آخرین وضعیت زلزله خوی / ۳ کشته و خسارت به ۷۰ روستا

شمار مصدومان زلزله خوی به ۶۶۴ نفر رسیده و ۳ فوتی رسیده و به خانه‌های بیش از ۷۰ روستا خسارت‌هایی وارد شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ۲۸ دی بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی در آذربایجان غربی را لرزاند. در این زمین لرزه چهار روستا دچار آسیب جدی شدند و در یک روستا ۲۰۰ خانه با آسیب‌های شدید مواجه شدند. در آن حادثه ۱۲۰ نفر مصدوم شده و بخش‌هایی از بازار تاریخی خوی و خانه تاریخی آیت اللهی دچار آسیب شد.

آخرین اخبار زلزله ۵.۹ ریشتری خوی | افزایش شمار مصدومان به ۶۶۴ نفر

حالا پس از گذشت ۱۰ روز شاهد وقوع زمین لرزه جدیدی در این منطقه هستیم. این زمین لرزه با شدتی بیشتر به اندازه ۵.۹ ریشتر به وقوع پیوست و بیش از ۴۰ پس لرزه داشته است.

آسیب به ۷۰ روستا

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌ غربی شدت خسارات وارده را اینطور شرح داد: ۳۰ نفر از مصدومان زلزله خوی در بیمارستان این شهرستان بستری و ۳۴ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.

وی‌ افزود: زلزله شب گذشته خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۵۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است.

استاندار آذربایجان‌ غربی یکی از دلایل تخریب بالای زلزله دیشب خوی در مقایسه با زلزله‌های مهر و دی‌ماه این شهرستان را عمق کم و طولانی بودن لرزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برق بیش از ۳۰ روستا بر اثر زلزله قطع شده بود که وصل شده و خدمات‌رسانی در این رابطه ادامه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرستان خوی، اضافه کرد: هیچ‌کدام از واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده، آسیبی ندیده است.

معتمدیان با بیان اینکه دولت تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات به زلزله زدگان به کار گرفته است، ابراز داشت: تسهیلات حمایتی لازم به زلزله زدگان ارائه می‌شود.

۶۶۴ مصدوم و ۳ فوتی

استاندار آذربایجان‌ غربی در خصوص آخرین آمار مصدومان زلزله ۵.۹ ریشتری رخ داده در شهرستان خوی گفت: این حادثه ۶۶۴ مصدوم و ۳ فوتی داشته است.

بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی

احمد وحیدی وزیر کشور هم در بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت: باید به موضوع مقاوم سازی واحدهای مسکونی در شهرستان خوی توجه ویژه شود، در این زلزله اخیر نیز شاهد بودیم که ساختمان‌های مقاوم سازی شده آسیب جدی ندیده‌اند و بیشترین آسیب مربوط به بافت فرسوده و ساختمان‌های ناایمن است.

وی ادامه داد: ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در خوی نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی است که با همراهی دولت و مردم باید این اقدام انجام شود.

وزیر کشور، با تاکید بر جایگاه رسانه‌ها در تامین آرامش خاطر شهروندان خوی، گفت: تامین بسته‌ای معیشتی و حمایتی از زلزله زدگان خوی در دستور کار است و با همراهی هلال احمر و دیگر دستگاه‌های امدادی شاهد تقسیم این اقلام هستیم.

امکان اسکان مردم در مدارس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم درباره وضعیت مدارس در زلزله خوی گفت: بسیاری از مدارس ما پایگاه‌های ایمن هستند و اعلام کردیم در اختیار قرار بگیرند و پذیرای مردم در سرما باشند. اگر مدرسه درست ساخته شود در این بحران‌ها پایگاهی برای استقرار نیروهای امدادی می‌شوند. نگران ۸۸ مدرسه هستیم که تحت تاثیر بالا از زلزله بوده‌اند و گزارش از وضعیت دقیق آنها را اعلام خواهیم کرد.

چند مدرسه آسیب دیده است؟

خان‌محمدی افزود: در سه مرحله در خوی زلزله آمد. در زلزله اول خوی ۱۰ مدرسه آسیب دیدند که ۹ مدرسه نیازمند بازسازی بودند. اقدامات لازم انجام و کانکس ارسال شد تا نظام تعلیم و تربیت دچار وقفه نشود. زلزله دوم، زمانی اتفاق افتاد که بچه‌ها در مدرسه نبودند و در خوابگاه بودند که مشکلی برایشان پیش نیامد و به منازل خود رفتند اما به طور کلی تیم ارزیاب تا بعدازظهر گزارش وضعیت مدارس را به ما اعلام می‌کند.

وضعیت مراکز تحت پوشش بهزیستی

محمدرضا کاظم‌زاده دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی درباره وضعیت مراکز تحت پوشش این سازمان به ایسنا گفت: خوشبختانه خسارت جانی در بین گروه جامعه هدف وجود نداشته و باتوجه به گزارشات به دست آمده در کلیه مراکز سازمان همچون مراکز سالمندان و نگهداری کودکان مشکل خاصی مشاهده نشده است.

دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طبق گزارشات بنیاد مسکن منازل مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی تاحدودی تخریب شده است، تاکید کرد: هنوز درصد تخریب مشخص نیست اما از ۲۰ تا ۹۰ درصد منازل مسکونی مددجویان مانند سایر افراد دچار تخریب شدند که گزارش تکمیلی آن ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: در بحث اسکان موقت نیز با هماهنگی هلال احمر نسبت به تحویل چادر، اقلام و مواد غذایی و سایر کارها در حال انجام است.

به گزارش ایسکانیوز، شهرستان خوی سال‌هاست که زلزله‌های متعددی را تجربه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به زلزله تیر ۹۵ با بزرگی ۴.۳ ریشتر، زلزله اسفند ۹۸ به بزرگی ۵.۷ اشاره کرد که چندین خانواده را تحت تاثیر قرار داد و باید پرسید که مسئولان با علم به زلزله‌خیز بودن منطقه و وجود بافت فرسوده و روستایی متعدد چقدر در راستای مقاوم‌سازی گام برداشته‌اند و چرا هنوز شاهد تلفات در منطقه هستیم؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1169357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =