ایران تجارت با کشورهای عضو بریکس را افزایش می‌دهد

ایران تجارت با کشورهای عضو بریکس از جمله چین را با هدف پیوستن به این ائتلاف افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز از المانیتور، ایران نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۴ درصدی در تجارت غیرنفتی با اعضای ائتلاف بریکس بوده است.

تجارت غیر نفتی ایران با همسایگان در فروردین‌ماه به ۳.۵ میلیارد دلار رسید

ایران تجارت خود را با اعضای گروه بریکس افزایش داده است، زیرا به دنبال پیوستن به این ائتلاف است که اغلب به عنوان جایگزینی برای هژمونی اقتصادی و سیاسی غرب در نظر گرفته می شود.

بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی است. به گفته مؤسسه مطالعات امنیتی مستقر در آفریقای جنوبی، این اتحاد ۴۲ درصد از جمعیت جهان و حدود ۲۶ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه به نقل از داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش دادند: ارزش تجارت غیرنفتی ایران با اعضای بریکس در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به ۳۸.۴۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشت.

بر اساس داده‌های ایریکا، چین با داشتن ۳۰.۳۲ میلیارد دلار تجارت، شریک تجاری اصلی ایران در اتحاد بریکس است و پس از آن هند (۴.۹۹ میلیارد دلار)، روسیه (۲.۳۲ میلیارد دلار)، برزیل (۴۶۶.۵۵ میلیون دلار) و آفریقای جنوبی (۳۲۲.۰۴ میلیون دلار) قرار دارند.

ایران که دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، برای اولین بار در ژوئن ۲۰۲۲ قصد خود را برای پیوستن به این بلوک اعلام کرد.

جیسون برادسکی، پژوهشگر مؤسسه خاورمیانه، به المانیتور گفت: من فکر می‌کنم ایران به دنبال پیوستن به برجام، جهان‌بینی نظم جهانی چندقطبی فزاینده را نشان می‌دهد.

این امر به ویژه در تلاش برای ایجاد یک کانال مالی بدون تاثیر گرفتن از فشار غرب به عنوان بخشی از مفهوم اقتصاد مقاومتی صادق است. با تعمیق شراکت تهران با روسیه و چین، روابط گرم فزاینده با برزیل، هند و آفریقای جنوبی احتمالاً فرصتی برای پیوستن به چنین بلوکی احساس می شود.

برادسکی می افزاید: رسیدن ایران به بریکس این واقعیت را تغییر نخواهد داد که تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجا هستند و همه این کشورها در معرض خطر تحریم قرار دارند.

وی گفت: این ممکن است از نظر دیپلماتیک به تهران کمک کند، اما از نظر اقتصادی دستاوردها بسیار کم‌تر خواهد بود.

ایران تنها کشور منطقه نیست که به دنبال پیوستن به بریکس است. پنج کشور عربی نیز رسماً درخواست پیوستن به این گروه را داده اند: الجزایر، بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

وزرای خارجه بریکس در اوایل ژوئن (نیمه خرداد ماه) در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی نشستی سالانه برگزار خواهند کرد تا در مورد درخواست های عضویت بحث کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1181288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =