اردکان؛ شهر گفتگو و لبخند/ جاذبه‌های گردشگری نگین کویر ایران

اردکان شهری کویری با آب‌وهوایی گرم و خشک است که در استان یزد قرار دارد و یکی از زیباترین نقاطی به شمار می‌رود که می‌توان برای سفرهای داخلی انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، یکی از شهرهای بزرگ استان یزد اردکان است که خودش به سه بخش مجزا مرکزی، عقدا و خرانق تقسیم می شود. این شهر بر سر راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده است و در واقع قلب کویر مرکزی ایران به شمار می رود. اردکان بعد از شهر یزد دومین شهر پرجمعیت این استان محسوب می شود. بافت تاریخی اردکان یکی از سالم ترین بافت‌های قدیمی ایران است  و تاکنون آسیب‌های نسبتا کمی به آن وارد شده است.

چالش‌های گردشگری در ایران / مدیران بالادستی از تخصص کافی برخوردار نیستند

در این شهر، برج، بارو، حسینه‌ها، کاروانسراها، مساجد، آب‌انبارها، آسیاب‌ها و بادگیرهای مختلفی قرار دارد؛ در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم به تعدادی از جاذبه های گردشگری اردکان اشاره کنیم در ادامه با ما همراه باشید. در ادامه شما را با جاذبه‌های گردشگری شهر اردکان آشنا می‌کنیم:

زیارتگاه چک چک اردکان

زیارتگاه چک چک اردکان

پیرسبز یا چک‌چک، عبادتگاه زرتشتیان، در شهر اردکان قرار دارد. با توجه به کویری بودن منطقه این عبادتگاه در محیطی سرسبز قرار دارد که یکی از جذابیت‌های این مکان است. موضوع جالب دیگر در مورد عبادتگاه‌ چک‌چک این است که تاریخ ساخت این مکان مشخص نیست. چک‌چک  یا پیرسبز برای زرتشتیان جهان مکانی بسیار مقدس است و هر سال بین روزهای ۲۴ تا ۲۶ خرداد ماه برای عبادت به این زیارتگاه مراجعه می‌کنند.

شما در سفر به اردکان می‌توانید به جاهای دیدنی میبد هم دسترسی داشته باشید و این مکان‌های فوق‌العاده را از نزدیک ببینید.

منارجنبان خرانق در بافت تاریخی اردکان

منارجنبان خرانق در بافت تاریخی اردکان

منارجنبان خرانق از جاذبه‌های دیدنی روستای خرانق است. این روستا از توابع شهر اردکان است و قدمتی تاریخی دارد. منارجنبان این روستا متعلق به دوره ساسانیان است و از منارجنبان اصفهان قدیمی‌تر است. این بنا تنها منارجنبانی است که در آن از کاشی استفاده نشده و کاملاً به‌صورت خشتی ساخته شده است. منارجنبان خرانق را نیز می‌توان با دست تکان داد.

غار اشکفت یزدان یکی از جاذبه های گردشگری اردکان

غار اشکفت یزدان یکی از جاذبه های گردشگری اردکان

غار اشکفت یزدان محلی باستانی و مورد توجه زرتشتیان است. زرتشتیانِ بسیاری از هند به این مکان مراجعه می‌کنند و یک شب را در آن می‌مانند. این غار در ارتفاعات کوهی به نام اشکفت، نزدیک به اردکان، قرار دارد. برای رسیدن به دهانه غار باید ۳ ساعت پیاده‌روی کنید. راه رسیدن به غار کمی صعب‌العبور است. داخل غار حوضچه‌هایی وجود دارد و آبی که از سقف غار می‌چکد در آن‌ها جمع می‌شود. در محوطه داخل غار خاکستر زیادی هست که نشان می‌دهد در گذشته این غار محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان بوده است.

مسکن مجوسیان

مسکن مجوسیان

قلعه خرانق یا مسکن مجوسیان در روستای خرانق قرار دارد. روستای خرانق در شهر اردکان است. این قلعه به دست بهرام گبر(گور) ساخته شده و قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد. دیوارهای قلعه خشت و گلی است و چهار دروازه ورودی دارد. مسکن مجوسیان از بزرگ‌ترین قلعه‌های مسکونی استان یزد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده.

سیاه کوه یکی از جاهای دیدنی اردکان

سیاه کوه یکی از جاهای دیدنی اردکان

پارک ملی سیاه‌کوه از منطقه‌های حفاظت شده حیات وحش ایران است که در اردکان قرار دارد. این منطقه یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌های حیات وحش است. گونه‌های جانوری بسیاری در این پارک کویری زندگی می‌کنند. شاه روباه، یوزپلنگ و کاراکال از مهم‌ترین حیوانات سیاه‌کوه‌اند و ارتفاعات آن محل مناسبی برای زندگی میش، قوچ و بز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =