به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از استان اصفهان، امروز فرصتی دست داده تا با اولین گالری عکاسی جشنواره عکاسی در اصفهان گفتوگویی صمیمانه داشته باشیم و از پشتصحنه خلق آثار هنری و داستانهای نهفته در احساسات قاب تصاویر بیشتر بدانیم. با ما همراه باشید تا به دنیای جذاب و متفاوت عکاسی قدم بگذاریم.
در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی کنید:
بنده محمد استکی هستم، عکاسی باسابقه و شناختهشده در اصفهان که در زمینه عکاسی پرتره و مستند فعالیت میکنم. با بیش از ۱۰ سال تجربه در این حوزه، در طول این مدت جوایز و افتخارات زیادی کسب کردهام که شامل ۸۰ مدال طلای فیاپ (FIAP)، PSA و ۱۵۰ نشان افتخار است. همچنین، ۷۰۰ اثر من در نمایشگاههای بینالمللی پذیرفته شدهاند و آثارم در گالریهای مختلف به نمایش گذاشته شده است.
ایده اصلی پشت این گالری چه بوده است؟
ایده اصلی گالریها معمولاً نشان دادن آثار هنرمندان است. نکتهای که در اینجا اهمیت دارد این است که هنرمندان نوجوان و جوان، از طریق چنین گالریهایی قدم به مسیری بزرگتر میگذارند. این فرصتی است برای شروع و نمایش توانمندیهای هنری میباشد.
آیا حمایت مالی از گالری وجود داشته است؟
نه، هیچگونه حمایت مالی از سوی نهاد خاصی نداشتیم. همه چیز بهصورت شخصی انجام شده است و هنرمندان و علاقهمندان برای دیدن آثار خودشان تلاش کردهاند.
چه معیارهایی برای انتخاب آثار در گالری در نظر گرفتهاید؟
مسلماً آثار انتخابشده در این گالری با توجه به سطح هر عکاس مشخص شده است. ما در اینجا تلاش کردهایم تا بهترین اثر هر عکاس نمایش داده شود، بدون توجه به اینکه کیفیت تکنیکی آن اثر چگونه است. هدف ما نشان دادن اوج هنر عکاسی هر هنرمند است.
نقش دانشجویان در شکلگیری این گالری چه بوده است؟
گروهی از دانشجویان آثار خود را ارسال کردند. این آثار داوری شدند و سپس نفرات برتر انتخاب و آثارشان چاپ و در معرض دید عموم قرار گرفت.
به نظر شما ویژگی یک عکس خوب چیست؟
یک عکس خوب به نظر من عکسی است که احساس و عشق در آن موج بزند. این عشق و احساسی که در پشت هر عکس نهفته است، جزو ویژگیهای برجسته یک اثر هنری است.
این گالری چه پیامدهایی برای مخاطبان دارد؟
این گالری نشاندهنده جسارت و تلاش هنرمندان است که با وجود مشکلات مالی و اقتصادی، همچنان از فعالیت و تلاش دست نکشیدهاند. این نکته بسیار الهامبخش است.
آیا آثار نمایشدادهشده بیشتر تجربی هستند یا مبتنی بر آموزشهای کلاسیک؟
هر دو نوع اثر در گالری موجود است، اما بهطورکلی بیشتر احساس میکنم که این آثار بیشتر بر تجربه و احساسات تمرکز دارند. البته علم و تکنیک نیز در پسزمینه این آثار وجود دارد.
چه تکنیکهایی بیشتر در آثار این گالری به چشم میآید؟
تکنیک خاصی در این آثار به طور برجسته وجود ندارد، ولی اگر از دید بینالمللی نگاه کنیم، میتوان گفت که ترکیببندیهایی مثل فیبوناچی، مثلثی و دایرهای در این آثار مشاهده میشود.
بازخوردهای اولیه این گالری چگونه بوده است؟
بازخوردها بسیار مثبت بوده است. هنرمندان و دوستانشان استقبال بسیار خوبی از گالری داشتند.
چه چالشهایی در مسیر آمادهسازی گالری وجود داشت؟
جمعآوری و گلچین آثار دریافتی از بین ۳۰۰ اثر، همچنین هماهنگی برای چاپ آثار، اجرای تبلیغات فراخوان و جذب عکاسان انجام شده است؛ ضمن اینکه تمام تلاشها بر حفظ ارتباط مؤثر و جلب رضایت شرکتکنندگان تا پایان نمایشگاه متمرکز بوده است.
آیا برنامهای برای ادامهدار بودن این نمایشگاه دارید؟
بله، قصد دارم حمایتهایی از هنرمندان داشته باشم تا بتوانند نمایشگاههای مشابهی در آینده برگزار کنند.
نقش عکاسی در رشتههای غیرهنری مانند عمران و معماری چیست؟
عکاسی به طور گستردهای در تمام رشتهها اهمیت دارد. اگر عکاسی نباشد، هیچچیز برای نشان دادن وجود ندارد. حتی در رشتههایی مانند عمران و معماری، عکاسی ابزاری برای ثبت و نمایش جزئیات است.
آیا دوربین تأثیری در عکاسی دارد؟
صددرصد درحالیکه موبایلها هم میتوانند عکس بگیرند، حس و تجربهای که با دوربینهای حرفهای به دست میآید، کاملاً متفاوت است.
چه توصیهای برای دانشجویانی که میخواهند وارد عرصه عکاسی شوند دارید؟
به نظرم مهمترین نکته این است که آثار هنری یک هنرمند بیشتر از خود اثر، نشاندهنده اخلاق و روحیات آن فرد است. اخلاق خوب و روحیه هنری اهمیت زیادی دارد.
بهطورکلی تفاوت بین یک عکس هنری و یک عکس کاربردی چیست؟
یک عکس هنری خوب باید اصول آکادمیک را در خود داشته باشد، اما مهمتر از آن، احساسات و تجربیات فرد نیز باید در آن حضور داشته باشد.
اگر بخواهید درپایان این گالری را با یک کلمه توصیف کنید، چه میگویید؟
جسارت.
خبرنگار: سارا سکوت
انتهای پیام/
نظر شما