ضرورت اختصاص بودجه به دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها/ ۴۵۷ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ حضور دارند

«ضرورت اختصاص بودجه به دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها، حضور ۴۵۷ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ و راه‌اندازی دفتری برای بررسی هم‌راستا بودن منافع ملی و فردی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «ضرورت اختصاص بودجه به دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها، حضور ۴۵۷ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ و راه‌اندازی دفتری برای بررسی هم‌راستا بودن منافع ملی و فردی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

تغییر آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی/ مصوبه کنکوری شورا تا تحقق صددرصدی اهداف ادامه دارد

از دیگر خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته می‌توان به «لزوم بازبینی مصوبات هیئت امنای دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم، تایید انتخاب ۱۰ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور و برگزاری آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت در ۲۷ بهمن» هم اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

راه‌اندازی دفتری برای بررسی هم‌راستا بودن منافع ملی و فردی در وزارت علوم

نشست مدیران حقوقی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در این نشست با تاکید بر نقش مدیران حوزه حقوقی مؤسسات آموزش عالی به عنوان مرجع هدایت و تصمیم‌گیری قانونی، اظهار کرد: مدیران حقوقی چون اشراف بر قوانین دارند، تصمیم‌های اشتباه مدیران را تشخیص می‌دهند. به همین دلیل، می‌توانند مسیر صحیح را به مدیران نشان دهند.

وی با تاکید بر اینکه گاهی اوقات در تصمیمات منافع فردی و ملی هم‌سو نیستند، گفت: در حال حاضر دفتری در وزارت علوم در حال شکل‌گیری است که بررسی کند منافع ملی و منافع فردی هم‌راستا هستند یا خیر. مدیران دفتر حقوقی می‌توانند در این بخش کمک کنند. چون رؤسا می‌روند و می‌آیند ولی تجربه بدنه حقوقی باقی می‌ماند.

دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها نیازمند بودجه هستند

مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در ادامه این نشست گفت: شورای عالی حقوقی از ابتدای وزارت زلفی گل در وزارت علوم فعال شد و متولی بررسی حوزه کارشناسی حقوقی در وزارت علوم شد. برای جلوگیری از طرح دعاوی بیشتر در دیوان عدالت با استفاده از ظرفیت مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیأت عالی تجدید نظر تشکیل شد که به صورت ماهانه پرونده‌های شکایت اعاده شده از دیوان عدالت را رسیدگی و کمتر از یک هفته رأی ابلاغ می‌کند.

وی افزود: در یک سال گذشته در شورا و کارگروه ۲۸۰۰ دادخواست دعوا و شکایت را در این دوره دریافت و باز بررسی کرده و ۱۲۰۰ رأی که خوانده آنها وزارت علوم بوده تأیید شده است. در برخی دعاوی مالی ارزش پرونده‌ها به ۱,۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که در این صورت هزینه‌های حقوقی پرونده ۱ میلیارد تومان می‌شود و همین امر نیاز دفاتر حقوقی به بودجه را تأیید می‌کند.

ضرورت بازبینی مصوبات هیئت‌ امنای دانشگاه‌ها از سوی وزارت علوم 

اکبر حیدری حسابرس کل آموزش عالی دیوان محاسبات کشور خواستار تأسیس نهادی در وزارت علوم شد که مصوبات هیئت‌ امنا را بازبینی کنند و گفت: قانون احکام دائمی به دانشگاه داد تا خود را از قید و بند قوانین دولتی آزاد کنند؛ اما استفاده نادرست از این قانون باعث شده در مجلس و دستگاه‌های دولتی این نگاه عوض شود و طرحی در حال اجراست که برخی دانشگاه‌ها و بخش‌ها را از شمول قانون احکام دائم خارج کند.

وی افزود: دلیل تدوین و ابلاغ ماده احکام قانون دائم این بود که دانشگاه‌ها مستقل از دولت باشند ولی دانشگاه‌ها و معاونان حقوقی از این زمینه استفاده نکردند و بیشتر مصوبات فردی را تصویب کردند.

وزارت علوم باید احکام دیوان عدالت را لازم الاجرا بداند

حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری هم در این نشست گفت: انتظار از وزارت علوم این است زمانی که از سوی دیوان عدالت اداری رأی صادر می شود آن را لازم الاجرا دانسته و اجرا کند مگر اینکه اشکالی در رأی وجود داشته باشد. رسالت شما دفاع از دانشگاه نیست بلکه رسالت اصلی شما دفاع از حق است. همانطور که در نظام حقوقی قضایی رسالت یک وکیل صرفاً دفاع از موکلش نیست بلکه رسالت وی دفاع از حق است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب ۱۰ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور را تایید کرد

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تایید انتخاب ۱۰ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مراکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا و اسفراین خبر داد.

بر اساس رأی اعضای کمیته وحید موحدی شاهرخی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، محمد سالاری برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، مهدی مصری برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم، اکبر حاجی‌زاده مقدم برای ریاست دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل، شعبان شتایی برای ریاست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علی حسن بیگی برای ریاست دانشگاه خوارزمی، مجید مهدویان برای ریاست دانشگاه صنعتی قوچان، علیرضا خواجه عطاری برای ریاست دانشگاه هنر اصفهان و امیر اشتراکی لرکی برای ریاست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، صادق خزل‌پور برای ریاست دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی انتخاب شدند.

همچنین در این جلسه محمدحسین بازیار برای ریاست پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، حامد قربانی برای ریاست مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا و محمد حاتمی برای ریاست مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین برگزیده شدند.

۴۵۷ موسسه ایرانی در رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ قرار گرفتند

۴۵۷ موسسه ایرانی در ویرایش ژانویه سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» ۲۰۲۳ میلادی، در سیاهه ۳۰ هزار موسسه‌ای قرار گرفتند.

محمد حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) گفت: «دانشگاه تهران» مؤسسه برتر ایرانی است که در این سیاهه در رتبه ۲۹۳ جهان و نخست ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «علوم پزشکی شهیدبهشتی»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علوم پزشکی تبریز»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی اصفهان»، «علوم پزشکی مشهد»، و «فردوسی مشهد» در رتبه‌های دوم تا دهم ملی هستند.

هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و ژوئیه منتشر می‌کند. پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی، و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. تأثیر (یا رؤیت‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن)، و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه مؤسسه‌ها به کار می‌برد.

در جدول یک، رتبه ملی و جهانی ۱۰ موسسه برتر ایرانی و رتبه جهانی آنها در سنجه‌های گوناگون این نظام رتبه‌بندی گزاش شده است.

جدول رتبه ملی و جهانی ۱۰ مؤسسة برتر ایرانی در نظام رتبه‌بندی رتبه‌بندی «وبومتریکس» ویرایش ژانویه ۲۰۲۳ میلادی

نام موسسه رتبه ملی رتبه جهانی رتبه در سنجه‌ها تأثیر دسترسی سرآمدی
دانشگاه تهران ۱ ۲۹۳ ۵۴۷ ۳۹۸ ۲۰۳
دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲ ۴۵۹ ۱۴۲۶ ۲۸۵ ۲۸۳
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۳ ۶۲۳ ۱۶۴۵ ۴۷۳ ۴۸۱
دانشگاه صنعتی شریف ۴ ۶۳۹ ۱۵۰۸ ۶۱۱ ۵۱۷
دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۵ ۷۳۹ ۲۷۶۲ ۵۸۰ ۴۴۸
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۶ ۸۴۹ ۳۱۸۹ ۵۹۵ ۵۴۱
دانشگاه علم و صنعت ایران ۷ ۸۶۲ ۳۵۲۰ ۶۶۰ ۵۱۳
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۸ ۹۱۰ ۱۸۱۱ ۶۷۳ ۹۳۸
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ ۹۳۳ ۳۰۶۶ ۶۶۷ ۶۵۰
دانشگاه فردوسی مشهد ۱۰ ۹۳۶ ۲۸۵۱ ۶۵۹ ۶۸۴

مقدمات اجرای عفو عمومی دانشگاهیان کلید خورد

با توجه به عفو اخیر مقام معظم رهبری و ابلاغ کلیات عفو عمومی دانشگاهیان (دانشجویان و اساتید) از سوی نهاد ریاست جمهوری به محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در نامه‌ای از وزیر علوم درخواست کرد، درصورت صلاحدید معاونان و مسئولان وزارتی و رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور تلاش مضاعفی را برای بهره‌مندی دانشجویان و استادان متهم و محکوم از رأفت و تدبیر معظم‌له با هماهنگی‌های بیش از پیش با مسؤولان قوه قضائیه و رؤسای دادگستری در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کنند و از سوی دیگر موضوع رأفت و بخشش مذکور را به احکام انضباطی دانشگاه‌ها نیز تعمیم دهند.

مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم پیش از این درباره کلیات عفو عمومی در حوزه دانشجویی اعلام کرده بود که کلیات عفو عمومی دانشگاهیان از سوی نهاد ریاست جمهوری به وزیر علوم ابلاغ شده و از هفته جاری مقدمات آن اجرایی می‌شود.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت ۲۷ بهمن برگزار می‌شود

شصت و نهمین دوره آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. آزمون های زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) دارای ۱۰۰ پرسش در سطح آزمون استاندارد تافل (۳۰ پرسش درک مطلب شنیداری، ۴۰ پرسش واژگان، ساختار و دستور زبان و ۳۰ پرسش درک مطلب نوشتاری) و ۱۰۰ نمره (بدون نمره منفی) است.

کارت شرکت در شصت و نهمین آزمون MHLE از ساعت ۱۲ روز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در دسترس داوطلبان قرار می گیرد. این آزمون ساعت ۸:۳۰ روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود.

آغاز پذیرش دانشجو بدون کنکور در پردیس ارس دانشگاه تهران

ثبت نام و پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و مصاحبه تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای نیمسال دوم سال تحصیلی 02-1401 پردیس ارس دانشگاه تهران آغاز شد.

این واحد دانشگاهی برای تکمیل ظرفیت در رشته های علوم انسانی، HSE، علوم اجتماعی و رفتاری، محیط زیست، MBA، فنی و مهندسی و علوم پایه در 58 عنوان رشته دکتری تخصصی و 58 عنوان رشته کارشناسی ارشد بر اساس بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و مصاحبه علمی دانشجو می پذیرد.

دانشجویان نیمسال آخر کارشناسی و کارشناسی ارشد در صورت فراغت از تحصیل تا تاریخ 30/11/1401می توانند تا روز یکشنبه30 بهمن ماه ثبت نام کنند.

اعلام فرصت مجدد برای ثبت‌نام ارشد پزشکی

فرصت مجدد جهت ثبت نام جدید یا تصحیح اطلاعات و ارسال مدارک در آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی از ۶ تا ۹ اسفند در نظر گرفته شد. داوطلبان زیر می‌توانند نسبت به ثبت نام جدید یا ویرایش یا تکمیل مدارک در زمان یاد شده اقدام کنند:

الف: موفق به ثبت نام نشده اند یا ثبت نام جدید می خواهند انجام دهند و یا فقط یک رشته امتحانی ثبت نام کرده اند و در رشته امتحانی دوم نیز می خواهند ثبت نام کنند.

ب: افرادی که نیاز به تصحیح و ویرایش اطلاعات و مدارک خود یا ارسال مدارک جدید دارند.

ج: هزینه ثبت نام را پرداخت کرده و از بانک مربوطه کد پیگیری پرداخت موفقیت آمیز را دریافت کرده اند، ولی به دلیل اتمام مهلت ثبت نام و یا دلایل دیگر، نتوانسته اند ثبت نام کنند. این افراد با ورود این کد پیگیری می توانند ثبت نام را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1171400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =