تولید کود ارگانیک از پسماند زباله برای اولین بار در کشور

مدیر مدرسه سما ۲ در استان اصفهان گفت: اولین مدرسه پسماند کشور، با تمرکز بر ورمی کامپوست علاوه‌بر آموزش‌های تفکیک زباله، بستری برای کرم‌های زباله خوار تهیه کرد و کودکان با استقبال از این اقدام کلیه پسماندهای تر از جمله باقی‌ مانده میوه، خوراکی ها و تفاله چای را درون آن ریخته و این زباله‌ها توسط کرم‌ها تبدیل به بهترین کود ارگانیک می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه اهمیت به پسماند برای بها به محیط زیست یکی از اولویت‌های مورد توجه تصمیم‌گیران در جوامع پیشرفته است. هرچند تاکنون در کشور ما فعالیت‌های چشم‌گیر برای ارتقای جایگاه پسماند و فرهنگ بها به این مهم در دستور کار قرار نگرفته است. هرچند مدرسه سما ۲ درباره مدیریت پسماند و آموزش به دانش آموزان فعالیت‌ها را آغاز کرده است.  

زهره آصالح، مدیر مدرسه سما ۲ در استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فرهنگسازی برای مدیریت زباله و پسماند در مدارس گفت: اولین مدرسه پسماند با تمرکز بر ورمی کمپوست در کشور علاوه‌بر آموزش‌های تفکیک زباله بستری برای کرم‌های زباله خوار تهیه کرد. کودکان با استقبال از این اقدام کلیه پسماندهای تر از جمله باقی‌ مانده میوه، خوراکی‌ها و تفاله چای را درون آن ریخته و این زباله‌ها توسط کرم‌ها تبدیل به بهترین کود ارگانیک می‌شود.

دانش‌آموزان امروز نیازمند روش‌های نوین آموزشی هستند

وی افزود: با توجه به تحقیقات انجام شده راهکارها برای مدیریت پسماند مناسب بوده و کرم‌های خاکی در فضایی به ابعاد ۶۰ در ۴۰ نگهداری می‌شوند. دانش آموزان در این اقدام مابقی خواکی‌ها را  برای پسماند به این محل می‌گذارند. برای مثال در این اقدام ساقه کاهو، پوست سیب  زمینی و ... را در این فضا انداخته تا کرم‌ها رشد کنند. با توجه به بررسی‌های انجام شده مرغوب‌ترین کود ماحصل بکارگیری پسماند زباله است و هم اکنون این کودها بازار مناسب را کسب کرده است.

آصالح ادامه داد: با توجه به اینکه اهمیت پسماند از اولویت‌های نهادهای مربوطه بوده و هم اکنون نیاز و درخواست خانواده‌های سما در زمینه آماده‌سازی پک‌های پسماند هستیم. سازمان‌ها و تصمیم‌گیران در زمینه مدیریت پسمانده بدانند که اقدامات انجام شده مستلزم پرداخت هزینه کلان یا نگهداری خاص نیست. برای مثال هم اکنون این بسته‌ در کنار حیاط مدرسه نگهداری می‌شود.

مدیر مدرسه سما ۲ در استان اصفهان گفت: برای دانش آموزان این اقدامات باعث بروز و افزایش علایق محیط زیستی شده است. برای مثال در بسیاری مواقع دانش آموزان اقلام خوراکی همچون هویج، کاهو و ... از خانه برای پسماند آورده و به این شکل ذائقه کرم‌های این بسته را بررسی می‌کنند.

آصالح تاکید کرد: در ابتدای اجرای این طرح دانش آموزان پایه سوم و چهارم به غذادهی کرم‌های پسماند تمایل نداشتند، اما بعد از مشاهده استقبال دانش آموزان کوچک‌تر برای غذادهی به کرم‌ها آنها هم ترغیب شدند. دانش آموزان در روند آموزش تحت تعلیم مباحث محیط زیستی و حمایت از حیوانات و موجودات قرار می‌گیرند. به طور مثال برای دانش آموزان فضای پرورش و کاشت گل و گیاه ایجاد شده تا در حین اقدامات به شناخت گیاهان، سبزیجات و نحوه نگهداری آنها می‌پردازند.

وی درباره دیگر اقدامات برای ترویج مدیریت پسماند افزود: اغلب مدارس از این طرح استقبال کرده و برای توسعه فعالیت‌ها شهرداری خواستار اجرای این طرح شده است. همچنین باغ گل‌ها پیگیر استفاده از کود مرغوب هستند. برای دانش آموزان در این اقدام ایجاد انگیزه و بروز دیدگاهی مبنی‌بر کارآمدی از تمامی امکانات می‌تواند در پرورش نسلی دوستدار محیط زیست موثر باشد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1169574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =