هشدار سید حسن نصرالله رژیم صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی کرد / حزب الله توانست لبنان را به یک قدرت ژئوپلیتیکی در مدیترانه تبدیل کند

سندس الاسعد با بیان اینکه مقامات رژیم صهیونیستی همیشه از تهدیدات حزب الله ترسیده‌اند، تصریح کرد: آنها به خوبی می‌دانستند که اگر استخراج نفت و گاز از میدان کاریش را متوقف نکنند، مقاومت آمادگی داشت تا جنگ گسترده‌ای را علیه آنها آغاز کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از واکنش سیدحسن نصرالله به دست‌اندازی رژیم صهیونیستی به ثروت‌های نفتی-گازی ملت‌های فلسطین و لبنان در در دریای مدیترانه بود که طرف مقابل مجبور به آغاز مذاکراتی با این کشور بر سر حقوق آبی کشور لبنان شد. سید حسن نصرالله به صهیونیست‌ها هشدار داده بود که در صورت تداوم عملیات اکتشاف و حفاری میدان گازی کاریش، با پاسخ‌های شدیدی نه تنها در این میدان گازی بلکه در مناطقی فراتر از آن روبرو خواهند شد. تهدید سید مقاومت برای منصرف کردن صهیونیست‌ها از استخراج نفت و گاز در میدان کاریش کافی بود؛ زیرا آنها بیش از دیگران به جدی بودن تهدیدهای سیدحسن نصرالله واقف هستند. به منظور بررسی بیشتر این موضوع مصاحبه‌ای با «دکتر سندس الاسعد» -روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی- انجام شد.

متن گفتگو با «دکتر سندس الاسعد» بدین شرح است:

- بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که راهبرد سیدحسن نصرالله برای دفاع از حقوق بین المللی لبنان موفق بوده و اخبار جدید حاکی از عقب نشینی مقامات رژیم صهیونیستی است. لطفا تحلیل خود را در این خصوص بیان کنید.

با توجه به نیاز جدی اروپا به گاز جایگزین گاز روسیه که به دلیل جنگ با مشکل مواجه شده، رژیم اشغالگر که سال‌ها برای استخراج گاز از میادین اشغالی فلسطین تلاش می‌کرد، به دنبال ارائه یک انرژی جایگزین است که منافع مالی و اقتصادی و نفوذ این رژیم در منطقه را تضمین می‌کند. تل‌آویو و واشنگتن می‌توانستند این هدف را محقق و حقوق لبنان را به صورت کامل نادیده بگیرند که ورود کشتی یونانی-اسرائیلی به میدان کاریش موید همین مسئله بود؛ اما اما مقاومت که به شدن نگران حفظ ثروت‌های کشور لبنان است، آمادگی خود را برای مقابله با این تهدیدات نشان داد.

سید نصرالله که دشمن را دقیقا می‌شناسد و متخصص مبارزه با آنهاست، تاکید کرده که مقاومت توانایی حفاظت از ثروت لبنان را دارد. سیدحسن نصرالله که به خوبی می‌داند حفظ حقوق لبنان به عملکرد سیاسی نیز بستگی دارد، تاکید دارد وحدت مواضع رسمی به مذاکره کننده لبنانی قدرت می‌دهد تا از درگیری‌های سطحی سیاسی [داخلی] اجتناب کنند. زیرا لبنان با دشمنی روبروست که «فقط منطق زور را می‌فهمد و قطعنامه‌های بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد» و تأکید می‌کند: «پیامدهای آن فقط راهبردی نیست و وجودی نیز خواهد بود و آنچه دشمن در چنین جنگی از دست خواهد داد، بسیار بیشتر از چیزیست که احتمالا لبنان از دست بدهد.

همه متوجه شده‌اند که دلیل اصلی محرومیت لبنان از اعمال حقوق حاکمیتی خود دشمن بوده و هست که با تمام توان در برابر حقوق لبنان ایستاده است. با این حال، مقامات رژیم اشغالگر تهدیدات حزب الله و دبیرکل آن را بسیار جدی گرفتند و این امر را می‌توان در اعزام «واسطه» آمریکایی –یعنی عاموس هوخشتاین- از ژوئن گذشته و توقف استخراج از کاریش به بهانه امور لجستیکی مشاهده کرد. دشمن چاره‌ای جز به رسمیت شناختن حقوق لبنان و حفظ آبروی خود در مقابل مردمش ندارد و این همان چیزی است که تحلیلگران نظامی در روزنامه‌های عبری به اتفاق آرا به آن اذعان کرده‌اند.

- ارزیابی شما در مورد مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی چیست و نتایج آن را تا چه اندازه برای لبنان مناسب می‌دانید؟

طی چند هفته پس از اعلام سید حسن نصرالله -دبیرکل حزب‌الله- مبنی بر اینکه مقاومت آماده ورود به یک جنگ بزرگ با رژیم صهیونیستی است، مگر اینکه جهان حقوق لبنان را به رسمیت بشناسد، قدرت‌های جهانی در حال بررسی این تهدید و جدیت آن بودند. دشمن مثل همیشه و این بار بیش از دفعات قبل متوجه جدی بودن این تهدید شد و به همین دلیل خواستار مداخله طرف‌های ثالث شد و به آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها گفت که تجربه تلخش با لبنان موید آن است که حزب‌الله واقعا آماده است در صورت لزوم به سمت یک بزرگ حرکت کند.

علاوه بر این، گروه‌های خارجی فعال در لبنان به‌ویژه نیروهای بین‌المللی حافظ صلح [سازمان ملل] به دشمن اطلاع داده‌اند که حزب‌الله در صورت لزوم وارد جنگی گسترده خواهد شد. حزب الله در مدت کوتاهی موفق شد قواعد جدیدی را در مذاکرات دریایی مرتبط با آینده لبنان در سطوح اقتصادی، مالی و سیاسی وضع و همچنین معادلات بازدارندگی جدیدی در برابر دشمن ایجاد و لبنان را به یک قدرت ژئوپلیتیکی در دریای مدیترانه تبدیل کند.

این امر توانست با مطرح کردن دو گزینه لبنان را از محاصره آمریکا خارج کند: دو گزینه‌ای که یا فروپاشی کامل را برای مردم به ارمغان می‌آورد یا تسلیم شدن در برابر خواسته‌های آمریکا از طریق مقصر دانستن مقاومت برای آنچه که سیاست‌های غلط اقتصادی و مالی دولت‌های متوالی منجر به آن شده بود. از این رو، مقاومت راه را برای لبنان هموار کرد تا حقوق دریایی خود را به دست آورد و امکان ایجاد یک وضعیت اقتصادی را فراهم کرد که مردم لبنان را از بن بست خارج کند.

- راهبرد موفق سیدحسن نصرالله چه بازخوردهایی در جامعه لبنان داشته و تا چه حد توانسته جامعه بحران زده لبنان را آرام کند؟

سید نصرالله از ابتدای بحران استراتژی دفاعی لبنان را اینگونه تعریف کرده است: دعوت از چین و ایران برای سرمایه‌گذاری در لبنان، اجازه شرکت های لبنانی برای بازسازی سوریه، فعال سازی کشاورزی و صادرات محصولات آن به عراق، استخراج نفت. سید نصرالله تاکید کرد که همه این ها تنها در صورت مقاومت در برابر دولت آمریکا امکان پذیر است. بنابراین، مقاومتی که تا کنون با دشمن مقابله و از لبنان محافظت و تهاجمات نظامی آنها را خنثی کرد، با تحمیل معادله کاریش که لبنان را قادر می‌سازد نفت و گاز خود را به عنوان تنها فرصت تاریخی برای نجات لبنان و خروج از بحران استفاده و جنگ اقتصادی را خنثی کند.

هیچ کمک بدون قید و شرطی در کار نیست؛ برق و زیرساختی وجود ندارد و وضعیت معیشتی بدتر می‌شود و از این رو لبنان چاره‌ای جز پایان دادن به این محاصره و تحقیر و تغییر وضعیت به سمت رفاه و ثبات اقتصادی ندارد. به همین دلیل است که مقاومت با این نبرد سرنوشت‌ساز مواجه است که با تحمیل معادلاتی که دشمن را مجبور می‌کند به خواسته‌های بر حق لبنان پاسخ دهد و به او اجازه استخراج و صادرات نفت را می‌دهد که زمینه خروج لبنان از بحران‌های اقتصادی را فراهم می‌کند. مقاومت همواره در مقابل اشغال و آمریکا مسئولیت خود را به خوبی ایفا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =