قطر ۳۰ درصد از سهام پروژه اکتشاف میدان گازی لبنان را کسب کرد

شرکت ملی نفت و گاز قطر ۳۰ درصد از سهام پروژه اکتشاف میدان گازی لبنان را کسب کرد و در کنار توتال فرانسه و یک شرکت ایتالیایی که هر کدام ۳۵ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند، در این پروژه مشارکت خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، قطری‌ها پس از ماه‌ها تلاش و مذاکره توانستند حضور خود را در پروژه اکتشاف گاز در آب‌های لبنان تثبیت کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت انرژی قطری ۳۰ درصد از سهام این پروژه را کسب نموده است. پیش از این، توتال و انی هر کدام ۳۵ درصد از سهام این پروژه را در اختیار داشتند.

بر اساس اخبار جدید قرار است شرکت ملی نفت و گاز قطر نیز به عملیات اکتشاف در این میدان گازی بپیوندد. آنطور که المانیتور به نقل از شرکت توتل فرانسه منتشر کرده، قرار است عملیات حفاری نفت و گاز در آب های لبنان در سال جاری آغاز خواهد شد. پیش از آن نیز دو شرکت توتال فرانسه و «انی» ایتالیا در این پروژه مشارکت داشتند.

این پروژه برای لبنانی‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لبنانی‌ها سال‌ها با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حالی که رژیم صهیونیستی قصد بهره برداری کامل از منابع انرژی موجود در آب‌های سرزمینی لبنان را داشت، هشدار سید حسن نصرالله –دبیر کل حزب الله لبنان- موجب عقب نشینی صهیونیست‌ها شده و صحنه را به نفع لبنانی‌ها تغییر داد.

هشدار سید حسن نصرالله رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی کرد

بهره برداری از میدان گازی مذکور علاوه بر تامین امنیت گاز طبیعی لبنان می‌تواند منابع مالی خوبی در اختیار اقتصاد بحران زده این کشور قرار داده و مشکلات این کشور را کاهش دهد. قطری‌ها که در سال‌های اخیر تلاش می‌کنند تا نقش موثرتری در تحولات منطقه و جهان ایفا کنند، این بار با مشارکت در این پروژه به دنبال نقش آفرینی در بازار انرژی جهان هستند. هر چند که آنها تلاش می‌کنند این مسئله را به نوعی کمک به لبنان نشان دهند.

مقامات قطری در سال‌های اخیر در شرایطی که  جهان به دنبال گزار به انرژی‌های تجدیدپذیر است، بارها در مورد تعهد خود به نفت و گاز صحبت کرده‌اند. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی -وزیر امور خارجه قطر- در اوایل ماه جاری در مجمع جهانی اقتصاد گفت کشورهای در حال توسعه باید بتوانند «منابع خود را توسعه دهند» و از آنچه او «اهداف دست نیافتنی» انتقال انرژی نامید، انتقاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =