مطالبه‌گری رمز هویتِ دانشجویان است

در نشست هم‌اندیشی فعالان نهادهای دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان با مسئولان دانشگاه، مطالبه‌گری دانشجویان در قالب کانون‌ها، تشکل‌ها، نشریات و انجمن‌ها، رمز هویتِ دانشجویان عنوان شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، فعالیت در کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشگاهی به عنوان یکی از جذاب‌ترین عرصه‌های کنشگری دانشجویان در کنار تحصیل، گاهی با چالش‌‍‌هایی نیز همراه است که فعالیت در این نهادها را با موانع روبرو می‌کند. در این رابطه، وجود تعامل پیوسته میان اهالی نهادهای دانشجویی و مدیران دانشگاه برای حل این چالش‌ها و ایجاد هم‌گرایی بین دانشجویان و تصمیم‌سازانِ دانشگاهی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این راستا، روز گذشته جلسه‌ای با حضور دانشجویان مسئول در این نهادها، رئیس و معاون فناوری و خزانه‌دار دانشگاه و مسئولان نهاد رهبری برگزار شد و مشکلات موجود در اجرای برنامه‌های نهادهای دانشجویی و هم‌چنین انتظارات دانشجویان و تصمیم‌سازانِ دانشگاهی از یک‌دیگر به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

تخصیص بودجه، مهم‌ترین چالش نهادهای دانشجویی

مسئولان نهادهای دانشجویی اهمّ چالش‌های این نهادها را محدودیت‌ها و تأخیر در تخصیص بودجه، کسر مالیات از اعتبار برگزاری برنامه‌ها، مشخص نبودن فرآیند بانکیِ درآمدزایی این نهادها، لزوم تخصیص دفاتر تجهیزشده و فضای برگزاری جلسات، استانداردسازی گواهی اعطایی به شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها، فرآیند ممیزی محتوای طرح‌های نمایشی، برگزاری مسابقات و اردوهای دانشجویی برای دانشجویان و حمایت از دانشجویان فعال، عنوان کردند.

مطالبه‌گری رمز هویتِ دانشجویان است

نمایندگان نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اصفهان که برای ششمین دوره متوالی حائز بیش‌ترین تعداد رتبه‌های برتر در جشنواره نشریات دانشجویی کشور شده‌اند، از پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، رفع مشکل چاپ نشریات و چالش‌های طراحی را خواستار شدند. اهالی قلم، عدم تخصیص بودجه‌های مصوب قانونی را بزرگ‌ترین مانع در مسیر تداوم حیات مطبوعات دانشجویی خواندند. اعضای ارشد نشریات دانشجویی افرا (انجمن علمی مترجمی زبان انگلیسی)، داد (انجمن علمی حقوق)، تمدن نوین (جامعه اسلامی دانشجویان)، سدید (بسیج دانشجویی شهید چمران) و تپش (انجمن علمی پرستاری) از حاضران در این جلسه بودند که ۱۶ نشریه منتخب در جشنواره ملی قلم که برای شرکت در اختتامیه این رویداد عازم تهران شده بودند را نمایندگی می‌کردند.

از سوی دیگر، نمایندگان انجمن‌های علمی از جمله حقوق، تربیت بدنی و زبان فرانسه، با توجه به استقبال دانشجویان و پژوهشگران از رویدادهای آموزشی و تحقیقاتی، خواستار حمایت دانشگاه از میزبانی این انجمن‌ها در برنامه‌های ملی شدند.

سرعت تخصیص منابع به نهادهای دانشجویی بهبود می‌یابد

در این جلسه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پاسخ به مطالبات دانشجویان گفت: حمایت از دانشجویان فعال فرهنگی و پژوهشی را رسالت خود می‌دانیم. در همین راستا، دانشگاه از دانشجویان فعال در کانون‌ها، تشکل‌ها، نشریات و انجمن‌ها با ابزارهای مختلف قانونی از جمله برگزاری دوره‌های تخصصی مهارتی و تشکیلاتی، ارائه تخفیف شهریه، اعزام به اردوهای زیارتی و سیاحتی و بسترسازی رقابت در جشنواره‌ها و مسابقات استانی، ملی و بین‌المللی حمایت می‌کند.

نجفی بیان کرد: در خصوص مشکلات مربوطه به بودجه در نهادهای دانشجویی، با توجه به توافق جمعی به عمل آمده، تلاش می‌کنیم با رعایت کلیه ضوابط، سرعت تخصیص منابع مورد نیاز این نهادها برای ارائه خدمات فرهنگی و پژوهشی به آحاد دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان، بهبود یابد.

مطالبه‌گری رمز هویتِ دانشجویان است

حمایت از شناسایی چالش‌های اداری توسط دانشجویان

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد استان اصفهان اظهار کرد: برای پیگیری مصوبات قبلی و اطمینان از رفع مشکلات نهادهای دانشجویی، جلسه با کانون‌ها، تشکل‌ها، نشریات و انجمن‌ها به‌طور مستمر برگزار خواهد شد. ما به دنبال ارتقای توان‌مندی حل مسأله در دانشگاه توسط خود دانشجویان هستیم؛ به همین منظور، به نهادهای دانشجویی مأموریت می‌دهیم فرآیندهای اداری مرتبط به کانون‌ها، تشکل‌ها، نشریات و انجمن‌ها را به دقت پایش کرده، اشکالاتِ موجود را گردآوری نموده و پیشنهادات خود را در جلسه آتی گزارش کنند.

افتخارآفرینانِ اهل قلم با تربیت نسل، چراغِ نشریات را روشن نگه دارند

وی افزود: افتخارآفرینی نشریات دانشگاه آزاد اصفهان به عنوان رتبه اول ایران برای ششمین دوره پیاپی، اتفاق بسیار مهمی است. از دانشجویان انتظار می‌رود با کمک به تربیت نسل جدید، چراغ نشریات و دیگر نهادهای دانشجویی را روشن نگه دارند.

پیام نجفی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص مطالبه انجمن‌ها برای میزبانی رویدادهای ملی نیز دانشگاه به‌طور تمام‌قد از طرح‌هایی که پشتوانه فکری خوبی داشته و به تأیید استاد مشاور انجمن رسیده باشد، حمایت خواهد کرد. اخیراً پیگیری‌های لازم برای برگزاری مسابقات کشوری موت کورت به میزبانی انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد اصفهان صورت گرفته و آمادگی برای حمایت از طرح‌های سایر انجمن‌ها نیز وجود دارد.

حمایت از فعالیت سیاسی تشکل‌های دانشجویی

در ادامه این نشست، حسن عارضی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان نشان می‌دهد که ایشان با سیاسی‌کاری مخالف‌اند، اما فعالیت سیاسی را با تأکید، از دانشجویان مطالبه و از کسانی که اجازه نمی‌دهند دانشگاه سیاسی باشد انتقاد کرده‌اند. از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، مدیران در بعضی دانشگاه‌ها تنگ‌نظری‌هایی نسبت به کار سیاسی داشته‌اند. اما رهبری با این نگاه مخالف بوده و معتقدند باید حتماً فعالیت سیاسی در دانشگاه انجام شود. بهترین مجموعه‌ای که می‌تواند کار سیاسی انجام دهند نیز تشکل‌ها هستند.

مشکلات را گام به گام حل می‌کنیم

عارضی گفت: یکی از راهکارهای ما برای حمایت از فعالیت سیاسی در دانشگاه، حمایت از درخواست تأسیس تشکل‌های سیاسی است. از سوی دیگر، به‌طور مستمر جلسات مشترکی با فعالان دانشجویی برگزار می‌کنیم تا نیازها و موانع موجود را بیان نموده و ما هم نظرات‌مان را به دانشجویان منتقل کنیم.

وی در رابطه با رویکرد دانشگاه نسبت به فعال‌سازی نهادهای دانشجویی غیرفعال، بیان کرد: باید مطالبه‌گری نسبت به فعالیت و کنشگری، دوسویه باشد؛ یعنی هم ما از دانشجویان مطالبه کنیم و هم دانشجویان مشکلات و نیازهای خود را به ما انتقال دهند تا گام به گام مشکلات حل شود. از طرفی بخشی از فعالان دانشجویی هم به آموزش نیاز دارند که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از این فرآیند نیز حمایت می‌کند.

مطالبه‌گری رمز هویتِ دانشجویان است

حکمرانی نیازمند اصلاح است/ تشکل‌ها مطالبه‌گر باشند

حسن عارضی در پایان تصریح کرد: اتفاقاتی که اخیراً در کشور رخ داد، فضا را تغییر داده است. در واقع تهدیدهای موجود، فرصت‌هایی را برای تشکل‌ها به وجود آورده تا کار سیاسی کنند. اگر ما فعالیت نکنیم، دانشجویان نیز مشارکتِ سیاسی نمی‌کنند و در لاک انفعال می‌روند. تشکل‌ها باید مسیر درست را به دانشجویان نشان دهند و با مطالبه‌گری، خواسته‌های مردم و نسل جوان را اعلام کنند. مثلاً شاهدیم که بعضاً آدم‌های خوبی در جایگاه‌های مختلف در کشور قرار گرفته‌اند ولی وضعیت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، در برخی حوزه‌ها تغییری نکرده یا تلاش‌ها خروجی خوبی نداشته است؛ زیرا در حکمرانی مشکلاتی وجود دارد که مستلزم اصلاحِ ساختارها است. این موضوعات باید توسط تشکل‌ها مطالبه شود. مطالبه‌گری رمز هویتِ دانشجویان است.

انتظار حضور حداکثری دانشجویان در نهادهای دانشجویی با افول کرونا

در این جلسه هم‌چنین محمدعلی قیصریان رئیس نهاد رهبری دانشگاه آزاد واحد اصفهان اظهار داشت: نهاد رهبری مأمنی برای دانشجویان است. نهاد رهبری در برابر مشکلاتِ دانشجویان، نقش تسهیل‌گر را ایفا کرده و از دغدغه هنرمندان و دانشجویانی که خواهان فعالیت هستند حمایت می‌کند.

این استاد رسانه در دانشگاه خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به دلیل پاندمی کرونا، بسیاری از نهادهای دانشجویی غیرفعال شدند. اما اکنون بستر خوبی به وجود آماده تا همه کانون‌ها و تشکل‌ها فعال شده و جذب حداکثری داشته باشد. دانشجویان کنشگر برای ما بسیار ارزشمندند زیرا با دغدغه وارد دانشگاه شده و تلاش دارند تحول مثبتی به نفع جامعه و دانشگاه ایجاد کنند.

شایان ذکر است در پایان دیدار مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و نهاد رهبری در دانشگاه با فعالان دانشجویی، تفاهم‌نامه‌ای در قالب صورت‌جلسه به امضای حاضران رسید که حاوی مصوباتی به منظور حل چالش‌های مالی و اداری کانون‌ها، نشریات، تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی بود.

خبرنگار: سارا سکوت

عکاس: محمود بدیعی

انتهای پیام./

کد خبر: 1173281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =