چگونه مراقب سلامت قلب خود باشیم؟

سالانه ۳۲ میلیون مورد سکته قلبی و مغزی در دنیا رخ می‌دهد که ۵۰ درصد آنها ناشی از بیماری قلبی است، از این رو باید بیشتر مراقب قلب خود باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گزارش های سازمان جهانی بهداشت حاکیست بیماریهای قلبی و عروقی در دنیا سبب ۱۷.۳ میلیون مرگ در سال می شوند که پیش بینی  شده با روند کنونی تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۲۳ میلیون نفر به علت این بیماری ها فوت کنند.

ویتامینی که منجر به سکته می‌شود

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری قلبی اولین علت مرگ در ایران و جهان است و در شرایط اپیدمی کرونا به علت ترس از ابتلا به این ویروس برخی بیماران قلبی از مراجعه و دریافت به موقع خدمات مراقبت از قلب خودداری می کنند.

 ایران با حدود ۱۵۰ نفر در روز، یکی از رکوردداران بالاترین آمار مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در دنیا است و ۳۹ درصد مرگ ها در کشور ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است.

تصلب شرایین علت بروز بیماری قلبی

مهدی صادقی متخصص قلب و عروق به مناسبت فرارسیدن ۲۹ سپتامبر(هشتم مهرماه) روز جهانی قلب در این زمینه می گوید: مهمترین علت بروز بیماری‌های قلبی - عروقی، تصلب شرایین بوده که سبب می شود که سرخرگ‌های گوناگونی که به سمت‌های مختلف بدن خون می‌رسانند، به تدریج سخت و تنگ شوند و توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن کاهش یابد.

وی می افزاید: بعضی از عوامل موجب سریعتر شدن تصلب شرایین می شوند و در صورت وجود آنها احتمال بروز بیماری قلبی - عروقی افزایش پیدا می‌کند، برای پیشگیری از این بیماریها  باید عوامل خطر را شناخته و به توصیه‌ های پزشکی توجه شود.

عوامل خطرزا

این پزشک ادامه می دهد: سن بالا،  سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، فشار خون بالا، افزایش چربی خون به ویژه کلسترول، دیابت، سیگار کشیدن، چاقی، کم تحرکی  و اختلال در انعقاد خون از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است و با توجه به اینکه دیابت از عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی است و معمولا با عوامل خطر دیگر همراهی دارد و گاهی شاید ایجاد کننده آنها باشد، مبتلایان به دیابت باید بیش از دیگران مراقب سلامت قلب و عروق خود باشند.

صادقی می افزاید: کلسترول که نوعی چربی است، در بروز و گسترش تصلب شرایین نقش مهمی دارد زیرا می تواند در دیواره رگها رسوب کند و همراه با عوامل دیگر  موجب تنگی و بسته شدن سرخرگ‌ ها شود و به همین دلیل با پرهیز از مصرف غذاهای پرچربی، چربی خون خود را در سطح مناسب نگه دارید.

وی می گوید: فشار خون خود را کنترل کنید زیرا فشار خون بالا افزون بر اینکه فشار بیشتری بر قلب وارد می سازد و نیاز آن به خون را افزایش می دهد، روند تصلب شرایین را هم تسریع می کند و سبب آسیب اندام‌های گوناگون بدن می شود.

این متخصص قلب توصیه می کند: افراد وزن خود را به حد مناسب برسانند زیرا چاقی عامل خطر مهمی برای افزایش فشار خون است. همچنین چاقی یا اضافه وزن موجب افزایش مقاومت سلول های بدن نسبت به انسولین می شود، باید زیر نظر یک پزشک یا متخصص تغذیه وزن بدن  به میزان متناسب باقد، جنس و سن باشد.

صادقی تاکید می کند: مصرف دخانیات سبب افزایش ضربان قلب می شود و فشار خون را هم بالا می برد، همچنین سیگار با اثر روی عوامل انعقادی و نیز غلیظ کردن خون، احتمال تشکیل لخته و بسته شدن سرخرگ ها را افزایش می دهد.

وی ادامه می دهد: سیگار با اثر بر رگ‌های کوچک، خون رسانی به بخش های انتهایی اندام ها را مختل می کند و این عارضه در افراد دیابتی که گرفتاری اعصاب محیطی نیز دارند، بسیار مهم است و خطر قطع عضو را باز هم افزایش می دهد.

صادقی تصریح می کند: داشتن یک زندگی کم تحرک احتمال دیابت، چاقی و بیماری کرونری قلب را افزایش می دهد، پیاده‌ روی، دوچرخه سواری و دویدن آرام فعالیت‌های بدنی هستند که اثر مفیدی بر تندرستی دارند و توصیه می شود که روزانه ۳۰ دقیقه به فعالیت بدنی بپردازید.

روز جهانی قلب فرصتی جهانی

افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه می گوید:  بسیاری از مرگ ها ناشی از بیماری عروق کرونر قلب یا سکته مغزی است. عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل فشارخون، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم، چاقی و آلودگی هوا هستند.

وی ادامه می دهد: روز جهانی قلب  این یک فرصت جهانی است که افراد می توانند برای ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده ها، جوامع و دولت ها برای اقدام فوری علیه بیماری های قلبی عروقی استفاده کنند. هر فردی در کاهش مرگ های زودرس و بار ناشی از بیماری های قلبی عروقی و ارتقای سلامت قلب و زندگی طولانی تر و با کیفیت بهتر نقش دارد.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح می کند: هر سال مراسم روز جهانی قلب در سراسر دنیا برای برجسته کردن اقداماتی که افراد می توانند برای پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی بر عهده گیرند، برگزار می شود.  این مناسبت یک موضوع مهم دارد، که مسائل کلیدی و عناوین مرتبط با سلامت قلب را منعکس می کند و بر اساس آن مناسبت های گوناگون و فعالیت های مختلفی مرتبط با سلامت قلب سازماندهی می شود.

استوار خاطرنشان می کند: در زمان بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران قلبی عروقی با تهدید دو جانبه ای مواجه خواهند شد. این بیماران نه تنها در معرض ابتلای نوع شدیدتر ویروس و عوارض وخیم تر هستند، بلکه ممکن است به علت ترس، از دریافت مراقبت به موقع قلب خود خودداری کنند، این مسئله اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1169166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =