نجف‌آباد؛ سرزمین علم و ایثار/ جاذبه‌های گردشگری شهر شهادت

نجف‌ آباد یکی از شهرهای قدیمی استان اصفهان است که در دوران صفویه شهری مهم بوده و بناهای قدیمی شهر گواهی بر این موضوع است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نجف آباد چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان است که در مرکز ایران است، این شهر برای شکوفه‌های بادام، قالی دست باف و عسل و انار شهره است و شیرینی محلی معروف آن اِگِردَک می‌باشد، و به نام شهر علم و ایثار شناخته شده‌است. نجف‌آباد دارای دو بخش مرکزی و مهردشت و ۶ شهر نجف‌آباد، گلدشت، جوزدان، علویجه، دهق و کهریزسنگ می‌باشد.گلخانه در نجف آباد رونق بسیار خوبی دارد.

چالش‌های گردشگری در ایران / مدیران بالادستی از تخصص کافی برخوردار نیستند

نجف‌آباد بزرگ‌ترین شهر نزدیک به اصفهان بوده است این شهر دروازه ای برای پایتخت اصفهان در زمان صفویه به شمار می رفته است. این شهر به همت شیخ بهایی ساخته شده و نظم شهری آن تا حدودی درخشان به نظر می رسد البته در سالیان این اخیر این نظم کمی بهم ریخته است ولی با این حال نمی‌توان از نظم آن چشم برداشت.

خانه تاریخی مهرپرور(موزه مردم‌شناسی)

خانه تاریخی مهرپرور(موزه مردم‌شناسی)

خانه تاریخی مهرپرور دارای عرصه ای حدود ۳۶۰ متر مربع است که بر اساس سبک معماری، شیوه طاق‌بندی، نوع تزیینات پیش‌ساخته آجری، شکل و نحوه گسترش پلان مرکزی و سقف تیرپوش، می‌توان ساخت این خانه تاریخی را مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی دانست.این خانه پس از تملک توسط شهرداری، در سال ۱۳۹۳ مرمت و تجهیز شده و به عنوان اولین و تنها موزه مردم شناسی نجف‌آباد شناخته می‌شود. این مجموعه شامل موزه مردم شناسی اسناد و موزه آثار باستانی می باشد.

ورودی خانه تاریخی مهرپرور در قسمت جنوب غربی واقع شده که به وسیله هشتی ( با طاقی به روش رومی) فضای خارج را به حیاط مرتبط می‌کند. داخل حیاط یک حوض سنگی و دو باغچه قرینه قرار گرفته و تالار اصلی و شاه نشین به همراه دو اتاق سه دری در طرفین فضاهای چیده شده در جبهه شمالی دیده می‌شود.

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی

برج‌های جوی خارون یا ارگ شیخ بهایی در جنوب شهر واقع شده است که هفت برج کبوتر منفرد دارد. این برج‌ها به ارتفاع تقریبا ۱۴ متر با دیوار کاه‌گلی بلندی به هم متصل شده‌اند.

تقسیم‌بندی برج‌ها در زوایا و اضلاع دیوارها به علاوه سردر ورودی بنا که به وسیله هشتی و اتاق‌هایی در بالا، پایین و زیرزمین، ورودی به ارگ را ممکن می‌سازد، از ویژگی‌های منحصر به فرد معماری آن محسوب می‌شود. این کبوترخانه‌ها بخشی از هویت تاریخی شهر نجف‌آباد به شمار می‌روندو از جاذبه های دیدنی نجف آباد می باشد این ارگ بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی در غرب استان اصفهان است که در حصار باغی به مساحت سه هزار متر مربع واقع شده است. هم‌اکنون از این ارگ با عنوان مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ بهایی در گردشگری استفاده می‌شود.

پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشلو

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو از مناطق حفاظت‌شده جهان محسوب می‌شود که ۱۵۰ سال پیش ظل‌السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان قمیشلو را به‌عنوان قرق و شکارگاه اختصاصی اعلام و حتی از چرای دام در این منطقه جلوگیری کرد.

اقلیم این منطقه نیمه‌خشک بیابانی است و از ارتفاعات و دشت تشکیل شده است. باغ قمیشلو در مجاورت قلعه تاریخی قمیشلو، تماشای آهوی ایرانی و قوچ و میش از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این پارک ملی به‌شمار می‌روند. پارک ملی قمیشلو علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی که در خود دارد، دارای تنوع و تراکم حیات‌وحش، جوامع و رویشگاه‌های متنوع و شانس دیدن حیات وحش ویژه و چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی و دشتی نیز است.

باغ گل ها

باغ گل ها

باغ گل‌ها با وسعت ۴۰۰۰ متر یکی از جاذبه‌های گردشگری نجف آباد است که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده‌. شهرداری نجف آباد این باغ را با کاربرد پژوهشی، آموزشی و نمایشگاهی ساخته است. گل‌های فصلی و دائمی و درختچه‌های زینتی از گیاهان پرورش یافته در این باغ هستند. کودکان نیز می‌توانند در این باغ تمام مراحل کاشت گیاهان را یاد بگیرند و گیاه با نام کودکی که آن را کاشته است در باغ قرار می‌گیرد.

خانه تاریخی نوریان(مکتب ­خانه علوم خواجه‌نصیرالدین طوسی)

خانه تاریخی نوریان(مکتب ­خانه علوم خواجه‌نصیرالدین طوسی)

اولین مکتب‌خانه علوم نجف‌آباد در فضایی به مساحت ۱۱۶۳ مترمربع گسترش‌یافته که شامل بخش اصلی دارای شاه‌نشین و بخش خلوت کناری در شرق آن است، ورودی اصلی خانه از طریق هشتی بزرگی مفروش شده با سنگ‌های قلوه‌ای به مساحت ۱۶ مترمربع در ضلع جنوبی خانه قرار دارد که با پیچشی شرقی و متناسب با معماری بومی ایران، دسترسی به حیاط اصلی بخش مرکزی خانه را ممکن می‌سازد، خانه نوریان از خانه‌های تاریخی متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول که در بافت تاریخی نصیر(خیابان خواجه نصیرالدین طوسی) واقع‌شده است.

برج‌های دو قلوی صفا

برج‌های دو قلوی صفا

برج‌ های دوقلوی صفا در نجف‌آباد، خیابان شریعتی، ابتدای خیابان صفا واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌ی ثبت ۳۴۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاذبه های دیدنی نجف آباد است

برج‌های دوقلوی صفا، کبوتر خانه‌ای دوقولو با پلانی مستطیل شکل است که از برج‌های نادر و منحصر به فرد به شمار می‌رود. هر گردگشری که در گذشته قصد سفر به این شهر را داشت از پرواز کبوترهای بی‌شمار در بالای این منطقه، متوجه می‌شد که به نجف‌آباد نزدیک شده‌ است.

کاروانسراهای هسنیجه و جلوگیر

کاروانسراهای هسنیجه و جلوگیر

کاروانسراهای هسنیجه و جلوگیر، دو کاروانسرای برجای مانده از عصر صفوی هستند که در مسیر شمال به جنوب قرار گرفته و اهمیت بسیاری به عنوان استراحتگاه داشته‌اند. این دو کاروانسرا همچنین از لحاظ معماری نیز ویژگی‌های بی‌نظیری دارند.

جاذبه توریستی قلعه سنگی علویجه

جاذبه توریستی قلعه سنگی علویجه

شهر تاریخی علویجه از آبادی‌های قدیم نجف‌آباد است و از جاذبه های دیدنی نجف آباد می باشد. دقیقاً مشخص نیست که ساخت این شهر مربوط به کدام دوره تاریخی است اما وجود قلعه سنگی علویجه، که بنایی قدیمی با نشانه‌هایی از معماری کهن است، نشانی از قدیمی بودن نجف آباد و پشت سر گذاشتن دوره‌های مختلف تاریخی است. این قلعه سنگی طاق‌ها و ایوان‌های زیبا و منحصربه‌فردی دارد که زیبایی‌اش را چند برابر کرده است. گردشگران زیادی برای بازدید از تمدن کهن ایران به این قلعه سر می‌زنند.

عصارخانه نجف آباد

عصارخانه نجف آباد

در مرکز نجف آباد با عصارخانه آقا رو به رو می شوید، یکی از فضاهایی که خود را در لیست جاهای دیدنی نجف آباد جا داده است. این عصار خانه، دو پاچال و دو تیر بزرگ دارد و یک سنگ آسیاب بزرگ در آن دیده می شود، اگر تا به حال عصارخانه ندیده اید، عصار خانه آقا مکان مناسبی برای دیدن یک عصارخانه حرفه ای است.

مسجد جامع نجف آباد

مسجد جامع نجف آباد

اولین و قدیمی ترین مسجد شهر که در زمان صفویه ساخته شده و دوباره ترمیم شده است مسجد جامع نجف آباد است. این مسجد دو ایوانه بوده و در هر ایوان سه دهنه وجود دارد. شبستان زمستانی پناهگاه افراد در تابستان است. این مسجد فاقد هر گونه تزیینات و کاشی کاری خاصی است ولی سنگ فرش آن از کاشی های آبی رنگ و مربعی شکل به کار رفته است. راه رفتن در آسمان را تجربه نخواهید کرد ولی هیچ مسجدی تقریبا به این صورت نبوده و نیست!این مسجد از جاذبه های دیدنی نجف آباد می باشد.

امامزاده ساره مریم جوزدان

امامزاده ساره مریم جوزدان

امامزاده ساره مریم جوزدان مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان نجف‌آباد، شهر جوزدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۱۱۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای امامزاده به قرن ششم هجری و دوره ایلخانی نسبت داده شده است. زیربنای امامزاده در ابتدا ۱۰۰ متر بوده است. بنای امامزاده از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و به صورت سرپوشیده ساخته شده است. امامزاده دارای حیاط و حوطه نیز است و درحال حاضر در مرحله نوسازی قرار گرفته است.

مسجد تاریخی نصیر

مسجد تاریخی نصیر

مسجد نصیر مربوط به دوره قاجار است و در نجف‌آباد، محله نصیر، ابتدای خیابان قدس واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۲۰۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد از مساجد دو ایوانی است که در خیابان قدس غربی واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =