بیانیه سازمان جهانی بهداشت: در نقطه گذار از بحران کرونا قرار داریم

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی نظرات کمیته در مورد قرار داشتن کرونا در نقطه گذار را تأیید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، چهاردهمین نشست کمیته اضطراری سازمان جهانی در تاریخ 7بهمن همزمان با سومین سال اعلام وضعیت اضطراری جهانی در مورد کرونا برگزار شد.

مسری‌ترین سویه‌های کرونا چه نام داشتند؟

تدروس ادهانوم مدیر کل سازمان بهداشت جهانی نظرات کمیته در مورد قرار داشتن این بیماری در نقطه گذار را تأیید و از توصیه‌های کمیته برای هدایت دقیق این انتقال و کاهش پیامدهای منفی قدردانی کرد. وی با این وجود اعلام کرد که کرونا همچنان برای بهداشت عمومی وضعیتی اضطراری با نگرانی بین‌المللی است.

مدیر کل در این نشست خاطر نشان کرد جهان در وضعیت بهتری نسبت به زمان اوج انتقال امیکرون در یک سال پیش، قرار دارد. در این بین دبیرخانه سازمان جهانی بهداشت نسبت به ادامه تکامل ویروس در زمینه گردش کنترل نشده ابراز نگرانی و بر به اشتراک گذاری به موقع داده ها برای آمادگی مقابله با بیماری تاکید کرد.

اعضای این کمیته اعلام کردند که خستگی ناشی از همه گیری و کاهش درک عمومی، منجر به کاهش استفاده از بهداشت عمومی و اقدامات اجتماعی مانند ماسک و فاصله گذاری اجتماعی شده است. تردید در مورد واکسیناسیون و گسترش مداوم اطلاعات نادرست همچنان موانعی برای اجرای مداخلات حیاتی بهداشت عمومی است. در عین حال، شرایط پس از کرونا و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی و متابولیک پس از عفونت، احتمالاً تأثیر منفی جدی و مداوم بر جمعیت خواهد داشت.

با این حال، این کمیته اعلام کرد که اکنون بین عفونت و بیماری شدید تمایز وجود دارد و همه‌گیری احتمالا به نقطه عطفی نزدیک شده است. دستیابی به سطوح بالاتر ایمنی جمعیت در سطح جهان(چه از طریق خود کرونا و یا واکسیناسیون) احتمالا عوارض و مرگ و میر را محدود می کند؛ اما تردیدی وجود ندارد که این ویروس به عنوان پاتوژنی دائمی در بین انسان و حیوانات باقی خواهد ماند. از طرفی باید آگاه بود زیرا ویروس توانایی تبدیل شدن به انواع جدید با ویژگی های غیرقابل پیش بینی را حفظ می کند.

 در حالی که از بین بردن این ویروس از بین انسان و حیوان بسیار بعید است، کاهش اثرات مخرب قابل دستیابی است و باید همچنان هدفی اولویت بندی شده باشد. پس از عبور از شرایط اظطراری حرکت رو به جلو مستلزم تعهد کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای توسعه و اجرای برنامه‌های پیشگیری، نظارت، کنترل پایدار و بلندمدت است.

سازمان بهداشت از کشورها خواست:

حرکت به سوی واکسیناسیون کرونا را حفظ کنند تا به پوشش 100 درصدی گروه‌های با اولویت بالا برسند.

کشورها باید برای ادغام واکسیناسیون به عنوان بخشی از برنامه های ایمن سازی در زندگی افراد برنامه ریزی کنند.

بهبود گزارش داده های نظارتی در مورد ویروس کرونا به سازمان بهداشت: داده های بهتری مورد نیاز است تا شناسایی، ارزیابی و نظارت بر انواع جهش های در حال ظهور انجام شود.

اطمینان از در دسترس بودن طولانی مدت اقدامات پزشکی.

ظرفیت واکنش قوی را حفظ و برای اتفاقا های ناگهانی آینده آماده شوید.

ادامه کار با جوامع برای مقابله با بیماری و اجرای موثر اقدامات بهداشتی و اجتماعی.

به تعدیل هرگونه اقدامات بین‌المللی مرتبط با سفر، بر اساس ارزیابی خطر ادامه دهید.

از تحقیقات جهت تولید واکسن‌های بهبودیافته حمایت کنید و همچنین برای درک تأثیر شرایط پس از کرونا و توسعه مسیرهای مراقبت یکپارچه مربوطه اقدامات لازم را انجام دهید.

کشورها نسبت به گزارش ‌دهی نظارت و توالی‌یابی ژنومی ادامه دهند.

این سازمان اعلام کرد که به همکاری نزدیک با کشورها در مورد تمام جنبه های واکنش به کرونا، از جمله تقویت مدیریت این بیماری در برنامه های طولانی مدت ادامه می دهد. تاکنون در سراسر جهان، 13.1 میلیارد دوز واکسن کرونا تجویز شده است. در این بین 89 درصد کادر درمان و 81 درصد از افراد مسن (بیش از 60 سال) دوز اولیه را تکمیل کرده اند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1169877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =