زارع: سکه‌های تقلبی از بازار حذف خواهند شد

یک مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: فرآیند ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت فقط مختص واحدهای صنفی طلا و جواهر و صرافی‌ها بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدرضا زارع، مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت، درخصوص فرآیندهای ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت، گفت: در سال گذشته وقتی دستورالعمل اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها ابلاغ شد؛ وزارت صمت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای کلیه اعضای اتحادیه طلا و جواهر کشور، کلاس‌های آموزشی بسیاری زیادی جهت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت برگزار کرد.

ارسال پیامک هشدار به اعضای اتحادیه طلافروشان و سکه‌فروشان

وی افزود: کلاس‌های آموزشی در مرحله اول برای تمامی رؤسای اتحادیه طلا در اتاق اصناف برگزار شد، سپس این کلاس‌ها برای اعضای اتحادیه طلا در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و چند استان دیگر به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شدند.

مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ادامه داد: از کلاس‌های آموزشی استقبال خوبی به‌عمل‌آمده است و تعداد زیادی از اعضای اتحادیه معاملات خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت می‌رسانند.

بیش از ۹۵ درصد صرافی‌ها معاملات سکه را در سامانه ثبت می‌کنند

زارع اظهار داشت: طبق هماهنگی با بانک مرکزی، صرافی‌هایی که مجوز فروش سکه داشتند، در چند مرحله برای ثبت معاملات خود در سامانه جامع تجارت آموزش‌دیده و از شروع زمان مقرر در دستورالعمل به ثبت معاملات خود کردند؛ بر همین اساس، هر سکه‌ای که در صرافی‌ها و سکه فروشی‌ها به فروش می‌رسد، با دریافت کد ملی و شماره تلفن همراه خریداران ثبت می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه اصناف، سکه فروشی‌هایی که اقدام به فروش سکه می‌کنند، تعدادشان در حدود ۲ هزار واحد صنفی است و ازآنجایی‌که فعالان در این صنعت، اغلب در قالب سنتی فعالیت می‌کنند و با سامانه‌های هوشمند آشنا نیستند؛ به همین جهت آموزش تصویری برای این افراد در سامانه بارگذاری شده است و تمامی فعالان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت اقدام به مشاهده این آموزش‌ها و ثبت معاملات خود نمایند.

وی افزود: سامانه جامع تجارت برای فروشندگان سکه و طلا در همان لحظه ثبت معامله، امکان صدور فاکتور یکپارچه دارد؛ در واقع این سامانه به‌نوعی یک نرم‌افزار حسابداری برای عرضه‌کنندگان سکه و طلا نیز محسوب می‌شود تا متوجه شوند چه مقدار سکه و طلا خریده و به فروش رسانده‌اند.

فرآیند ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت زحمتی برای مشتریان نهایی ندارد

زارع با بیان اینکه فقط فروشندگان سکه و طلا درگیر با سامانه هستند و مشتریان نهایی سر و کاری با سامانه ندارند، گفت: مبادی که سکه و طلا از آن خارج می‌شود برای ما مهم است و مشتریان نهایی سر و کاری با سامانه ندارند.

وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند دلیل دریافت کد ملی و شماره تلفن همراه هنگام خرید این است که مشخص شود هر شخصی چه مقدار سکه و طلا دارد که در اصل این مسئله موردنظر ما نیست. قصد ما این است که بدانیم در چرخه‌ای که سکه‌ای که از بانک مرکزی خارج می‌شود یا طلایی که در بازار خرید و فروش می‌شود تا به دست مردم برسد، کاملاً رصد شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین طلافروشان و سکه فروشان تصور می‌کنند که این اظهار برای دریافت مالیات است؛ اما این موضوع نیز صحیح نیست و برای آنان توضیح داده‌ایم که این طرح به جهت آن است که سکه‌های تقلبی را از بازار خارج نمائیم و شفافیت برای این کالا در سطح بازار ایجاد شود.

مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت ادامه داد: تمامی فرآیند ثبت سکه در سامانه جامع تجارت فقط مختص واحدهای صنفی طلا و جواهر و صرافی‌ها است و مردم در اصطلاح مشتریان نهایی هیچ‌گونه الزامی به ثبت سکه در این سامانه ندارند.

وی تصریح کرد: هدف از ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، ایجاد شفافیت در بازار به نفع اصناف طلا و جواهر است.

زارع اظهار داشت: ازآنجایی‌که این صنعت گردش مالی بسیار بالایی دارد، افراد سودجوی بسیاری وارد آن شده‌اند و اقدام به پول‌شویی و فروش کالای تقلبی می‌کنند.

وی در پایان گفت: درخواست ما از اصناف این است که هرچه سریع‌تر به این سامانه ملحق شوند تا با ایجاد شفافیت دولت بتواند جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی برخی سودجویان را بگیرد و مردم با اطمینان خاطر سکه و طلا خریداری نمایند.

منبع: مهر

کد خبر: 1180262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =