هشدار یک منبع آگاه درباره وزارت بهداشت / استفاده غیرقانونی از برخی افراد و احتمال سوء استفاده از مسئولیت

با وجود ممنوعیت قانونی ورود کارکنان شرکت‌های خصولتی به دستگاه‌های دولتی، حالا حضور برخی افراد شرکت خصولتی در وزارت بهداشت مشهود شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، به موجب تبصره ۲ ماده واحده قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱؛ عضویت هم‌زمان مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشور مهر ۱۳۹۸ و معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور و همچنین کارکنان شاغل در تمامی پست‌های مدیریتی و کارشناسی؛ در مدیریت عاملی و سایر مسئولیت‌های اجرائی و عضویت هیأت مدیره شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمان‌ها، اعم از زیر مجموعه خود و زیرمجموعه سایر دستگاه‌ها ممنوع شده است.

تعارض منافع در نظام سلامت سد راه استخدام پرستاران + فیلم

پیش از آن نیز بر اساس ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت (اصلاحی اردیبهشت ۱۳۹۵) امکان عضویت مدیران و کارکنان دستگاه اجرایی در «یک» شرکت دولتی یا «یک» شرکت وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی وجود داشت، ولی از سال ۱۳۹۸ این «محدودیت قانونی» تبدیل به «ممنوعیت مطلق» شده و هم‌اکنون کارکنان دولت تحت هیچ عنوانی اجازه عضویت هم‌زمان در هیأت مدیره شرکت‌های دولتی (اعم از موظف و غیر موظف) را زمان اشتغال به کار در دستگاه‌های اجرایی ندارند.

اما همچنان شاهد حضور برخی افراد از شرکت‌های خصولتی در وزارت بهداشت هستیم.
یک منبع آگاه در این باره به ایسکانیوز گفت: نمونه این موارد، ورود کارکنان شرکت خصولتی  «برکت تل» پس از  انتصاب رئیس هیات مدیره  آن شرکت در مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است. پس از انتصاب رئیس مرکز فناوری اطلاعات سلامت با ابلاغ بهرام عین الهی، راه ورود برخی کارکنان شرکت خصولتی  به بهانه همکاری با مدیریت مرکز فن آوری اطلاعات و رتق و فتق امورات جاری به این وزارتخانه تا حدی زیادی باز شده است که ضمن حضور در کلیه جلسات و برنامه‌های مهم، در تعاملات درون سازمانی و برون بخشی، هم‌اندیشی‌های مهم و محرمانه آن هم در حوزه سیاستگذاری  نقش فعال داشته و حالا  در انتصابات آن حوزه نیز حضور پررنگ دارند.

وی افزود: با نفوذ کارکنان شرکت خصولتی به حوزه فناوری اطلاعات و دادن اختیارات فراقانونی به این افراد، بهرام عین الهی بایستی پاسخگوی  هر گونه درز اطلاعات و  دست‌رسی  افراد متفرقه و خارج وزارتخانه تحت مدیریتش به اطلاعات وامنیت  داده‌های پرونده سلامت شهروندان، مواردمحرمانه و غیرمحرمانه این وزارتخانه در حوزه فناوری اطلاعات باشد که  همه و همه نشان‌دهنده ضعف مدیریتی کلان در حوزه نظارتی و منابع انسانی این وزارتخانه عریض ‌طویلی است که با سلامتی مردم در ارتباط است .

این منبع آگاه توضیح داد: ورود فرد و افرادی از شرکت خصولتی  تحت عنوان قائم مقام یا نماینده تام اختیار به بدنه وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات  به دور از مقررات و ضوابط سازمانی، بی‌شک ضعف معاونت توسعه و مدیریت منابع آن وزارتخانه را در ساماندهی نیروی انسانی نشان می دهد.

وی ادامه داد: این موضوع  همچنین سواستفاده‌ از شأن و موقعیت سازمانی را بسیار شفاف کرده و لازم است که بهرام عین‌الهی در همین  ابتدای کار  ضمن بررسی رابطه استخدامی نیروی انسانی شاغل در زیر مجموعه تحت مدیریتی‌اش خصوصا نیروهای نزدیک به مدیران زیر مجموعه‌اش که در سیاست‌گذاری نقش بسیار مهمی دارند  به منظور رفع تعارض منافع، بهبود نظام سازمانی، جلوگیری از اعمال نفوذ ناروا  به این موارد و اتفاقات مشابه آن، شخصا به موضوع ورود کنند.

این منبع آگاه عنوان کرد: اینکه وزیر بهداشت از ورود افراد نفوذی آن شرکت بدون هرگونه رابطه استخدامی مشخص به مرکز فناوری اطلاع دارد یا خیر نیاز به بررسی بیشتر توسط نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی دارد . سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات بدون هرگونه مماشات بایستی  به دقت موضوع را بررسی نموده و شفافیت لازم در این زمینه ارائه کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1172679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      1 0
      بعد اینهمه جوان بیکار داریم متاسفم