نابود کردن سلول‌های سرطانی مغز با روش اسب‌ تروا

محققان کانادایی نانولوله‌های کربنی خاصی را طراحی کرده‌اند که با فریب سلول‌های سرطانی، جذب آنها می‌شوند و با چرخش توسط نیروی مغناطیسی آنها را از درون از بین می‌برند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ وقتی نوبت به مبارزه با سرطان مرگبار مغز معروف به «گلیوبلاستوما» می‌رسد، گزینه‌ها بسیار محدود می‌شود. اما محققان کانادایی رویکرد جدیدی را برای مقابله با سلول‌های این سرطان ابداع کرده‌اند. آنها سلول‌های سرطانی را فریب دادند تا نانولوله‌های کربنی را جذب کنند و سپس با چرخاندن لوله‌ها با استفاده از نیروی مغناطیسی، آن سلول‌ها را خرد کردند.

ایمونوتراپی شخصی؛ چشم‌اندازی جدید در درمان سرطان + ویدئو

محققان این نوع درمان جدید را روی موش‌ها آزمایش کردند و باعث کاهش اندازه تومور در مغز آنها شدند و عمرشان را افزایش دادند. آنها امیدوارند که به زودی این نوع درمان را روی انسان‌ها آزمایش کنند.

تومورهای گلیوبلاستوما به سرعت رشد می‌کنند، به بافت‌های محلی مغز حمله می‌کنند و در برابر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. از این رو، مقابله با آنها کار بسیار دشواری است. حتی زمانی که درمان روی این سلول‌های پشت سر انجام می‌شود، خیلی سریع درمان را پس می‌زنند و به رشد خود ادامه می‌دهند.

محققان موسسه روباتیک دانشگاه تورنتو با همکاری محققان بیمارستان SickKids، نانولوله‌های کربنی را به نوعی طراحی کردند که بتوانند درون‌شان را با ذرات اکسید آهن پر کنند و از این طریق آنها را مغناطیسی کردند. سپس بدنه آنها را با آنتی‌بادی پوشاندند که در نتیجه آن، لوله‌ها بتوانند به پروتئینی که در قسمت بیرونی سلول‌های گلیوبلاستوما وجود دارند، متصل شوند. لوله‌ها بلافاصله بعد از اتصال، سلول‌های سرطانی را بلعیدند.

در مرحله بعد، با فعال کردن یک میدان مغناطیسی در نزدیکی سلول‌های سرطانی، لوله‌ها به چرخش در آمدند و ساختار داخلی سلول‌ها - به‌ویژه میتوکندری‌های آنها را که اساساً انرژی سلولی را تأمین می‌کند- خراب کردند. در واقع، این لوله‌ها مانند هزاران اسکالپل (نیشتر) ریز عمل کردند که سلول‌های سرطانی را از داخل برش می‌دهند.

محققان در آزمایش روی موش‌ها، شاهد کاهش قابل توجه اندازه تومور بودند و توانستند طول عمر آنها را از ۲۲ روز به حدود ۲۷ روز افزایش دهند.

شی هوانگ، دانشمند ارشد زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و تکاملی، در این مورد می‌گوید: در این پروژه، با استفاده از فناوری نانو، توانستیم با رویکرد «اسب تروا» جراحی ریزی درون سلول‌های تومور انجام دهیم و آنها را از درون نابود کنیم.

این فرآیند اکنون قبل از آزمایش روی انسان نیاز به تنظیم دقیق‌تری دارد، اما هر پیشرفت جدیدی در زمینه درمان گلیوبلاستوما، با توجه به درمان‌های بسیار محدود، خوشایند و امیدوارکننده است.

با وجودی که این پروژه به طور خاص برای کمک به درمان گلیوبلاستوما توسعه یافته، از این روش می‌توان برای درمان انواع دیگر تومورها استفاده کرد. به گفته هوانگ، از لحاظ نظری، با تغییر پوشش آنتی‌بادی و هدایت مجدد نانولوله‌ها به محل تومور، می‌توانیم ابزاری برای تخریب دقیق سلول‌های تومور در سایر سرطان‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =