امارات در صدد احیای رابطه قدیمی با قطر/ برقراری روابط برادرانه هدف سفر هئیت عالی رتبه ابوظبی به دوحه بوده است

یک هیئت عالی رتبه اماراتی متشکل از مشاور امنیت ملی و معاون نخست وزیر این کشور سفری به قطر داشته که به گفته رسانه‌های اماراتی هدف آن برقراری روابط برادرانه و چگونگی تقویت حوزه‌های مختلف منافع دوجانبه پس از سال‌ها شکاف سیاسی بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند وقتی است که روابط سنتی بین برخی کشورها تغییر کرده و روابط جدیدی در حال شکل گرفتن است. خاورمیانه نیز به عنوان یکی از مهمترین مناطق جهان از این قاعده مستثنی نبوده و برخی کشورهای این منطقه در حال بازنگری در سیاست خارجی خود و کنار گذاشتن دشمنی‌های قدیمی و برقراری روابط جدید هستند. اکثر کشورهای عربی در سال 2017 روابط سیاسی خود را با کشور قطر قطع کردند که این رویداد به عنوان بحران دیپلماتیک قطر معروف شد.

اما این کشور توانست با کنشگری عاقلانه و البته با حمایت برخی قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ایران نه تنها بحران مذکور را با موفقیت پشت سربگذارد، حتی با جایگاهی قدرتمندتر از قبل خود را به جهان عرب تحمیل کند.

قطر ۳۰ درصد از سهام پروژه اکتشاف میدان گازی لبنان را کسب کرد

اکنون پس از گذشت چند سال از آن ماجرا سران کشورهای عربی یکی پس از دیگری در حال احیای روابط خود با قطر هستند. آخرین نمونه آن سفر یک هیئت عالی رتبه از امارات متحده عربی برای دیدار با مقامات قطری و امیر این کشور است. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، در روزهای گذشته امیر قطر با مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و معاون نخست وزیر این کشور دیداری در دوحه داشته است که به گفته رسانه‌ها نشان دهنده عادی‌سازی روابط پس از سال ها شکاف سیاسی است.

در این دیدار که بین تمیم بن حمد آل ثانی -امیر قطر- با شیخ طحنون بن زاید -مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی- و شیخ منصور بن زاید -معاون نخست وزیر امارات- برگزار شده، برقراری «روابط برادرانه» و چگونگی تقویت حوزه‌های مختلف منافع دوجانبه محور گفتگوهای طرفین بوده است.

البته تلاش امارات برای احیای روابط قدیمی به این دیدار محدود نمی‌شود. این کشور تاثیرگذار در جهان عرب چند وقتی است که احیای روابط با سوریه را نیز دنبال می‌کند و در همین راستا دیدارهایی نیز بین مقامات دو کشور انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =