سهم ۶ درصدی دانشگاه آزاد از پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی

دانشگاه آزاد اسلامی سهمی ۶ درصدی از پژوهشگران پراستناد حوزه علوم انسانی و اجتماعی دارد. به طوری که از ۳۳ پژوهشگر پراستناد در ایران، ۲۰ نفر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علوم انسانی با وجود جایگاه مهمی که در زیرساخت‌های فرهنگی جوامع دارد؛ اما در بسیاری از کشورها مغفول مانده است. برای مثال کارشناسان معتقدند که تربیت رهبران جامعه نیازمند علوم انسانی است. در ایران هم مقام معظم رهبری بر الزام توجه به علوم انسانی تاکید کرده و گفت؛ اجتهاد در علوم انسانی و پرهیز از تقلید ضروری است.

تربیت رهبران جامعه نیازمند علوم انسانی است 

موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) اخیرا با انتشار گزارشی پژوهشگران پر استناد حوزه علوم انسانی و اجتماعی در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) را معرفی کرده است. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آن‌ها است.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش سهم ۱۴ درصدی زنان از پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی کشور به بیان جزئیات تفکیک جنسیتی پژوهشگران پراستناد در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی کشور پرداخت.

در گزارش موسسه استنادی جهان اسلام، تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر، بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند، مرتب‌سازی شده و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی «Threshold» به عنوان نخبگان علمی گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر در نظر گرفته شدند.

دسته‌بندی در ۱۶ حوزه­ موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر انجام شده است. این حوزه‌های موضوعی شامل حوزه چند رشته‌­ای، حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری، علوم اجتماعی و علوم تربیتی، جامعه شناسی و علوم سیاسی، روان شناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات ها، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی و هنر و معماری است.

این گزارش نشان می‌دهد که ۲۰ نفر از ۳۳۳ پژوهشگر پراستناد از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد هستند. این تعداد نشان‌دهنده سهم ۶ درصدی دانشگاه آزاد از پژوهشگران پراستناد این حوزه است. 

دانشگاه‌ها تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی
وزارت علوم ۲۹۴
دانشگاه آزاد ۲۰
وزارت بهداشت ۹
دانشگاه‌های خارج از کشور ۲
سایر ۸

بر اساس این جدول، ۲۰ نفر از پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هستند. از این تعداد، چهار نفر عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات تهران، سه نفر عضو هیئت علمی واحد اصفهان (خوارسگان). همچنین واحدهای دهاقان و مراغه هر کدام ۲ نفر عضو هیئت علمی در بین پژوهشگران پراستناد علوم انسانی دارند.

واحدهای تبریز، تهران شرق، تهران شمال، تهران مرکزی، جیرفت، کرج، ارومیه، آزادشهر، بندر گز و بجنورد هم هر کدام یک عضو هیئت علمی در بین پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =