تغییر آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی/ مصوبه کنکوری شورا تا تحقق صددرصدی اهداف ادامه دارد

«تغییر آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی، ادامه داشتن مصوبه کنکوری شورا تا تحقق صددرصدی اهداف و ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای نخبگان در دانشگاه تهران» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته‌ای که گذشته با خبرهایی مانند «تغییر آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی، ادامه داشتن مصوبه کنکوری شورا تا تحقق صددرصدی اهداف و ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای نخبگان در دانشگاه تهران» همراه بود.

بی‌توجهی بخشنامه سازمان امور دانشجویان به عدالت

«افزایش دروس عملی ناظر به کسب مهارت در تمام رشته‌های دانشگاهی، اعلام جزئیات فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت داخل برای دانشجویان دکتری و آغاز مهلت مجدد شرکت در آزمون ارشد علوم پزشکی از ۶ اسفند» دیگر خبرهای مهم آموزش عالی در هفته گذشته بودند. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای نخبگان در دانشگاه تهران

تفاهم‌نامه همکاری برای احداث و بهره‌برداری از ۲ هزار واحد مسکونی برای نخبگان و اعضای هیئت علمی در زمین‌های متعلق به دانشگاه تهران امضا شد.

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای ساخت ۲ هزار واحد مسکونی نخبگان دانشگاه تهران، اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، زمین برای احداث مسکن نخبگان دانشگاه تهران از طریق دانشگاه تأمین خواهد شد و منابع مالی آن را بنیاد ملی نخبگان تأمین خواهد کرد.

افزایش دروس عملی ناظر به کسب مهارت در تمام رشته‌های دانشگاهی

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم از تغییر سرفصل دروس دانشگاهی در راستای دستور رئیس جمهور مبنی بر افزایش میزان اشتغال دانش آموختگان و افزایش واحدهای درسی قابل ارائه در صنعت از قبیل کارورزی‌ها و کار آموزی خبر داد و گفت: تعداد واحدهای دروس عملی ناظر به کسب مهارت در تمام رشته های دانشگاهی توسعه و افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: درست است که حوزه آموزش عالی فقط به تربیت دانشجو و آموزش آن می‌پردازد و مسئولیت رسمی در قبال اشتغال فارغ التحصیلان ندارد؛ اما ما وظیفه داریم دانشجویان را به نحوی آموزش دهیم که این مهارت را داشته باشند یا شغلی برای خود ایجاد کنند، یا صنعت و جامعه به وجود آنها احتیاج داشته باشد و به سرعت جذب صنعت و بازار کار شوند.

تغییر آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی 

محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان این که گام اول در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی احیا و گام دوم کیفیت ارتقا، تنوع مخاطبان و تنوع برگزارکنندگان است، گفت: در زمینه احیای این کرسی‌ها از اول مهر تا ۱۸ دی ۱۴۰۱، تعداد ۵۹۶ کرسی برگزار کردیم. بر همین اساس میزان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های دولتی در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۲ کرسی و در سال جاری ۷۲ کرسی بوده است که افزایش ۳۸ درصدی را در همین مدت نشان می‌دهد.

وی افزود: البته بیشترین کرسی‌ها یعنی ۵۷ درصد از کرسی‌ها بین تشکل‌های مختلف، توسط بسیج دانشجویی برگزار شده است که مایل هستیم تشکل‌های دیگر نیز به شکل جدی‌تری در برگزاری کرسی‌ها مشارکت کنند. همچنین در حال اعمال این تغییرات از مسیر و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

اعلام جزئیات فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت داخل برای دانشجویان دکتری

محمد محمدی مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان با اشاره به جزئیات «فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت دانشجویان دوره دکتری در داخل» گفت: کشور ایران کشور پهناوری است که دارای دانشگاه و پژوهشگاه‌هایی است که در برخی از حوزه‌ها بسیار قوی هستند.

وی افزود: براساس دستورالعمل جدید دانشجویان دکتری می توانند به صورت دوره های ۳ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه در نهایت در یک سال تحصیلی در دانشگاه دیگری قسمتی از دوره دکتری خود را تحت نظر یک استاد دیگر سپری کنند، برای این کار به دانشجوی دکتری استفاده کننده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت داخل تا سقف ۴ میلیون تومان در ماه مقرری ارائه می شود، البته این ۴میلیون تومان براساس دوری از مرکز است یعنی اگر دانشجو در تهران باشد، مقرری کمتری دریافت کرده و هر چقدر از مرکز دور باشد، مقرری وی بیشتر می‌شود.

مصوبه کنکوری شورا تا تحقق صددرصدی اهداف ادامه دارد

ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با انتشار بیانیه‌ای درباره کنکور اعلام کرد: مصوبه کنکوری شورا تا تحقق صددرصدی اهداف، از جمله افزایش قطعی سهم سوابق تحصیلی تا ۶۰ درصد ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است: با اجرای گام نخست «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، احراز سوابق تحصیلی داوطلبان عزیز با برگزاری امتحانات نهایی و سراسری استاندارد از دروس مقطع دوم متوسطه با هدف یادگیری عمیق، با موفقیت به انجام رسید.

همچنین برگزاری آزمون اختصاصی (کنکور) با امکان دو بار در سال که باعث کاهش اضطراب میان داوطلبان عزیز شده است، در دی ماه سال ۱۴۰۱ با موفقیت انجام شد. بررسی‌های میدانی و مصاحبه‌های صورت گرفته با بسیاری از داوطلبان حاکی از ارزیابی مثبت روند برگزاری آزمون‌های یاد شده و کمک به نقش آفرینی مؤثرتر مدارس، انسجام بیشتر در امتحانات نهایی و آزمون تخصصی سراسری بوده است. بدیهی است ارزیابی خلاءها و ضعف‌های احتمالی موجود در برگزاری آزمون‌های فوق به منظور بهبود فرآیندهای آتی اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حتماً مدنظر قرار خواهد گرفت.

شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای مصوبات زیادی است که معطل مانده‌اند

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مغفول ماندن مصوبات این شورا گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای مصوبات زیادی هستیم که معطل مانده‌اند و هیچ کس نمی‌پرسد که این مصوبات را به کجا باید برد.

وی اضافه کرد: باید علم و عالِمان و دستاوردهای فرهنگی را تکریم کنیم نه اینکه به فکر تشریفات و تبریک برای انتصابات باشیم، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌گذاری عملیاتی است که این به معنای قرارگاه و هدایتگری است و در این میان، علاوه بر هدایتگری دستگاه‌های حاکمیتی، به هدایتگری تشکل‌های مردمی هم نیاز است و سیاست‌گذاری کلان هم از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته 

برگزاری آزمون‌های پیش کارورزی پزشکی، علوم پایه و جامع داروسازی

آزمون‌های پیش کارورزی پزشکی، علوم پایه (پزشکی، دندانپزشکی)، جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی)، در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. مهلت ثبت نام دانشجویان در آزمون‌های پیش کارورزی پزشکی، علوم پایه (پزشکی، دندانپزشکی)، جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) چهارشنبه ۱۹ بهمن است. داوطلبان تحصیل کرده در خارج از کشور متقاضی این آزمون ها باید در مرکز خدمات آموزشی تشکیل پرونده داده باشند.

آغاز مهلت مجدد شرکت در آزمون ارشد علوم پزشکی از ۶ اسفند

فرصت مجدد جهت ثبت نام جدید یا تصحیح اطلاعات و ارسال مدارک در آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی از ۶ تا ۹ اسفند در نظر گرفته شد. این تصمیم با توجه به درخواست داوطلبان برای فرصت مجدد جهت ثبت نام جدید یا تصحیح اطلاعات و ارسال مدارک در آزمون کارشناسی ارشد رشته های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =