رواج نابرابری جنسیتی و خودانتشاری بین ویراستاران دانشگاهی/ زنان دانشمند حضور بسیار کمی در مجلات علمی دارند

بررسی هزار و ۱۶۷ مجله علمی در ۵۰ سال نشان می‌دهد که نابرابری جنسیتی و خودانتشاری در بین ویراستاران دانشگاهی رایج است؛ به این معنا که زنان دانشمند حضور بسیار کمی در مجلات علمی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نابرابری جنسیتی و خودانتشاری در بین ویراستاران دانشگاهی یکی از مصادیق بی‌عدالتی در جامعه علمی است. پژوهشی با بررسی هزار و ۱۶۷ مجله علمی در ۱۵ رشته تخصصی را در طول ۵۰ سال، به این نتیجه رسیده است که زنان دانشمند حضور بسیار کمی در مجلات علمی دارند.

فقدان فرهنگ پژوهش؛ مانع اصلی ارتباط دانشگاه و صنعت

این مقاله در نیچر منتشر شده است و نشان می‌دهد که نابرابری جنسیتی و خودانتشاری در بین ویراستاران دانشگاهی رایج است. به این معنا که سردبیران مرد بیشتر از زنان از موقعیت خود سواستفاده می‌کنند. مردان پس از سردبیر شدن در مجلات علمی، آثار خود را زودتر منتشر می‌‎کنند. 

در این پژوهش ۲۰ هزار ویراستار و ۱۶۰۰ سردبیر مرد بررسی قرار گرفتند. همچنین ۱۷۳ هزار صفحه سرمقاله را مورد بررسی قرار داده که حدود یک پنجم تولید تحقیقات جهانی در نیم قرن اخیر یعنی بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰ است.

بدور الشبلی استاد دانشگاه نیویورک در ابوظبی که سرپرستی تیم تحقیقاتی را برعهده دارد، درباره این پژوهش گفت: در ابتدا نشان دادیم که زنان در پنج دهه گذشته و تقریبا در تحریریه مجلات علمی همه رشته‌ها به استثنای جامعه‌شناسی حضور کمرنگ‌تری داشته‌اند. به طور کلی، زنان ۲۶ درصد دانشمندان را تشکیل می‌دهند؛ اما فقط ۱۴ درصد ویراستاران و ۸ درصد سردبیران زن هستند.

الشبلی همچنین تاکید کرد: ۱۲ درصد سردبیران حداقل یک پنجم و ۶ درصد حداقل یک سوم مقالات‌شان را در مجله خود منتشر می‌کنند. این درصد در برخی رشته‌های علمی بیشتر است. با وجود این که تیم تحقیقاتی این پژوهش انتظار داشتند که در بین سردبیران اختلاف جنسیتی مشاهده کنند، از حضور کمرنگ زنان در هیئت‌های تحریریه امروز شگفت‌زده شدند.

تعداد سردبیران زن بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۳ تک رقمی بوده است

این مطالعه نشان می‌دهد که در نیم قرن گذشته، درصد دانشمندان زن که صندلی سردبیری را گرفته‌اند، حدود نیمی از درصد کل دانشمندان بوده و ثابت مانده است. ۱۱.۳ درصد از دانشمندان در سال ۱۹۷۰، زن بوده و حدود ۵.۷ درصد سردبیر بودند. در سال ۲۰۱۷، زنان ۳۵ درصد از دانشمندان را تشکیل می‌دادند و ۱۸ درصد از این افراد سردبیر بودند. بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۳، تعداد سردبیران زن تک رقمی بوده است. از سال ۲۰۰۴ تعداد سردبیران زن افزایش یافت تا این که در سال ۲۰۱۷ به ۱۲ درصد رسید.

این پژوهش نشان داد که در طول دهه‌ها، درصد سردبیران زن در رشته‌های ریاضی، فیزیک، علوم مواد و مهندسی با عدد۱۰ درصد ثابت مانده است. محققان همچنین دریافتند که میانگین تصدی سردبیران مرد بیش از پنج سال بوده که حدود یک سال بیشتر از زنان است. حتی در برخی رشته‌ها مانند ریاضی، فلسفه و تجارت، سردبیران مرد به طور متوسط بیش از ۶ سال در جایگاه خود باقی مانده‌اند. یکی دیگر از یافته‌های این پژوهش این است که از ۱۵ سردبیری که بیشترین تعداد مقاله را در مجلات خود منتشر کرده‌اند، یک نفر زن و ۶ نفر مرد هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =