث شد مردم از ایرلاین‌ها به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند. خروجی این شکایت جریمه ۱۱۹ میلیارد تومان ۸ شرکت (۴ ایرلاین و ۴ شرکت عرضه کننده بلیت هواپیما) بود."

غلامرضا صالحی رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی سوم ماه جاری در این‌باره گفته بود: درپی اخبار و گزارش‌های مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ فروش بلیت هواپیما، تخلف هشت شرکت از طرف شعب ملی سازمان تعزیرات حکومتی محرز تشخیص داده شد.

وی افزود: چهار شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیت می‌کردند به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان و چهار شرکت هواپیمایی هم به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان جمعا به میزان یکصد و ۱۹ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند.

رئیس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این هشت شرکت علاوه بر میزان محکومیتی که در حق صندوق دولت داشتند به اعاده نرخ برابر نرخ‌های مصوبی که از ناحیه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان داشتند مکلف شدند.

توقف عرضه بلیت با قیمت‌های غیرقانونی

در ادامه عباس فرزادنیا سرپرست دادسرای ناحیه ۳۰ فرودگاه‌های کشور به همراه نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی از چند شرکت هواپیمایی بازدید کرد.

وی در این‌باره گفت: افزایش قیمتی که اخیرا از طریق انجمن شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد، مصوبه ستاد تنظیم بازار را نداشت. به صورت جدی به موضوع ورود پیدا کردیم و مصمم هستیم تک تک شرکت‌های هواپیمایی را از نزدیک بازرسی کرده و جایی که افزایش قیمت باشد، برخورد قانونی صورت گیرد. این اضافه دریافتی که در شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته حتما باید به مردم و به مسافرین برگردانده شود.

وی افزود: با تذکراتی که دادسرای تهران به شرکت‌ها داده است، عرضه قیمت‌های خلاف قانون متوقف شده و سامانه‌ها و سیستم‌های هواپیمایی در حال به روزرسانی به حالت قیمت‌های قبل از دی ماه هستند.

قیمت بلیت هواپیما به نرخ قبلی برگشت

سرانجام دیروز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان "تابع دستورات دادستان درباره نرخ بلیت هواپیما هستیم"، گفت: با تداوم روند فعلی، هواپیماهای بیشتری زمین‌گیر می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما و دستور دادستان تهران در این رابطه، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی تابع دستورات دادستان هستند و بر اساس این دستورات عمل خواهند کرد.

وی تصریح کرد: نرخ بلیت پروازهای داخلی به قیمت قبلی بازگشته است.

وی همچنین با اشاره به افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی به‌دلیل رشد نرخ ارز، افزود:‌ بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و با توجه به نوسانات نرخ ارز هزینه شرکت‌های به‌شدت افزایش یافته است.

کاهش شدید عرضه بلیت

درحالی کمتر از ۲۴ ساعت از اظهارنظر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گذرد که به‌نظر می‌رسد فرآیند کاهش خدمات‌رسانی شرکت‌های هواپیمایی داخلی آغاز شده است. ماجرا از این قرار است که برخلاف روزها و هفته اخیر عرضه بلیت بسیاری از مسیرهای پرواز به‌شدت کاهش یافته است.

بررسی یکی از سایت‌های بزرگ فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد بلیتی برای مسیرهای پروازی پرتقاضا از جمله تهران-مشهد وجود ندارد.

در رابطه با سایر مسیرهای پروازی نیز این قضیه صدق می‌کند؛‌ در مسیر پروازی تهران-کیش نیز تا آخر هفته آینده هیچ بلیتی برای خرید وجود ندارد.

در مسیر پرواز تهران-شیراز نیز بلیتی برای عرضه وجود ندارد.

از شواهد امر پیداست که شرکت‌های هواپیمایی همیشه ناراضی که با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذرماه ۹۴ همچنان از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای فشار جهت اعمال افزایش قیمت هستند.

 بر این اساس بهترین راهکار برای مقابله با این اقدام ورود دوباره نهادهای نظارتی مانند جلوگیری از تداوم گرانفروشی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1169014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =