خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان مبتلا به بیماری روانی دو برابر بیشتر از دیگران

بر اساس تحقیقات جدید، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان مبتلا به بیماری روانی دو برابر بیشتر از سایرین است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیسن نت، محققان سوئدی خاطرنشان کردند که زنان مبتلا به بیماری روانی، ناتوانی عصبی یا سوءمصرف مواد کمتر احتمال دارد آزمایش‌های غربالگری را انجام دهند که می‌تواند منجر به تشخیص دیرهنگام سرطان دهانه رحم شود.

راه‌های انتقال هپاتیت کدامند؟

«کجیا هو»، یکی از نویسندگان این پژوهش از مؤسسه پزشکی کارولینسکا سوئد، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که زنان مبتلا به این بیماری‌ها، به ندرت در برنامه‌های غربالگری شرکت می‌کنند که همزمان با بروز ضایعات بیشتر در دهانه رحم مرتبط است. بنابراین ما دریافتیم که خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم در آنها دو برابر بیشتر است.»

این مطالعه شامل بیش از ۴ میلیون زن متولد سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۵ بود.

محققان خطر ابتلاء به سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم و همچنین مشارکت زنان در برنامه‌های غربالگری را محاسبه کردند. آنها زنانی را که مصرف مواد یا اختلالات روانی یا ناتوانی داشتند با زنانی که این تشخیص‌ها را نداشتند مقایسه کردند.

محققان دریافتند که خطر ابتلاء به سرطان با وجود همه این اختلالات، بیشتر از همه با سوءمصرف مواد افزایش می‌یابد.

در سال ۲۰۲۰، سازمان جهانی بهداشت یک استراتژی جهانی برای از بین بردن سرطان دهانه رحم اعلام کرد. هدف آن غربالگری ۷۰ درصد از زنان برای این بیماری حداقل یک بار قبل از ۳۵ سالگی و دو بار قبل از ۴۵ سالگی است.

هو در بیانیه خبری مؤسسه گفت: «مطالعه ما یک گروه پرخطر را شناسایی کرده که اگر بخواهیم در از بین بردن سرطان دهانه رحم موفق باشیم، باید توجه بیشتری به این گروه شود.»

به گفته محققان، زنان مبتلا به بیماری روانی باید بیشتر به نیاز به غربالگری منظم آگاه شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1176182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =