حجم نقدینگی به ۶۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسید

گزیده‌ آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان میدهد که نرخ رشد نقدینگی در بهمن سال قبل کاهش یافته و حجم نقدینگی به ۶۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به بهمن ماه سال 1401 بیانگر روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی دوازده ماهه در بهمن ماه است؛ در این ماه، نرخ رشد نقدینگی به رقم 32 درصد رسیده است که نسبت به رقم 34.1 درصد در پایان دی ماه سال قبل، کاهش یافته است.

کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۲۵ درصد است

همچنین نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن 1401 نسبت به اسفند 1400، به 26.3 درصد رسیده است. حجم نقدینگی نیز در پایان یازدهمین ماه سال 1401 به 6103 هزار میلیارد تومان رسیده است.حجم پول در بهمن سال گذشته بیش از 1545 هزار میلیارد تومان بوده است که شامل اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و همچنین سپرده‌های دیداری می‌شود.

سهم شبه پول نیز از حجم نقدینگی بهمن ماه 4557 هزار میلیارد تومان بوده است که شامل سپرده‌هایی همچون قرض الحسنه پس انداز و کوتاه مدت است.

پایه پولی در پایان بهمن ماه سال 1401 با رشدی معادل 39.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال 1400 به 808 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بخشی از این میزان مربوط به خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است که به رقم 570 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها نیز در بهمن ماه سال گذشته، 344 هزار میلیارد تومان بوده است.

بانک مرکزی در توضیح افزایش پایه پولی آورده است: افزایش رشد ماهانه پایه پولی در ماه‌های اخیر عمدتاً متاثر از افزایش اضافه برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری بوده است.

همچنین تامین اعتبارات ارزی مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط بانک مرکزی به منظور جبران و هموارسازی آثار حذف تخصیص ارز ترجیحی به ترتیب برای واردات نهاده‌های کشاورزی، کالاهای اساسی و دارو (به واسطه اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها) از دیگر عوامل موثر بر رشد پایه پولی در دوره مورد بررسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =