چرا جامعه ایرانی شاد نیست؟ / لزوم افزایش برنامه‌های فرهنگی

یک جامعه‌شناس توضیح داد: در جامعه ما نشاط کم شده و کسی که غم دارد، به خوبی کار نمی‌کند و بازدهی شغلی خوبی نخواهد داشت. کاهش ازدواج هم از کمبود نشاط در جامعه نشات می‌گیرد.

امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نشاط در جامعه گفت: جامعه‌ای که در آن شادی نیست، هیچ ارزشی ندارد. نشاط در جامعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد موثر است و یکی از راه‌های افزایش تمایل به باروری است.

سازمان‌های دولتی هیچ برنامه‌ای برای نسل نوجوان ندارند

وی افزود: گسترش نشاط روابط اجتماعی بین مردم را بهبود می‌بخشد و حتی در توسعه اقتصادی هم موثر خواهد بود. پرخاشگری در جامعه با افزایش نشاط کاهش پیدا می‌کند.

قرایی مقدم توضیح داد: در جامعه ما نشاط کم شده و کسی که غم دارد، به خوبی کار نمی‌کند و بازدهی شغلی خوبی نخواهد داشت. کاهش ازدواج هم از کمبود نشاط در جامعه نشات می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیکاری، فقر، گرانی و تورم از مهم‌ترین عوامل کاهش نشاط در جامعه است، گفت: با تغییر قیمت‌ها نشاط هم کم می‌شود. از دیگر عوامل می‌توان به توزیع ناعدلانه ثروت و شکاف عمیق طبقاتی اشاره کرد. برای شاد بودن باید امید به آینده ایجاد شود و این امید هم با رفع فقر و بیکاری حاصل می‌شود.

وی افزود: در این شرایط، نبود برنامه‌های فرهنگی و نبود شادی و نشاط در سطح جامعه نیز به آسیب جدی درخور توجهی تبدیل شده است و فقیر و غنی هم نمی‌شناسد؛ چراکه همان‌طور که ژان پل سارتر در مکتب اصالت وجود گفته: «او وجود دارد، چنانچه من وجود دارم، درد او را احساس می‌کنم، بدون اینکه با شادی خودم اشتباه بگیرم».

جامعه شناس توضیح داد: از این‌رو می‌بینیم که شادی و نشاط، یک پدیده کامل است که از تمام پدیده‌های اجتماعی تأثیر می‌گیرد و بر تمام پدیده‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد؛ یعنی جامعه‌ای که در آن شادی و نشاط کم‌رنگ است تمام روابط و تعاملات اجتماعی و تمام نهادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قضائی و... را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1175734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =