فقط نباید به جنبه علمی پژوهش‌های علوم انسانی اکتفا کرد

دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» معتقد است که یکی از شاخص‌های تقویت علوم انسانی، توجه و رفع نیازهای جامعه است. فقط نباید به جنبه علمی پژوهش‌های علوم انسانی اکتفا کرد.

پروانه شاه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دفتری در وزارت علوم برای شکلگیری ارتباط بین دانشگاه و جامعه یا صنعت تشکیل شده است، اظهار کرد: بخش مهمی از فعالیت‌های این دفتر در زمینه قراردادهایی است که استادان برای نهادهای مرتبط با جامعه انجام می‌دهد.

گروه تخصصی اخلاق در پژوهش سازمان سمت راه‌اندازی شد

دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» با اشاره به این که اعضای هیئت علمی مسئولیت انجام طرح‌هایی را برعهده می‌گیرند که از سوی جامعه و صنعت ارائه شده است، افزود: این طرح‌ها برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هم با دریافت هزینه بالاسری درآمدزایی دارند. سازمان سمت طرح‌هایی با صندوق در موضوعاتی مانند روستاها، حقوق، جغرافیا، علوم تربیتی و روانشناسی حمایت دارد.

وی با تصریح بر این که توجه عمده سازمان سمت به کتاب‌ها و رشته‌های علوم انسانی است، گفت: در این راستا، جشنواره‌ کتاب‌های درسی دانشگاهی در حوزه علوم اسلامی و انسانی در سازمان مطالعه و تدوین برگزار شد. همچنین تمام گروه‌های فعال در سازمان سمت در حوزه‌های علوم انسانی یعنی مدیریت، اقتصاد، جغرافیا، ادبیات فارسی، ادبیات عربی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم قرآنی، فقه، فلسفه، ادیان و عرفان فعال هستند.

شاه حسینی در ادامه خاطرنشان کرد:  کرسی نظریه پردازی ترویجی در زمینه کتاب‌های درسی علوم انسانی در سازمان سمت فعال است. همچنین کتاب‌ها و طرح‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی داخل و خارج از سازمان سمت در زمینه علوم انسانی تدوین و تایید شده تا در قالب نظریه در سازمان سمت مطرح شود. 

دانشیار پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» تاکید کرد: توجه و رفع نیازهای جامعه از شاخص‌های تقویت علوم انسانی است و نباید تنها جنبه علمی در دانشگاه داشته باشند، یعنی پایان نامه‌ها و رساله‌های تهیه شده در علوم انسانی زیاد است، این پایان‌نامه‌ها باید در جهت رفع نیازهای جامعه انجام شوند و فقط نباید به جنبه علمی پژوهش‌های علوم انسانی اکتفا کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1175812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =