پزشکی در کره جنوبی سیاه چاله استعداد/ دکتر شدن بازار رشته‌های STEM را کساد کرد

رشته پزشکی در سال‌های اخیر در کره جنوبی پرطرفدار شده است؛ به طوری که برخی دانشجویان از رشته‌های تحصیلی خود انصراف داده‌اند تا به پزشکی تغییر رشته دهند.

به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رشته پزشکی در سال‌های اخیر در کره جنوبی پرطرفدار شده است. تا جایی که اعتبار و محبوبیت پزشکی، سایر رشته‌های تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال، برخی دانشجویان از رشته‌های تحصیلی خود انصراف داده‌اند تا به پزشکی تغییر رشته دهند.

کلاهبرداری ۱۷۵ میلیون دلاری سامانه وام دانشجویی در آمریکا

این اتفاق به تیتر اخبار دانشگاهی کره جنوبی تبدیل شده است و رسانه‌ها رشته پزشکی را «سیاه چاله استعداد» نامیده‌اند.

هم‌اکنون سیاستمداران این کشور، به دنبال یافتن راهکارهایی برای اصطلاح این وضعیت و جذب دانشجویان به رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) هستند؛ چرا که کره جنوبی با کمبود مهارت مواجه است.

آمارها از معتبرترین دانشگاه‌های کره جنوبی شامل دانشگاه ملی سئول، دانشگاه کره و دانشگاه یونسی در سئول نشان می‌دهد که سال گذشته هزار و ۸۷۴ نفر ترک تحصیل کردند که سه چهارم این تعداد (هزار و ۴۲۱ نفر) دانشجوی علوم، ریاضیات و فناوری هستند.

لیم سونگ هو مدیر عامل آکادمی جونگرو اعلام کرد که دانشجویانی که از رشته‌های STEM انصراف می‌دهند، قصد دارند دوباره در آزمون‌های ورودی دانشگاه شرکت کرده و در رشته پزشکی پذیرفته شوند.

حتی برخی دانشجویان رشته‌های علوم کامپیوتر در کره‌ از ثبت نام خود صرف نظر کردند. به طوری که این دانشگاه‌ها مجبور شدند چهار تا پنج دوره پذیرش برگزار کنند تا سهمیه دانشجویی برای برخی از رشته‌های مهندسی مورد نیاز دولت تکمیل شود.

هونگ یو سوک رئیس دانشکده مهندسی  SNU درباره دلایل این اتفاق گفت که درآمد بالا و امنیت شغلی دلیل ترجیح دانشجویان به پزشکی است. راهکار برون‌رفت از این مشکل این است که حقوق و مزایای مناسبی برای مهندسان در نظر گرفته شود. همچنین باید خطر شکست برای این افراد کاهش پیدا کند. اگر دانشجویان بدانند که پس از شکست کسب و کارشان می‌توانند دوباره شروع کنند، ترس کمتری از راه‌اندازی شرکت‌های ریسک‌پذیر خواهند داشت.

تحلیل‌های آماری از دانشجویان پزشکی در کره جنوبی نشان می‌دهد که از پنج هزار و ۱۴۴ دانشجوی ثبت‌نام شده در دانشکده‌های پزشکی این کشور،  ۷۷.۵ درصد از این دانشجویان بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ چندین بار در آزمون ورودی دانشگاه‌ شرکت کرده بودند.

حدود ۲۱.۸ درصد، سه بار در امتحان شرکت کرده بودند و ۱۳.۴ درصد بیش از چهار بار آزمون داده‌اند. این شرکت مکرر در آزمون نشان‌دهنده وسواس فراگیر نسبت به حرفه پزشکی در بین دانشجویان نخبه کشور است.

کارشناسان معتقدند که دولت نمی‌تواند مانع دانشجویان برای انتخاب رشته پزشکی شود. در مقابل، می‌تواند مشوق‌های استثنایی برای جذب دانشجویان به علم و فناوری ارائه کند.

دولت همچنین باید طرز فکری حاکم بر جامعه که باور دارد پزشکی یکی از معتبرترین و پردرآمدترین مشاغل در کره جنوبی است را تغییر دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =