شرایط برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مهیاست / احتمال سفر اردوغان یا وزیرخارجه ترکیه به دمشق

احمد زارعان معتقد است: با گذشت حدود 12 سال از آغاز جنگ سوریه و شکست پروژه تروریسم و تکفیر در این کشور، کشورهایی که روابط خود را با دمشق قطع کرده بودند ادامه این وضعیت را به نفع خود نمی‌دانند و خواهان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با سوریه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در شرایطی که دولت بشار اسد توانسته با کمک هم‌پیمانان خود از جمله ایران، ثبات را به سوریه بازگردانده و طرح‌های دشمنان این کشور را برای تسلط تروریست‌ها در سوریه به شکست بکشاند، کشورهای منطقه در تلاش هستند روابط خود را با دمشق احیا کنند؛ کشورهایی که برخی از آنها به ویژه ترکیه تمام تلاش خود را برای سرنگونی دولت اسد به کار گرفت اما امروز به دنبال عادی سازی روابط با دمشق است. اکنون طرح به انزوا کشاندن دولت اسد شکست خورده و رئیس جمهور این کشور در ماه اخیر میلادی سه سفر بسیار مهم را به کشورهای عمان، روسیه و امارات انجام داده است. سفرهایی که هر یک نوید بازگشت سوریه به عرصه بین المللی و نقش آفرینی این کشور در تحولات منطقه‌ای را می‌دهد. دکتر احمد زارعان -عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگوی خود با ایسکانیوز به بحث در مورد این موضوع پرداخت.

سفر بشار اسد به مسکو / آیا روابط سوریه و ترکیه احیا خواهد شد؟

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- پس از سال‌ها انزوای بین المللی سوریه، اکنون شاهد آغاز سفرهای خارجی رئیس جمهور این کشور هستیم. از طرف دیگر کشورهای حامی تروریست‌های داعش اکنون به دنبال احیای روابط با این کشور هستند. این تغییر وضعیت را چطور تحلیل و تفسیر می‌کنید؟

بعد از تحولات کشورهای عربی در سال‌های 2010 و 2011، تلقی برخی از کشورهای عربی و غربی این بود که نظام سوریه همانند رژیم‌های مبارک، بن‌علی، قذافی و صالح سقوط خواهد کرد. البته برخی از کشورها نیز در چارچوب طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کردند تا از این طریق مشروعیت بین‌المللی نظام سوریه را از بین ببرند و در کنار سایر فشارهای نظامی، امنیتی، اقتصادی، رسانه‌ای و غیره، از طریق فشار سیاسی و اعمال انزوای سیاسی، جنگ ترکیبی تمام عیاری را برای نابودی نظام سوریه تدارک ببینند. امروز با گذشت حدود 12 سال از آغاز جنگ سوریه و در حالی که پروژه تروریسم و تکفیر در این کشور شکست خورده و نظام سوریه در حال بازیابی و ترمیم خود است کشورهایی که روابط خود را قطع کرده بودند ادامه این وضعیت را به نفع خود نمی‌دانند و خواهان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با سوریه شده‌اند.

- متاسفانه پس از وقوع زلزله‌ای که ترکیه و سوریه را لرزاند و تلفات سنگینی در دو کشور به همراه داشت، برخی کشورها فقط به ترکیه کمک کرده و توجهی به زلزله زده‌های سوریه نداشتند. نظر جنابعالی در مورد این استاندارد دوگانه چیست؟

متاسفانه استانداردهای دوگانه نه فقط در این عرصه بلکه در سایر عرصه‌ها نیز وجود دارد. به عنوان مثال تروریسم در آمریکا، کشورهای اروپایی و متحدان آن پدیده‌ای شوم و نفرت انگیز است اما همین تروریسم در سوریه مورد حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد. در مورد پدیده تکفیر هم همینطور. استانداردهای دوگانه و حتی چندگانه در مورد سوریه و سایر کشورها و جنبش‌ها و نهضت‌های محور مقاومت به دلیل مخالفت آنها با سلطه‌گری، اشغالگری و تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف اعمال می‌شود. متاسفانه در زمینه کمک‌های انسانی به زلزله‌زدگان نیز این استانداردها اعمال شده است.

- بشار اسد در مصاحبه‌ای که با راشا تودی انجام داد، با تاکید بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از خاک کشورش این مسئله را برای احیای دیدار با اردغان ضروری دانست. با توجه به زیاده‌خواهی‌های رئیس جمهور ترکیه، این مسئله در حال حاضر چقدر قابل تحقق است؟

ناکامی اردوغان در تحقق آمال و آرزوهایش در منطقه غرب آسیا باعث شده او تا حدودی از مواضع قبلی‌اش عقب‌نشینی کند. یادمان باشد همین اردوغان در اوایل بحران سوریه وعده داده بود به زودی نماز جماعت را در مسجد جامع حلب اقامه خواهد کرد. اما شرایط دقیقا مخالف آن چیزی که اردوغان می‌خواست رقم خورد. اخیرا با وساطت روسیه، نمایندگان سوریه و ترکیه درباره برخی از موضوعات با هم مذاکره کردند. بنابراین بعید نیست که در آینده اردوغان یا وزیرخارجه‌اش به سوریه سفر کنند. اردوغان در مناطق مرزی با سوریه چالش‌های سختی را با گروه‌های کرد سوری تجربه می‌کند. این در حالی است که تا پیش از بحران، دولت سوریه مسئله کردها را مدیریت می‌کرد. در حال حاضر اردوغان بدش نمی‌آید که دولت سوریه با اعمال حاکمیت بر مناطق کردی مشکلات ترکیه را کم کند. نکته دیگر هم این است که مابه‌ازای عادی سازی روابط ترکیه و سوریه خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه و قطع حمایت ترکیه از گروه‌های شورشی در ادلب و سایر مناطق سوریه است. به نظرم تا این شروط محقق نشود سوریه انگیزه‌ای برای عادی‌سازی روابط با ترکیه نخواهد داشت.

- با توجه به تغییرات به وجود آمده در سطح جهانی و منطقه‌ای به ویژه عادی سازی روابط ایران و عربستان، فکر می‌کنید می‌توان منتظر لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در آینده نزدیک بود؟

بله. به نظرم شرایط برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بیش از هر زمانی مهیاست. کشورهایی که در پازل آمریکا و اسرائیل بازی می‌کردند و در منطقه جنگ‌افروزی و فتنه‌انگیزی می‌کردند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که تداوم این وضعیت به نفع آنها نیست و آنها قادر نیستند روندها را علیه محور مقاومت مدیریت کنند. البته عیان شدن نشانه‌های افول آمریکا و بحران سیاسی شدید در رژیم صهیونیستی و تغییر شرایط نظام بین‌الملل نیز در رسیدن آنها به این جمع‌بندی مؤثر بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1175635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =