چه تنبیهاتی در انتظار دانشجویان معتاد است؟/ منع موقت از تحصیل؛ مجازات قماربازی

تنبیهات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان برای استفاده از مواد اعتیادآور از توبیخ کتبی تا اخراج از دانشگاه را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوه نامه انضباطی دانشجویان همزمان با ناآرامی‌های کشور به‌روز رسانی شده و به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. در این شیوه نامه موارد جدیدی گنجانده شده که به صورت مستقیم احکامی را درباره استفاده دانشجویان از مشروبات الکلی و مواد مخدر مشخص کرده است. 

وظایف کمیته انضباطی بدوی در دانشگاه‌ها چیست؟

بنابراین کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها باید بر اساس این «شیوه‌نامه» فعالیت کنند. همچنین ماده‌های قید شده در این شیوه نامه به تعیین و رفع ابهام از مصادیق تخلفات دانشجویی، رعایت اصل تناسب بین تخلف و تنبیه و تعیین مراجع صالح رسیدگی به تخلفات دانشجویی کمک می‌کند.

تنبیهات دانشجویان معتاد به مواد یا مشروبات الکلی

اگر دانشجویی به مواد اعتیاد آور یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد و از آنها استفاده کند، توسط کمیته بدوی دانشگاه به تنبیهاتی نظیر «محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، دریافت خسارت از دانشجو، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال، منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال و منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال» محکوم می‌شود.

گفتنی است که اخذ آزمایش اعتیاد به صورت محرمانه از افراد مشکوک، با اجازه مکتوب معاون دانشجویی دانشگاه پیش از طرح پرونده مبنی بر اعتیاد الزامی است. استنکاف دانشجو از این امر به منزله پذیرش اعتیاد است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که ادامه تحصیل دانشجوی معتاد منوط به منفی بودن آزمایش مذکور و همکاری در درمان اعتیاد و مراجعه مستمر وی به مرکز مشاوره و روانپزشک خواهد بود.

البته براساس تبصره‌ای از این شیوه نامه  در صورت اصلاح دانشجو و ترک اعتیاد امکان بازگشت آن فرد و تخفیف مجازات وجود دارد.

چه مجازاتی برای توزیع مواد اعتیادآور در دانشگاه درنظر گرفته شده است؟

بر اساس ماده ۴۸ شیوه نامه انضباطی دانشجویان اگر دانشجویی اقدام به نگهداری، خرید و فروش، توزیع مواد اعتیاد آور یا مشروبات الکلی کند یا سایر دانشجویان را ترغیب به استفاده از این مواد کند، به حکم‌هایی مانند «اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا ۵ سال، ابطال پایان نامه و رساله یا مدرک تحصیلی و منع موقت از تحصیل به مدت ۲ نیمسال یا از ۶ تا ۱۲ ماه با احتساب سنوات» از سوی کمیته انضباطی دانشگاه محکوم می‌شود.

البته اگر دانشجو تخلف را تکرار کند یا از اماکن وابسته یا مربوط به دانشگاه برای خرید و فروش یا توزیع مواد اعتیاد آور استفاده کند، به تنبیهاتی مانند «منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال یا از ۱۸تا ۲۴ ماه با احتساب سنوات، تغییر محل تحصیل دانشجو،  تبدیل دوره تحصیلی دانشجو از دولتی روزانه به شبانه شهریه پرداز، اخراج دانشجو از دانشگاه، با حفظ حق شرکت مجدد در آزمون ورودی
و اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا ۵سال» محکوم خواهد شد. 

مجازات ارتکاب قمار و تجاهر به آن

قمار به معنای انجام بازی همراه با شرط برد و باخت است که در آن بازنده موظف به تأدیه شرط به نفع برنده است؛ چنانچه این عمل به شکل مکرر، علنی و با جسارت انجام شود، تجاهر به قمار است؛ در صورتیکه متخلف صرفاً مرتکب قمار شود به یکی از تنبیهات «احضار و اخطار شفاهی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو و توبیخ کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو» محکوم می‌شود. 

چنانچه دانشجویی تجاهر به قمار داشته باشد به یکی از تنبیهات «دریافت خسارت از دانشجو، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال،  تغییر محل تحصیل دانشجو، تبدیل دوره تحصیلی دانشجو از دولتی روزانه به شبانه شهریه پرداز و اخراج دانشجو از دانشگاه، با حفظ حق شرکت مجدد در آزمون ورودی» محکوم می‌شود.

چنانچه خرید و فروش با علم به استفاده از آن برای قمار صورت گیرد، دانشجوی متخلف به یکی از تنبیهات بندهای «محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا از ۱تا ۶ماه با احتساب سنوات و منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳تا ۱۸ ماه بدون احتساب سنوات» محکوم می شود.

حکم استفاده از هرگونه آلات لهو و لعب یا محصولات رسانه‌ای غیرمجاز

چنانچه دانشجوی متخلف از محیط یا امکانات دانشگاهی به منظور لهو لعب استفاده کرده باشد به یکی از تنبیهات «احضار و اخطار شفاهی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو،  اخطار کتبی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو،  تذکر کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو و توبیخ کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو» محکوم می‌شود و در صورت تکرار، تنبیهاتی مانند «دادن نمره ./۲۵در درس، آزمون یا تکالیف مربوط به تخلف،  دریافت خسارت از دانشجو و منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال» در انتظار آن دانشجو است.

گفتنی است که در تولید، خرید و فروش، تکثیر، توزیع یا نگهداری هرگونه آلات لهو و لعب یا محصولات رسانه‌ای غیر مجاز متخلف به یکی از تنبیهات «منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳تا ۱۸ماه بدون احتساب سنوات و دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان به دانشگاه یا بیت المال باشد» محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =