قرصی که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را پایین می‌آورد

دانشمندان دریافته‌اند که استفاده مکرر از یک مسکن معمولی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف روزانه آسپرین ممکن است زنان را کمتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان تخمدان قرار دهد؛ سرطانی که اغلب به عنوان یک "قاتل خاموش" توصیف می‌شود، زیرا اکثر مبتلایان در مراحل اولیه متوجه علائم نمی‌شوند.

قرصی که موجب کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان‌ سینه می‌شود

محققان نوشتند: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف مکرر آسپرین ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بدون توجه به استعداد ژنتیکی زنان به سرطان تخمدان کاهش دهد.

این تیم داده‌های هشت مطالعه انجام شده توسط کنسرسیوم انجمن سرطان تخمدان را بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ در آمریکا، انگلیس و استرالیا ترکیب کرده اند.

تجزیه و تحلیل این داده‌ها شامل ۴۴۷۶ بیمار مبتلا به سرطان تخمدان غیر مخاطی (شکل نادر این بیماری) و ۶۶۵۹ شرکت کننده که سرطان نداشتند، بین سنین ۴۹ تا ۶۶ سال بود.

در میان شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان، ۱۳ درصد به طور مکرر از آسپرین استفاده کردند، در حالی که ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان در گروه بدون بیماری بودند.

محققان بازه و میزان استفاده مکرر آسپرین را به عنوان مصرف روزانه یا به ندرت و به مدت شش ماه یا بیشتر تعریف کردند.

آن‌ها حساسیت بیماران به سرطان را با استفاده از یک معیار چند ژنی که احتمال ابتلا به بیماری را بر اساس ژن‌ها اندازه گیری می‌کند، ارزیابی کردند.

محققان در این مقاله نشان دادند: "مصرف مکرر آسپرین با کاهش ۱۳ درصدی خطر سرطان تخمدان غیر مخاطی همراه بود. کاهش خطر برای تومورهای سروزی و آندومتر با درجه بالا بیشتر بود. "

این نتایج نشان می‌دهد که حساسیت ژنتیکی به سرطان تخمدان بر اساس انواع ژنتیکی رایج شناسایی‌شده در حال حاضر، ارتباط محافظتی بین مصرف مکرر آسپرین و سرطان تخمدان را تغییر نمی‌دهد.

آن‌ها همچنین دریافتند که نمره پلی ژنی بیماران هیچ تاثیری بر ویژگی‌های محافظتی آسپرین ندارد. محققان توضیح دادند: تحقیقات آینده باید به بررسی نقش استفاده از آسپرین در پیشگیری از سرطان تخمدان در میان افراد پرخطر ادامه دهد.

محققان دریافتند که آسپرین خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش و شانس زنده ماندن از سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با این حال، مطالعات قبلی همچنین هشدار داده اند که استفاده مکرر از مسکن می‌تواند باعث خونریزی داخلی در افراد بالای ۶۰ سال شود.

اگر چه مصرف روزانه آسپرین برای برخی از افراد در معرض خطر ژنتیکی بیماری قلبی توصیه می‌شود، اما مطالعه دیگری نشان داد که در افرادی که فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی دارند، باعث مشکلات قلبی می‌شود. در صورتی که سیگار می‌کشید یا چاق هستید نیز این موضوع صدق می‌کند.

منبع: روسیا الیوم

انتهای پیام/

کد خبر: 1173087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =