بحران بنزین در راه است؟

پیش بینی می‌شود در سال جاری با کسری ۹.۴ تا ۲۲.۹ میلیون لیتری بنزین روبرو باشیم که به معنای وارداتچی شدن در بنزین هستیم.

به‌گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، طبق آمار شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، رکورد مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی مربوط به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با ۱۴۴.۳ میلیون لیتر در روز بوده و تا قبل از این روز، ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ با مصرف ۱۳۱.۲ میلیون لیتر رکورددار دار مصرف بود. از طرفی طبق آمار، میزان مصرف در ایام نوروز نیز به طور میانگین ۱۱۷ میلیون لیتر بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش بیش از ۹ درصدی همراه بوده است.

همچنین با بررسی آمار به این نتیجه می‌رسیم که مصرف بنزین در سال‌های غیر کرونایی در ایام نوروز همواره ۹ درصد بیشتر از میانگین مصرف بنزین در همان سال است. لذا پیش‌بینی می‌شود مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۸ میلیون لیتر در روز برآورد شود.

طبق فرمول دیگر، کشور همواره با افزایش مصرف ۸ درصدی در بنزین روبرو بوده و طبق این روش مصرف بنزین به ۱۱۱.۸ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. در نظر داشته باشید که تولید سال گذشته برابر ۹۸.۴ میلیون لیتر در روز بوده است.

افزیش سرسام آمر بنزین در سال گذشته سبب شد که دو فرمول بالا زیر سوال رود و رقم مصرف بنزین در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۴ و ۹.۵ میلیون لیتر بیشتر از ارقام به دست آمده در فرمول باشد.

با این حال به نظر می‌رسد، کشور در سال جاری نیز با جهش بالایی در مصرف بنزین روبرو شده و مصرف روزانه بین ۱۰۷.۸ تا ۱۲۱.۳ میلیون لیتر در روز را به ثبت برساند که این موضوع به معنای کسری ۹.۴ تا ۲۲.۹ میلیون لیتری بنزین در روز است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بحران بنزین مقدمه بحران اجتماعی در کشور می‌باشد لذا سیاستگذار باید بکوشد برای حل این مسئله، ابزارهای مناسب را اتخاذ کند در غیر صورت با نارضایتی عمومی و هدر رفت منابع کشور روبرو خواهد شد.

منبع: برنا

کد خبر: 1177376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =