۱۱ هزار مربی پرورشی در مدارس استخدام می‌شوند

معاون پرورشی آموزش و پرورش گفت: مجوز ابتدایی جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از رئیس جمهور گرفته‌ایم و در حال رایزنی برای تایید قطعی این مجوز هستیم.

به  گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اصغر باقرزاده در نشست خبری که به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی برگزار شد با اشاره به روز هشتم اسفندماه سال ۱۳۵۹ که روز تشکیل نهاد امور تربیتی بوده و هرساله گرامی داشته می‌شود، برخی ویژگی های مربی تربیتی را برشمرد و گفت: مربی خوب کسی است که بامحبت باشد، محبت متربیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مربی باید هنرمند باشد. یک مربی خوب هنرمند و دلسوز و خیرخواه است.

بیش از ۹۱۱ هزار نفر در مقاطع مختلف از تحصیل بازمانده‌اند

وی افزود: مربی خوب مخاطب شناس و موقعیت شناس است. مربی خوب از نخوت و تکبر به دور است و متربیان با او احساس انس و الفت می‌کنند. مربی خوب با رفتارش اثرگذار است و بیش از آنکه بخواهد با بیانش دیگران را تحت تاثیر قرار دهد، با رفتارش اثرگذار خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به هفته بزرگداشت امور تربیتی اشاره کرد و گفت: «تربیت همیشه و همه جا» شعار این هفته‌ است. ذیل این سیاست کلان، ما لازم است نقش تربیتی ارکان تربیت را برجسته سازی کنیم. خانواده، مدرسه و رسانه ارکان تربیتی هستند که در سندتحول بنیادین از آنها نام برده شده است.

باقرزاده افزود: علاوه بر آموزش و پرورش، رسانه‌ها و موقعیت‌های خارج از مدرسه نیز تاثیر تربیتی دارند. مدرسه اعم از مدیر، معلم، مربی تربیتی، مشاور و سایر اجزای مدرسه نقش تربیتی دارند که در صدد برجسته سازی نقش این اجزا در هفته امور تربیتی هستیم.

وی با اشاره به نقش تربیتی رسانه‌ها اظهار کرد: تلاش می‌کنیم نقش محتوایی رسانه‌ها در تربیت را در این هفته پررنگ کنیم. مشارکت فعال دانش آموزان، نومعلمان و سایر ارکان مدرسه و حساس سازی آموزش و پرورش در خصوص احیای واقعی و موثر امور تربیتی در مدرسه نیز از رویکردهای دیگر ماست. زمانی این نهاد منحل و دوباره احیا شد، اما عده‌ای معتقدند هنوز این احیا به صورت کامل رخ نداده و نیازمند اقدامات گسترده با مشارکت نهادها و دستگاه‌های دیگر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش روزشمار هفته امور تربیتی را اعلام کرد و گفت: دوشنبه، هشتم اسفندماه، روز  «مربی و تربیت»،  سه شنبه نهم اسفندماه، روز  «خانواده و تربیت»، چهارشنبه، دهم اسفندماه، روز «رسانه و تربیت»، پنجشنبه، یازدهم اسفندماه «زیست بوم جدید و تربیت»، جمعه، دوازدهم اسفندماه، روز «موقعیت‌های تربیتی و تربیت»، شنبه، سیزدهم اسفندماه، روز «نومربیان، نومعلمان و تربیت» ، یکشنبه، چهاردهم اسفندماه، روز «گروه‌های جهادی و تربیت» نام گرفته است.

باقرزاده به حضور نمایندگانی از مربیان و مدیران برتر، اولیای دانش آموزان و... که بالغ بر ۳۰۰ نفر هستند و دارای نقش تربیتی ویژه بوده‌ و برای شرکت در برنامه گردهمایی ویژه روز امور تربیتی دعوت شده‌اند اشاره و با بیان اینکه امیدواریم حضور رئیس جمهور را هم در این برنامه داشته باشیم اظهار کرد: در روز هشتم اسفندماه، آغاز هفته امور تربیتی است و با تجدید میثاق وزیر، مربیان برگزیده در حرم حضرت امام همراه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در روز نهم اسفندماه گردهمایی انجمن‌های برتر اولیاء و مربیان، در روز دهم اسفندماه ارائه و نمایش دستاوردهای حوزه پرورشی و تربیتی، در روز پنجشنبه، یازدهم اسفندماه دیدار با مراجع معظم تقلید و برگزاری نشستهای علمی و معرفتی با حضور علمای حوزه‌های علمیه را داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: روز جمعه، دوازدهم اسفندماه حضور مربیان و معلمان با خانواده‌ها در اردوگاه‌های سراسر کشور به صورت رایگان را خواهیم داشت. همچنین تشکلهای دانش آموزی و بخش معاونت تربیت بدنی پیش بینی کرده تعدادی از دانش آموزان یک کوهپیمایی داشته باشند. روز شنبه، سیزدهم اسفندماه به معلمان آینده اختصاص داده شده و دانشگاه فرهنگیان نشست‌های ویژه علمی و تبیینی برگزار خواهد کرد. روز یکشنبه، جهاردهم اسفندماه، نشست‌هایی با گروه‌های جهادی تربیتی برای ارائه دستاوردها و طرح‌های تربیتی را در راستای سیاست دولت مبنی بر مردمی‌سازی در آموزش و پرورش خواهیم داشت.

باقرزاده با بیان اینکه یکی از روزهای هفته امور تربیتی را به انتخاب استان‌ها و مدارس، به اداره امور مدرسه توسط دانش آموزان اختصاص داده‌ایم گفت: بچه‌ها توسط مدیران مدارس مهیای برگزاری کلاس‌های درس می‌شوند. معلمان و مربیان به عنوان ناظر و تنظیم کننده برنامه مدارس فعالیت می‌کنند. هدایای روز امور تربیتی برای مربیان را همگی از دست‌سازه‌های دانش آموزان هنرستانها تهیه کرده‌ایم که اسامی دانش آموزان روی آنها تعبیه شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین در واکنش به ماجرای همخوانی ترانه‌ای ازسوی دانش آموزان در یک کلاس درس که اخیرا واکنش‌های مختلفی در پی داشت نیز گفت: علت بخشی از این اتفاقات به استفاده و خوراک فرهنگی است که دانش آموز در غیر مدرسه کسب می‌کند. کسی منکر آن نیست که دانش آموزان تحت تاثیر خوراک‌های مختلف هستند اما لازم است زمینه علاقه بچه‌ها به سرود و همخوانی در برنامه‌های مناسب با اهداف تربیتی تنظیم شود. سرودها با هدف پاسخ گفتن به نیاز هنری و زیبایی شناختی بچه‌هاست.

باقرزاده ادامه داد: ما برای همخوانی، برگزاری سرودهای همگانی و گروهی زمینه سازی می‌کنیم. حتی برخی علاقه مند به همخوانی قرآنی و تواشیح هستند و زمینه همخوانی را فراهم کرده‌ایم. هر موسیقی یک محتوا، یک موسیقی و یک اجرا دارد که باید متناسب با اهداف تربیتی انتخاب شود، حال فرد می‌خواهد معلم باشد یا مربی باشد، رسالت تربیتی در حوزه تعلیم و تربیتی‌اش ایجاب می‌کند صرفا به علاقه مندی قشر نوجوان توجه نکند بلکه به مناسب بودن آن نیز توجه کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی یک موسیقی نامناسب تعداد زیادی شنونده پیدا می‌کند آیا قابل تایید هم هست؟ پس رسالت تربیتی معلم و مربی چه می‌شود؟ اگر مربی به این موضوع توجه کرد یعنی از ابزار هنرمندانه برای انتقال مفاهیم تربیتی خوب استفاده کرده، اگر نه، فقط دارد مخاطب جذب می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مخالفتی با همخوانی‌های دانش آموزی نداریم گفت: منتها باید این سه اصل رعایت شوند؛ محتوا، موسیقی و فرد اجرا کننده مهم هستند و باید اجراکننده صلاحیت رفتاری و اخلاقی داشته باشد. وقتی این سه اصل رعایت شود نتیجه آن می‌شود که دختران کلاس سومی سرود جشن فرشته‌ها را یاد می‌گیرند و تکرار می‌کنند و در محضر رهبری می‌خوانند و تشویق هم می‌شوند. هیچ مخالفتی با همخوانی شعر و سرود دانش آموزی نیست، اگر هم برخوردی با شخصی می‌شود باید متناسب باشد. شما به فرزند خودتان هم نباید اجازه دهید برخی موسیقی‌ها را بشنود و تکرار کند.

باقرزاده ادامه داد: از جشنواره‌ها و سرودها و برنامه‌های مرتبط حمایت می‌کنیم و دانش آموزان قابل توجهی هم شرکت می‌کنند و اینطور نیست که ذائقه همه دانش آموزان یک طور باشد. گذشته‌ از آن، ذائقه سازی هم مهم و تربیت، امری فرابخشی است.

وی درپاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره برخورد تند آموزش و پرورش با معلم قائمشهری و اخراج او عنوان کرد: شما می‌گویید اخراج شده، ما می‌گوییم اصلا اخراج نشده است. چه کسی این معلم را اخراج کرده است؟ پیش فرض شما غلط است. این خبر را رسانه‌ها درست کردند. این موضوع در حیطه کاری بنده نیست و باید از کسی که می‌گویید اخراج کرده سوال کنید. اینکه برخورد تند از سوی آموزش و پرورش با ایشان صورت گرفته، باید بگویید کدام برخورد تند بوده است؟ بنده با مدیرکل خودمان در مازندران در ارتباط بودم. این بازتاب کار رسانه‌هاست و بازتاب واقعی نیست.

باقرزاده همچنین در خصوص مولدسازی اموال آموزش و پرورش و خبری که پیش از این پیرامون واگذاری اردوگاه ها منتشر شد عنوان کرد: معاونت برنامه ریزی و سازمان نوسازی مدارس باید در این زمینه پاسخگو باشند که پاسخگو هم هستند. مولدسازی در راستای بهسازی فضاهای آموزشی انجام می‌شود و هدف آن افزایش سرمایه وزارتخانه نیست. اردوگاهها که زیرنظر معاونت ماست هیچ کدام در برنامه مولدسازی قرار ندارند. اردوگاه باهنر از اماکن ارزشمند ماست و برنامه های مختلفی در آن اجرا می‌شود. همچنین ایجاد تم پارک‌ها و بازی‌های جدید را در قالب فناوری‌های جدید در مابقی اردوگاه‌ها در دست داریم.

انتهای پیام

کد خبر: 1172037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =