کشف تابلوی سنگی اعلان نتایج در مسابقات ورزشی ۱۰۰۰۰ سال پیش

باستان‌شناسان در یک مکان باستانی در مکزیک، یک «تابلوی امتیاز» سنگی باستانی کشف کردند که احتمالا در یک بازی توپی شبیه به فوتبال استفاده می‌شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و نام تمدنی قدیمی در همین منطقه است. مایاها، معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند. حوزه زندگی و فعالیت آنها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد.

باستان‌شناسان می‌گویند که این سنگ مدور با قطر بیش از ۳۲ سانتی‌متر و وزن ۴۰ کیلوگرم، در منطقه‌ چیچن ایتزا یافت شده است. چیچن ایتزا، اثری باستانی از تمدن مایا است که در کشور مکزیک قرار دارد. کلمه چیچن ایتزا به معنی «در کنار دهانه چاه ایتزا» است که خود «ایتزا» احتمالاً در زبان مایاها به معنی جادو یا جادویی بوده ‌است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکو به ‌شمار می‌رود.

کشف ۲۰۰۰ سر قوچ مومیایی‌ در حفاری‌های باستانی در مصر

باستان‌شناسان معتقدند که این سنگ نوعی تابلوی اعلانات امتیاز در ورزش‌های مایاها بوده است و قدمت آن به ۸۰۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد مسیح برمی‌گردد. روی این سنگ، نوشته‌های هیروگلیف وجود دارد که از نظر باستان‌شناسان، به ندرت می‌توان این نوشته‌ها را در این مکان مایا پیدا کرد.

روی این سنگ با نقوش هیروگلیف دو بازیکن ایستاده در کنار یک توپ به تصویر کشیده شده است. یک بازیکن یک کلاه پر بر سر دارد و دیگری -که فرض می‌شود حریف اوست- یک عمامه مار بر سر دارد که مخصوص افراد بلندپایه جامعه مایاهاست. کارشناسان در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل و تفسیر سنگ و اقدامات لازم برای آماده‌سازی آن برای حفاظت هستند.

گفتنی است که خط هیروگلیف در مدتی بیش از ۳۰۰۰ سال زبان نوشتاری مصری‌ها بوده‌ است و کنده‌کاران و صنعتگران آن را در دیوار آرامگاه‌ها، ستون‌ها، تندیس‌ها و مهرها به کار برده‌اند.

کارشناسان نمادنگاری دو شکل روی سنگ را به عنوان بازی با توپ «پیلوتا» شناسایی کردند که یک بازی تیمی است که با یک توپ لاستیکی سنگین انجام می‌شود. در این ورزش دو تیم که به وسیله یک خط یا یک تور در میان زمین بازی از هم جدا می‌شوند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

مردم آمریکای مزوامریکایی توپ بازی را به عنوان نوعی تمرین سنتی انجام می‌دادند و تصور می‌شود که این بازی دارای مفاهیم آیینی بوده است. براساس شواهد تاریخی، قدمت فوتبال به چندین سده پیش از میلاد و به چین بازمی‌گردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج می‌یابد. فوتبال مدرن امروزی اما در قرن ۱۹ میلادی در انگلستان شکل‌گرفت و به تدریج در همه جهان پراکنده شد.

کد خبر: 1177910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =